مقالات

موثرترین مکمل های کاهش علائم قاعدگی و یائسگی

موثرترین مکمل های کاهش علائم قاعدگی و یائسگی

قاعدگی و یائسگی جزو چرخه های طبیعی زندگی جنسی زنان هستند که داشتن اطلاعات کامل درباره هر یک از این دوره ها به آمادگی بهتر و بیشتر هر زنی برای پذیرفتن آنها کمک می کند. هر یک از این دوره ها هنگام اتفاق افتادن با علائم بسیاری همراه هستند که بعضا خیلی از این علائم، دردها و یا مشکلات روحی و روانی با اصلاح تغذیه و استفاده از مکمل های دوران قاعدگی و یائسگی قابل حل می باشد. برای اینکه از تغییرات جسمی و روحی بدن یک زن در طی این دوره ها و راه های به حداقل رساندن علائم آنها آگاه شوید، تا آخر این مقاله با ما همراه باشید!

قاعدگی چیست؟

قاعدگی یا همان پریود به دوره ای از زندگی جنسی یک دختر گفته می شود که بدن وی از یک کودک به یک بزرگسال تغییر می کند. علایم قاعدگی بسیار است و بدن زن در این دوره متحمل تغییرات فیزیولوژیکی فراوان می شود تا آماده بارداری شود. تقریبا ماهی یک بار رحم، یک لایه بافت جدید ایجاد می کند تا بتواند سلول تخمک لقاح یافته را دریافت و درون خود نگهداری کند. زمانی که تخمک لقاح یافته ای وجود نداشته باشد، این لایه ساخته شده ریزش می کند و خونریزی پریود رخ می دهد. شروع این چرخه در هر زنی متفاوت است اما به طور معمول بین سنین 12 الی 14 سال رخ داده و تا سن 50 سالگی و شروع یائسگی این اتفاق ادامه دارد. به این اتفاق عادت ماهیانه نیز گفته می شود. همچنین طول مدت عادت ماهیانه از 3 تا 10 روز متغیر است که در طی این خونریزی، خون و بافت های تخریب شده از طریق دهانه رحم و واژن از بدن خارج می شود.

علائمی که در زمان عادت ماهیانه زنان در بدنشان رخ می دهد عبارتند از: آکنه، سردرد، دل درد، نفخ شکم، حساسیت پستان ها، ورم و افزایش وزن. علاوه بر این، تغییراتی نیز در خلق و خوی زنان ایجاد می شود که با علائم زیر همراه است:

  • نگرانی و اضطراب
  • احساس افسردگی و ناامیدی
  • از دست دادن علاقه برای انجام کارهای روتین
  • کمبود انرژی و خستگی
  • عدم تمرکز کافی
  • تغییر در اشتها و پرخوری
  • اختلال در خواب
موثرترین مکمل های کاهش علائم قاعدگی و یائسگی 2

معرفی بهترین مکمل های دوران قاعدگی

علائم قاعدگی بسته به شدت آن، هر ماه چند روزی از زندگی یک خانم را تحت تاثیر خود قرار می دهد. پزشکان معتقدند نوع تغذیه و ورزش منظم و روزانه در کاهش درد پریود بسیار موثر است. بهتر است چند روز قبل از پریود، غذاهای حاوی کافئین مانند شکلات، چای، قهوه و نوشابه مصرف نکنید و داروهای ضد التهابی مانند ایبوپروفن را حتما استفاده کنید. همچنین برای کاهش التهاب مصرف نمک، الکل و شکر را به حداقل برسانید تا از نفخ شکم جلوگیری کنید.

مصرف مکمل ها یکی دیگر از راه های به حداقل رساندن علائم قاعدگی است. خوردن مکمل های حاوی ویتامین های B1، B6 و E و ریز مغذی هایی همچون کلسیم و منیزیم در پیشگیری از انقباضات رحم می تواند بسیار موثر باشد. همچنین مکمل های حاوی اسید چرب امگا 3 در روزهای قبل از پریود به کاهش درد کمک ویژه ای می نماید اما توجه داشته باشید از مکمل های امگا3 در طی عادت ماهیانه استفاده نکنید؛ زیرا منجر به افزایش شدت خونریزی می شوند. مکمل های کاهش علائم قاعدگی حاوی تمامی ریز مغذی های اشاره شده در بالا هستند و یک ترکیب کامل برای آماده سازی بدن برای عادت ماهیانه و راحت تر پشت سر گذاشتن این دوره هستند. به تعدادی از این مکمل ها که می توانید با اطمینان از اصالت کالا، از داروخانه دکتر اسلامی تهیه نمایید در ذیل اشاره می کنیم:

1-قرص ویتاگنوس پور سینا: این فراورده حاوی عصاره گیاه Vitex agnus-castus  می باشد که به علت تاثیرات فوق العاده آن بر روی هورمون های زنانه به نام گیاه زنان شهرت یافته است. قرص ویتاگنوس از طریق غده هیپوفیز اختلالات غدد مترشحه هورمون ها را تنظیم کرده و به دلیل ترکیب کاملا گیاهی آن برای اثر بخشی به زمان بیشتری احتیاج دارد. این دارو علاوه بر تنظیم اختلالات هورمونی، در رفع تنبلی تخمدان، کاهش یا توقف کیست های فیبروئیدی، کاهش عوارض یائسگی و رفع اختلالات پیش از قاعدگی (PMS) نیز تاثیر ویژه ای دارد. همچنین گروه سنی مصرف کننده این مکمل را دختران جوان تا زنان مسن در بر می گیرد.

موثرترین مکمل های کاهش علائم قاعدگی و یائسگی 4

2-کپسول روغن گل مغربی باریج اسانس: ترکیبات کپسول روغن گل مغربی در جلوگیری از سندرم پیش از قاعدگی (PMS)، درد پستان پیش از قاعدگی، گر گرفتگی دوران یائسگی و پوکی استخوان بسیار موثر است. این دارو نه تنها برای بانوان بلکه خاصیت های فراوانی برای آقایان از جمله درمان اختلال نعوظ ناشی از دیابت دارد.

موثرترین مکمل های کاهش علائم قاعدگی و یائسگی 6

3-سافت ژل گل مغربی شوتس ویتال: کاهش درد سینه ناشی از تغییرات هورمونی قاعدگی و علائم دوران یائسگی از جمله فواید مصرف سافت ژل گل مغربی است.

موثرترین مکمل های کاهش علائم قاعدگی و یائسگی 8

تنها توجه داشته باشید افراد مبتلا به اسکیزوفرنی که از داروهای کنترل کننده صرع استفاده می کنند، نباید از این سافت ژل استفاده کنند. همچنین سافت ژل گل مغربی شوتس ویتال به دلیل داشتن اثرات ضد پلاکتی منجر به رقیق شدن خون می شود؛ لذا در مصرف آن همراه با داروهای ضد انعقاد خون دقت بفرمایید.

یائسگی چیست؟

زمانی که یک خانم دوازده ماه متوالی پریود نشود و دیگر نتواند به صورت طبیعی باردار شود، می گوییم یائسگی اتفاق افتاده است. این اتفاق عموما بین سنین 45 تا 55 رخ می دهد اما حدود 5 درصد از زنان جامعه هم هستند که ممکن است قبل از چهل سالگی این اتفاق را تجربه کنند که به یائسگی زودرس معروف است.

اولین علائم یائسگی در زنان چهار سال قبل از شروع این دوره آغاز شده و عموما تا چهار سال پس از شروع یائسگی نیز ادامه پیدا می کند. این علائم در هر خانمی به صورت خاصی بروز کرده و تجربه همه زنان از یائسگی یکسان نیست.

عوامل زیادی در نوع و شدت این علائم موثرند. مثلا هرچه یائسگی ناگهانی و طی مدت زمان کوتاه تری رخ دهد، شدت علائم بیشتر است و یا شرایطی مانند سرطان، هیسترکتومی و یا سیگار کشیدن که بر روی سلامت تخمدان تاثیر گذار است، شدت و مدت زمان علائم را تشدید می کنند.

موثرترین مکمل های کاهش علائم قاعدگی و یائسگی 10

علائم یائسگی عبارتند از:

پایین آمدن قدرت باروری: قبل از شروع یائسگی میزان استروژن در بدن زن کاهش یافته و بالتبع قدرت باروری نیز کم می شود.

به هم خوردن نظم عادت ماهیانه: این بهم خوردگی نظم می تواند خود را به شکل دیر یا زود اتفاق افتادن عادت ماهیانه و یا کم و زیاد شدن شدت آن خود را نشان دهد. البته همیشه این علائم نشان دهنده شروع دوره یائسگی نیستند و ممکن است ناشی از بارداری و یا بیماری خاصی باشد.

احساس خشکی و ناراحتی در واژن: در صورت وجود این علامت، فرد هنگام رابطه واژینال احساس ناراحتی و ساییدگی کرده و در واژن احساس خشکی، ناراحتی یا خارش دارد. همچنین اگر دیواره واژن در طی رابطه ترک بردارد، می تواند عفونت های زیادی را به دنبال داشته باشد.

گر گرفتگی، اختلال در خواب، تکرر ادرار، ریزش مو، مشکلات دهان و دندان، بوی بد بدن و نیز تغییرات خلق و خو همانند احساس ناراحتی، زود رنجی و خستگی زود هنگام نیز از علائم دیگر یائسگی است.

معرفی مکمل های لازم دوران یائسگی

از آنجایی که یک خانم در یائسگی دوره جدیدی از زندگی جنسی خود آغاز می کند، رژیم غذایی اهمیت زیادی پیدا می کند. مصرف حبوبات در این دوره بسیار مفید است. همچنین بهتر است مصرف چربی ها کاهش پیدا کند. علاوه بر این ها ورزش و فعالیت جسمانی روزانه کمک می کند تا جریان خون در بدن افزایش پیدا کرده و بدن سالم تر بماند.

غیر از رعایت نکات تغذیه ای که به بهبود علائم کمک شایانی می نماید، هورمون درمانی و تجویز داروها و مکمل های دیگر برای کاهش علائم دوره یائسگی ممکن است صورت بگیرد. تعدادی از این مکمل ها عبارتند از:

1-مولتی ویتامین منو لایف لایف آن: این مولتی ویتامین حاوی ریز مغذی هایی همچون ویتامینA، ویتامین B12، فولیک اسید و آهن می باشد. مولتی ویتامین منو لایف می تواند به تامین ویتامین و مواد معدنی مورد نیاز بدن، کاهش مشکلات یائسگی، گر گرفتگی و تعریق شبانه در خانم ها کمک شایان و موثری می کند.

موثرترین مکمل های کاهش علائم قاعدگی و یائسگی 12

2-قرص منو اورت یوروویتال: گفتیم که با شروع یائسگی هورمون های زنانه مانند استروژن کمتر تولید شده و همین امر منجر به بروز علائم بسیاری می شود. قرص منو اورت یوروویتال، از بهترین مکمل های دوران یائسگی، فرموله شده برای بانوان در دوران و بعد از یائسگی است و به پیشگیری از پوکی استخوان نیز کمک می نماید.

موثرترین مکمل های کاهش علائم قاعدگی و یائسگی 14

سخن پایانی

مکمل های قاعدگی و یائسگی همانند هر داروی دیگری، جدا از اینکه گیاهی باشند و یا شیمیایی ممکن است در گروه خاصی از افراد قابل مصرف نباشند و یا با دیگر داروهای تجویزی تداخل دارویی داشته باشند. همچنین مصرف برخی از این مکمل ها همانند مکمل های حاوی امگا3 به محض شروع دوره باید قطع شود؛ لذا قبل از مصرف هرگونه مکمل با پزشک مشورت نمایید.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها