مقالات

چگونه پوست آسیب دیده خود را ترمیم کنیم؟ – معرفی بهترین ترمیم کننده های پوست

چگونه پوست آسیب دیده خود را ترمیم کنیم؟ - معرفی بهترین ترمیم کننده های پوست 1

پوست خارجی ترین و بزرگترین اندام در بدن است که سطحی حدود 2 متر را می پوشاند. این اندام خارجی بیانگر تمامی اتفاقاتی است که در بدن رخ می دهد؛ به عبارتی پوست آیینه تمام نمای درون بدن است. عمده بیماری ها یا مشکلاتی که درون بدن ما وجود دارد و ما از آنها بی خبر هستیم، ممکن است با تغییراتی در پوست، حتی ناچیز خود را به ما نشان دهند. علاوه بر این، پوست همانند یک سد دفاعی قدرتمند از اندام های داخلی بدن ما در برابر محرک های خارجی محافظت می کند و طبیعتا در این زمینه آسیب های زیادی متحمل می شود. همچنین اولین چیزی که افراد در ملاقات با یکدیگر مشاهده می کنند، ظاهر همدیگر (به طور دقیق تر پوست خود) است. همین امر باعث می شود تا انسان که ذات زیبایی دوستی دارد، برای ساختن ظاهری بهتر و زیباتر به دنبال کارهایی چون جوانسازی پوست، مراقبت از پوست و در صورت نیاز، درمان و ترمیم پوست آسیب دیده خود باشد.

اما چرا پوستمان آسیب می بیند؟ چگونه می توانیم این آسیب ها را ترمیم کنیم؟ چه محصولاتی در این حوزه، بهترین هستند؟ انواع کرم های ترمیم کننده کدام اند؟ این ها تمامی سوالاتی است که می خواهیم در این بخش از مجله داروتیم به آن بپردازیم.

کرم ترمیم کننده پوست چیست؟ – چگونه عمل می کند؟

پیش از هر چیزی، در اولین گام بهتر است بدانیم محصولات ترمیم کننده پوست به چه نوع محصولاتی گفته شده و چه کاربردی دارند.

چگونه پوست آسیب دیده خود را ترمیم کنیم؟ - معرفی بهترین ترمیم کننده های پوست 3

ترمیم کننده پوست به آن دسته از محصولات مراقبتی اطلاق می شود که به منظور مراقبت از پوست و تسریع بهبود آسیب دیدگی های ناشی از جراحات، خراشیدگی، کاربرد لیزر، التهابات ناشی از آفتاب سوختگی و … مورد استفاده قرار می گیرد. این محصولات می توانند فرایند طبیعی بدن برای بهبود زخم را سرعت بخشیده و علاوه بر این دارای اثرات ضد درد و التهاب، رفع قرمزی و خارش زخم و … نیز می باشند. این کرم ها موادی دارند که برای شفافیت و جوان سازی پوست بسیار مفیدند اما در عین حال هیچ عوارضی ندارند، مگر اینکه به ماده خاصی از ترکیبات آنها آلرژی داشته باشید و تماس آن با پوست شما منجر به بروز واکنش های آلرژیک شود.

علاوه بر این گاهی اوقات محصولات ترمیم کننده نقش پیشگیری نیز دارند. بدین صورت که با استفاده از این محصولات بلافاصله بعد از جراحات عمیق، از تبعات آن جلوگیری می کنید؛ یعنی دیگر از ایجاد شدن ضایعات گوشتی، لبه دار شدن زخم به هنگام جوش خوردن پوست و یا بد شکل شدن ظاهری جای زخم خبری نیست! توجه داشته باشید اگر آسیب در حدی باشد که اپیدرم یا درم (لایه بالایی یا میانی پوست) را درگیر کرده باشد، استفاده از کرم های ترمیم کننده تا حد بسیار زیادی کمک کننده است. اما اگر لایه های زیرین پوست آسیب دیده باشند، ممکن است کرم ترمیم کننده راهگشا نباشد. علاوه بر این، زمان شروع به استفاده از کرم و مداومت در مصرف آن فاکتورهای مهمی در تسریع روند بهبودی محسوب می شوند.

چه زمانی کرم ترمیم کننده مورد استفاده قرار می گیرد؟

افراد عمدتا در سنین نوجوانی و بلوغ جوش های زیادی را تجربه می کنند که بعضا جای بسیاری از آنها ممکن است تا سالهای زیادی روی صورتشان باقی بماند. از طرفی پوست انسان در طول زندگی، آسیب های زیادی را متحمل می شود که سوختگی یکی از آنهاست؛ به همین دلیل اکثر افراد حداقل یک بار در طول زندگی خود استفاده از محصولات ترمیم کننده را تجربه خواهند کرد.

به طور کلی ترمیم کننده های پوست به یکی از دلایل زیر مورد استفاده قرار می گیرند:

  • رفع آثار سوختگی ناشی از لیزر
  • از بین بردن التهابات ناشی از آفتاب سوختگی
  • کمک به رفع کک و مک
  • تنظیم رطوبت و چربی پوست آسیب دیده
  • از بین بردن قارچ های سطح پوست و جلوگیری از تکثیر آنها
  • کمک به ترمیم و بازسازی پوست آسیب دیده
  • درمان جای جوش صورت
  • ضد عفونی کردن و تمیز نگه داشتن محل زخم، جوش یا آسیب پوستی
  • تحریک ساخت کلاژن و الاستین در درمان جای زخم و لک
چگونه پوست آسیب دیده خود را ترمیم کنیم؟ - معرفی بهترین ترمیم کننده های پوست 5

انواع کرم های ترمیم کننده

همان طور که عنوان شد، کرم های ترمیم کننده می توانند برای اهداف مختلفی مورد استفاده قرار گیرند که بر اثر نوع کاربرد و قدرتشان تقسیم بندی می شوند.

به طور کلی کرم های ترمیم کننده به سه دسته ملایم، متوسط و قوی تقسیم می شوند:

  • کرم های ملایم که معمولا برای درمان التهابات ناشی از اشعه آفتاب و سوختگی های سطحی استفاده می شوند. همچنین برای از بین بردن جای جوش از این دسته کرم های ترمیم کننده استفاده می کنند.
  • کرم های متوسط که متخصص برطرف کردن جای جوش عمیق، اسکار، زخم های کوچک و سوختگی های سطحی هستند.
  • کرم های قوی که عموما برای پاکسازی پوست از لک ها و اسکارهای قدیمی به کار می روند. همچنین کرم های ترمیم کننده قوی برای محو نمودن جای زخم جراحی و اسکار عمیق استفاده می شوند.

معرفی بهترین ترمیم کننده های پوست

در قدم اول برای اینکه بدانید کدام کرم ترمیم کننده برای شما مناسب است، باید مشکل پوستی خود را به طور دقیق شناسایی کنید که برای این کار حتما باید به یک پزشک متخصص مراجعه کنید. پزشک نیز با توجه به آسیب دیدگی و نوع پوست شما (چرب، مختلط، یا …) بهترین نوع ممکن را برایتان انتخاب می کند.

 در ادامه قصد داریم به معرفی محصولاتی بپردازیم که در زمینه ترمیم کنندگی پوست، جزو بهترینها و پرفروش ترین ها محسوب می شوند:

کرم بازسازی کننده پوست درما سیف: این کرم که به نام کرم سیکادرم نیز شناخته می شود، موجب تسکین درد، سوزش و خارش پوست ناشی از جراحت می شود و از رشد و تکثیر باکتری ها و قارچ ها بر روی پوست جلوگیری می کند.

چگونه پوست آسیب دیده خود را ترمیم کنیم؟ - معرفی بهترین ترمیم کننده های پوست 7

کرم بازسازی کننده پوست مدیلن Ultra: فرمولاسیون این کرم با اثر بخشی بالا در بهبود زخم ها و کاهش اسکار انواع زخم ها می باشد. این کرم جهت تسریع روند ترمیم بعد از هرگونه لیزر مناسب می باشد و بهترین درمان جهت از بین بردن خشکی، خارش، ترک های پوستی و التهابات ناشی از آفتاب سوختگی است.

کرم ترمیم کننده الیوکس مدل Almond Oil: کرم ترمیم کننده الیوکس جهت کمک به ترمیم آسیب های پوستی و تسریع در التیام ضایعات ناشی از زخم های سطحی، لیزر درمانی، جای زخم، جوش، بریدگی و بخیه توصیه می شود.

کرم بازسازی کننده پوست پرودرما مدل Cicavest: این کرم حاوی ترکیبات ترمیم کننده و بازسازی کننده معدنی و گیاهی است که برای بازسازی و ترمیم پوست هایی که بر اثر سوختگی، زخم های سطحی، اگزما، لایه برداری، لیزر، اپیلاسیون و….. آسیب دیده اند بسیار مناسب است.

چگونه پوست آسیب دیده خود را ترمیم کنیم؟ - معرفی بهترین ترمیم کننده های پوست 9

کرم ترمیم کننده هیدرودرم مدل irritated and damaged skins: این محصول مراقبتی دارای پایه گیاهی و مواد آنتی باکتریال است. کرم ترمیم کننده هیدرودرم مناسب پوست های حساس و آسیب دیده بوده و در تسریع بهبود بریدگی ها و زخم های سطحی نقش مهمی ایفا می کند.

برای تاثیر گذاری بیشتر بخوانید!

یکی از مهم ترین نکاتی که برای تاثیر گذاری بیشتر محصولات ترمیم کننده باید رعایت کنید، این است که حتما بلافاصله پس از آسیب دیدگی پوست، مثلا بلافاصله پس از سوختگی با اشعه لیزر، از این کرم ها استفاده نمایید تا شدت آسیب ها کم شود؛ مگر در مورد جراحات عمیق و زخم های سرباز که باید حتما با پزشک مشورت نمایید.

البته که همیشه پیشگیری بهتر از درمان است! بنابراین با وجود اقدامات پیشگیرانه، نباید اصلا اجازه آسیب دیدگی به پوست دهیم تا بخواهیم آن را ترمیم کنیم. مثلا استفاده همیشگی از ضدآفتاب هنگام خروج از منزل، دستکاری و تحریک نکردن جوش ها، استفاده از مواد خنک کننده و اطمینان از اپراتور دستگاه لیزر و … از جمله راه های جلوگیری از آسیب دیدن پوست می باشد.

در زمان خرید کرم ترمیم کننده حواستان باشد که چه محصولی را خریداری می کنید؛ زیرا حداقل به مدت سه ماه نباید محصول مصرفی خود را تغییر دهید. همچنین از اصالت کالا هنگام خرید مطمئن شوید؛ زیرا ممکن است اجناس تقلبی به پوست شما آسیب رسانده و باعث خشکی و پیری پوست شما شوند. داروخانه سلامت محور دارو تیم یکی از منابع معتبر است که شما می توانید با اطمینان از اصالت کالاها، خرید خود را از آن انجام دهید.

همچنین بهتر است از بین تنوع زیادی از محصولات ترمیم کننده که در بازار وجود دارد، آنهایی را انتخاب کنید که چند کاربردی هستند. مثلا اگر کرم ترمیم کننده ای را خریداری نمایید که خاصیت کلاژن سازی نیز دارد، هم به درمان آسیب دیدگی ها پرداخته و هم باعث جوانسازی سلول های پوستی خود شده اید؛ در عین حال عملی مقرون بصرفه انجام داده اید!

روش استفاده از کرم های ترمیم کننده

برای استفاده از کرم های ترمیم کننده ابتدا باید موضعی را که آسیب دیده به خوبی شسته و خشک کنید. سپس باید کرم را به صورت نقطه ای بر روی محل مورد نظر بزنید. در ادامه آن را به صورت دورانی روی پوست بمالید و بعد از مدت کوتاهی به آن ضربه بزنید تا به خوبی جذب پوست شود.

سخن پایانی

پوست به عنوان سپر بلای سایر ارگانهای و سد محافظتی بدن، در این راه آسیب های زیادی متحمل شود. از طرفی گاهی اوقات برخی فعل و انفعالات طبیعی بدن مانند اسکارهایی که در پروسه بهبود زخم ها شکل می گیرد، زخم ها و التهابات پوستی که بر اثر فرایندهای خود خواسته ای چون لیزر تراپی یا اپیلاسیون به وجود می آید و یا رد جراحاتی که یادگار شیطنت های دوران کودکی ماست، شکل این سد محافظ بدن را تغییر می دهد.

یکی از کم عارضه ترین و ارزان ترین روش های درمان و ترمیم پوست های آسیب دیده، استفاده از کرم های ترمیم کننده می باشد. در این بلاگ به طور کامل به بررسی انواع کرم های ترمیم کننده و معرفی تعدادی از آنها پرداختیم. امیدواریم اکنون با آگاهی بیشتر در این زمینه، از پوست خود بهتر مراقبت نموده و ظاهر شادابی داشته باشید!

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها