مقالات

بهترین روتین پوست خشک کدام است؟

بهترین روتین پوست خشک کدام است؟ 1

آیا بعد از استحمام احساس می کنید پوست شما سفت شده و انعطاف لازم را ندارد؟ احساس می کنید پوستتان خشک شده و رطوبت کافی را ندارد؟ یا ممکن است با وجود چرب بودن نوع پوستتان، در برخی نقاط آن احساس خشکی یا کشیدگی کنید؟ هر کدام از این نشانه ها می تواند نشانه پوست خشک یا دهیدراته باشد که این دو تا، در عین شباهت زیاد به یکدیگر با هم متفاوت اند. بنابراین تشخیص اینکه پوستتان دهیدراته است یا خشک اهمیت زیادی داشته تا بتوانید بهترین روتین پوستی را برای خود داشته باشید.

ما در این بخش از مجله داروتیم به شما در تشخیص پوست خشک از پوست دهیدراته کمک نموده و به دنبال آن به معرفی مراحل و محصولات ارزان ترین روتین پوست خشک می پردازیم.

پوست خشک چیست؟ | علت خشکی پوست صورت

پوست های خشک معمولا حالت کدری دارند و از حساسیت بالایی در شرایط مختلف برخوردارند. افرادی که پوست خشک دارند، عموما تیرگی و چین و چروک زیادی در اطراف چشم آنها دیده می شود. این نوع پوست دقیقا بر خلاف پوست چرب، منافذ بسیار ریزی دارد که همین ویژگی باعث از بین رفتن رطوبت پوست و نهایت خشکی پوست می شود. این کمبود رطوبت باعث کم شدن حالت انعطاف پذیری و جنس خشن این نوع پوست شده و به همین دلیل هست که پوست های خشک معمولا پس از استحمام یا شستشو، احساس کشیدگی دارند.

علاوه بر این، احتمال بروز بیماری های پوستی مانند اگزما و درماتیت در این نوع پوست ها بالاست.

اما دلایل ایجاد پوست خشک چیست؟

  1. عوامل موروثی: درست است که عوامل محیطی و سبک زندگی افراد بر روی سلامت و نوع زندگیشان بسیار تاثیر گذار است اما نباید قدرت ژن ها را نیز دست کم گرفت! ژن هایی که از والدین به فرزندان ارث می رسد، در تعیین فنوتیپ (ویژگی های ظاهری) آنها تاثیر ویژه ای دارد؛ نوع پوست نیز از این قاعده مستثنا نیست. اگر پوست شما به صورت ژنتیکی به اندازه کافی (سبوم) تولید نمی کند، شما پوست خشکی خواهید داشت.
  2. از بین بردن بیش از حد چربی طبیعی پوست: ممکن است در ابتدا شما با یک پوست نرمال متولد شده باشید و سبوم به اندازه کافی در پوستتان تولید شود اما به مرور زمان با شستشو و لایه برداری بیش از حد، باعث از بین رفتن چربی طبیعی پوست و خشک شدن آن خواهید شد.
  3. بالا رفتن سن: ممکن است فکر کنید نوع پوست تا آخر عمر یکسان باقی مانده و تغییری نمی‌کند اما این تصور اشتباه است! نوع پوست ممکن است در برخی مقاطع و تحت تاثیر عوامل محیطی تغییر کند؛ مثلا با افزایش سن یا قرار گرفتن در آب و هوای خشک و سرد امکان خشک شدن پوست وجود دارد.

پوست خشک یا دهیدراته؟

بهترین روتین پوست خشک کدام است؟ 3

اغلب اوقات افراد پوست دهیدراته خود را با پوست خشک اشتباه می‌گیرند. پوست افراد عمدتا بر اثر عوامل محیطی و عادت های مراقبتی نامناسب، ممکن است در برهه زمانی خاصی کم آب یا اصطلاحا “دهیدراته” شود. اگر به دلیل نشناختن پوست دهیدراته و شباهت آن له پوست خشک فریب خورده و از محصولات نا مناسب استفاده کنیم، نه تنها مشکل ما حل نمی شود بلکه دردی هم به دردهایمان اضافه خواهد شد.

اما تفاوت این دو نوع پوست در چیست؟

جنس پوست خشک فاقد چربی طبیعی پوست (سبوم) است و از همان بدو تولد فرد وجود دارد؛ در حالیکه پوست دهیدراته فاقد رطوبت است و هر فردی با هر نوع پوستی ممکن است به آن دچار شود.

از طرفی افرادی که پوست خشکی دارند، نه فقط صورت که حتی پوست کف سر و دست هایشان نیز خشک است اما در پوست دهیدراته می‌توانید همزمان چربی و خشکی را روی پوستتان احساس کنید.

برای درمان و مراقبت از پوست دهیدراته نیاز به محصولات کرمی خواهیم داشت اما در مراقبت از پوست خشک، محصولات آبرسان حرف اول را خواهند زد.

همچنین برخلاف پوست خشک که ریشه ژنتیکی دارد، پوست دهیدراته می‌تواند به واسطه رژیم غذایی خاص، آرایش زیاد، شرایط آب و هوایی و یا استفاده از بعضی محصولات پوستی ایجاد شود.

حالا که از تفاوت این دو نوع پوست آگاه شدید و نوع پوست خود را خشک تشخیص دادید، لازم است تا با اصول مراقبتی این نوع پوست آشنا شوید.

روتین مراقبتی روزانه پوست خشک | معرفی محصولات بهداشتی مناسب پوست خشک

 مراقبت از پوست خشک همانند انواع دیگر پوست، در تمامی اوقات بسیار مهم است اما این اهمیت در فصل زمستان دو چندان می شود؛ زیرا قرار گرفتن دست و صورت افراد دارای پوست خشک در مقابل سرما، مشکلات آنها را شدت می بخشد. همچنین بهتر است بدانید که پوست خشک نسبت به پوست چرب از قابلیت اصلاح بیشتری برخوردارند؛ بنابراین شما می توانید با رعایت روتین مراقبت از پوست خشک، درصد بالایی از مشکلات پوستی خود را حل کنید و از پیری زودرس پوستتان جلوگیری کنید.

مراحل روتین مراقبت از پوست خشک به قرار ذیل است:

قدم اول- شستشوی صورت: مرحله اول برای شروع هر روتین پوستی، پاکسازی صورت از آلودگی‌ ها و بعضا آرایشی است که روی صورت شما وجود دارد. برای شستشوی پوست های خشک باید از محصولاتی استفاده کرد که فاقد الکل باشند. برای این کار شوینده های زیادی وجود دارند که بعضی از آنها مناسب برای هر نوع پوستی است اما بعضی دیگر برای نوعی خاص، طراحی شده اند.

عمدتا شوینده های صورت و بدنی که برای پوست های خشک فرموله شده اند، حاوی روغن های طبیعی مانند روغن زیتون، روغن آرگان، گلیسیرین و گیاه آلوئه ورا می باشد. این محصولات برای استفاده در روتین روزانه پوست خشک بی نظیرند. این شوینده ها در فرم های مختلفی از جمله ژل، میسلار واتر، پن و ….. قابل تهیه می باشند.

توجه داشته باشید از شوینده های بسیار قوی و نامناسب برای پوست خود استفاده نکنید؛ زیرا این محصولات همین مقدار اندک چربی که در پوستتان وجود دارد را از بین برده و بعضا باعث بروز حساسیت می شوند.

نام تعدادی از بهترین میسلار واترهای پوست خشک و سایر شوینده ها به شرح زیر است:

قدم دوم- تونر: یکی از مراحلی که حتی در ساده ترین روتین ها نباید فراموش شود! تونر باعث می شود تا اگر آلودگی هم از مرحله قبل باقی مانده باشد، کاملا از بین رفته و علاوه بر این PH پوست نیز تنظیم شود.

توصیه می شود تا از تونرهایی که بر پایه الکل هستند، دوری کنید و به دنبال محصولاتی باشید که ترکیبات آبرسانی همچون اسید هیالورونیک در فرمولاسیون آنها وجود داشته باشد. تونرهای حاوی ترکیبات گیاهی همچون چای سبز، خیار، گلیسیرین، آلوئه ورا، جوی دو سر و … بهترین تونر پوست خشک محسوب می شوند.

تونر پوست خشک لافارر و تونر گلاب دیپ سنس از جمله بهترین تونرهای مخصوص پوست خشک به حساب می آیند.

بهترین روتین پوست خشک کدام است؟ 5

قدم سوم- استفاده از سرم پوست: استفاده از سرم پوست جزو مراحل اصلی روتین پوست خشک به شمار نمی آید ولی این محصولات به کاهش خشکی پوست کمک شایانی می کنند. مواد مغذی فعال تشکیل دهنده سرم های پوستی از غلظت بالایی برخوردار بوده و در زمان نسبتا پایینی جذب پوست می شوند. از سن 30 سالگی به بعد، رطوبت بدن به مرور زمان کم شده و به این سرم های آبرسان برای حفظ رطوبت و تقویت پوست، بیش از پیش نیاز است. بهترین آبرسان پوست خشک، آن سرم هایی هستند که حاوی اسید هیالورونیک هستند. این ماده قوی ترین آبرسان پوست خشک و خیلی خشک می باشد؛ به طوری که قادر است رطوبت موجود در هوا را به سمت پوست بکشاند. البته استفاده از این سرم در صورتیکه در آب و هوای مرطوب زندگی می کنید، برایتان مفید است در غیر اینصورت می تواند موجب تشدید خشکی پوست صورتتان شود!

قدم چهارم- کرم های مرطوب کننده: کرم های مرطوب کننده از جمله لوازم بهداشتی هستند که هر فرد دارای پوست خشک به آن نیاز مبرم دارد و هیچ گاه فراموش نمی شوند اما با این حال بیان آن خالی از لطف نیست! افراد با پوست خشک بهتر است از محصولاتی استفاده کنند که حاوی انواع مختلفی از آنتی اکسیدان ها باشند و روغن هسته انگور یا پان تنور نیز داشته باشند.

البته بهترین مرطوب کننده پوست خشک و خیلی خشک کرمهایی هستند که حاوی سرامید هستند. سرامید از نظر ساختاری شباهت بسیاری با سبوم طبیعی داشته و باعث جوانسازی پوست می شود.  

کرم مرطوب کننده قوی هیدرودرم، ژل آبرسان دیپ سنس، کرم آبرسان وچه، مرطوب کننده کامان مدل oil plus و  مرطوب کننده آدرا مدل روغن هسته انگور نمونه ای از این مرطوب کننده های عالی هستند.

قدم پنجم: استفاده از روغن صورت: روغن صورت یکی دیگر از موادی است که می تواند در روتین پوست خشک تاثیر گذار باشد به خصوص در فصول سرد سال. روغن ها معمولا حاوی مولکول های چربی دوست بوده، ساختار مولکولی بسیار ریزی داشته و بدین ترتیب می توانند تا عمق زیادی از پوست نفوذ کرده و موجب هیدراته شدن و جوانسازی پوست می شوند.

در این مورد استفاده از روغن های گیاهی نسبت به محصولات آماده ارجحیت دارند. البته در انتخاب روغن گیاهی دقت کنید تا با پوست شما سازگاری داشته باشد؛ مثلا در حالیکه روغن بادام تلخ به دلیل دارا بودن مواد سمی، سازگار با پوست نیست اما روغن بادام شیرین یکی از بهترین گزینه هاست.

قدم ششم- ضدآفتاب، آیتم حذف نشدنی روتین پوستی : اهمیت استفاده از ضدآفتاب در هر فردی سوا از اینکه از چه نوع پوستی برخوردار است، بر هیچ کس پوشیده نیست اما اهمیت استفاده از این محصول مراقبتی در روتین پوست خشک اهمیتی دو چندان دارد.

نور خورشید می تواند آسیب بسیار زیادی را به پوست های خشک وارد کند و موجب تشدید خشکی این نوع پوست ها شود. علاوه بر این نور خورشید می تواند سبب بروز چین و چروک های گوناگون و در موارد حاد آن، ابتلا به سرطان های پوستی شود؛ بنابراین ضدآفتاب تحت هیچ شرایطی نباید از روتین پوستی شما حذف شود.

اما برای خرید بهترین ضدآفتاب برای پوست خشک و حساس باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

1-به دلیل حساسیت پذیری بیشتر پوست خشک نسبت به سایر انواع پوست، فاکتور SPF در خرید آن بسیار مهم است. SPF یا همان فاکتورهای حفاظتی خورشید، تنها از نظر محافظت در مقابل اشعه UVB سنجیده می شود اما برای داشتن یک ضدآفتاب مناسب، باید قابلیت محافظت در برابر اشعه UVA را نیز در نظر گرفت. حدود SPF30 الی 50 برای یک ضدآفتاب خوب کافیست و بیش از این مقدار ضرورتی ندارد.

2- بهترین کرم ضدآفتاب برای پوست خشک باید خواص ضد پیری و ضد التهابی نیز داشته باشد تا پوست سالم و جوان تر به نظر برسد.

3-وجود امولسیون های مرطوب کننده مانند روغن های گیاهی فاقد عطر و یا کره میوه ها، یک ضدآفتاب خوب را تکمیل می کند. این ترکیبات هم پوست شما را نرم کرده و هم چین و چروک ها را از بین می برد. همچنین وجود ترکیباتی مانند هیالورونیک اسید، پوست دهیدراته شما را نجات خواهد داد.

کرم ضدآفتاب و مرطوب کننده پرودرما، ضد آفتاب و ضد لک لافارر، ضدآفتاب رنگی مدیسان و ضدآفتاب رنگی آردن گزینه های مناسبی برای تهیه ضدآفتاب افراد دارای پوست خشک است.

مراحل تکمیلی: یک سری اقدامات در روتین پوستی وجود دارند که در صورت داشتن مشکلاتی مانند پوست خشک آکنه ای، لک های پوستی و … باید به مراحل روتین مراقبت از پوست خود اضافه نمود؛ از جمله:

استفاده از کرم دور چشم: از آنجایی که پوست اطراف چشم نازک است، سریع تر از سایر نواحی صورت دچار چین و چروک می شود. بنابراین می توان کرم های دور چشم را نیز در روتین مراقبتی خود قرار داد.

این کرم ها بر حسب سن مصرف کننده به دو دسته تقسیم می شوند؛ یکی کرم دور چشم آبرسانی که ترجیحا دارای SPF باشد برای افراد کمتر از 25 سال مورد استفاده قرار می گیرد و دیگری کرم دور چشم چند منظوره که برای رده سنی بالای 25 سال مورد استفاده قرار گرفته که علاوه بر آبرسانی پوست دور چشم، قابلیت ضد چروکی، ضد تیرگی و پف چشم، ضد آفتاب و ترمیم کننده پوست نیز می باشد. دقت داشته باشید که کرم دور چشم مناسب پوست های خشک، بهتر است حاوی عصاره جلبک دریایی باشند.

لایه برداری یا اسکراب صورت: لایه برداری صورت به حذف سلول های مرده و بقایای پوستی از روی صورت شما کمک ویژه ای می نماید اما از آنجایی که پوست های خشک از حساسیت زیادی برخوردارند، نباید در این کار این زیاده روی کرد و هفته ای یکبار استفاده از لایه بردارهای شیمیایی یا اسکراب خانگی کفایت می کند.

لایه بردارهای شیمیایی که حاوی ترکیباتی مانند اسید گلیکولیک، اسید لاکتیک و اسدی ماندلیک هستند برای اسکراب پوست خشک بسیار مناسب اند.

بهترین روتین پوست خشک کدام است؟ 7

درمان جوش ها: صحبت از جوش و آکنه که به میان می آید، ناخودآگاه ذهن به سمت پوست های چرب معطوف می شود اما باید بدانید امکان بروز این مشکلات در پوست های خشک نیز وجود دارد. پوست های خشک عموما به دلیل حساسیت زیادشان، ممکن است به پوست خشک جوش دار تبدیل شوند. زمانی که پوست در معرض نور آفتاب قرار می گیرد و یا در پاسخ به مواد غذایی که فرد مصرف می کند، جوش های قرمز پدیدار می شوند. همچنین عوامل دیگری مانند استرس، کم خوابی و غدد چربی نیز در به وجود آمدن جوش ها سهیم اند.

برای درمان این جوش ها تنها باید از کرم های ضدآکنه استفاده نمود که با توجه به عملکرد این کرم ها، باید حتما با تجویز پزشک نسبت به مصرف آنها اقدام نمود نه خودسرانه!

کلام آخر

ممنون از اینکه از ابتدا تا انتهای مقاله با ما همراه بودید! شما می توانید با رعایت تمامی نکات مطرح شده در این مقاله درباره انتخاب محصولات مناسب و نحوه انجام روتین پوستی، به سلامت پوست و زیبایی هرچه بیشتر خود کمک نمایید. ضمنا شما می توانید هر کدام از محصولات معرفی شده در این بلاگ و بسیاری محصولات دیگر را از داروخانه سلامت محور داروتیم تهیه نمایید.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها