مقالات

معرفی بهترین روتین پوست چرب

معرفی بهترین روتین پوست چرب 1

پوست بزرگترین و سنگین ترین عضو بدن است که مهم ترین کار آن محافظت از سطح خارجی بدن است. همچنین این عضو با کارکرد حفاظتی که دارد به تنظیم دمای داخلی بدن کمک نموده و به وسیله گیرنده های عصبی که در سرتاسر این اندام پیچیده وجود دارد، امکان لمس محیط اطراف به ما داده می شود. علاوه بر اینها، پوست آیینه تمام نمای بدن است و هرگونه تغییرات و مشکلاتی که در بدن رخ می دهد، اول از همه آثار آن در پوست هویدا می شود.

از سویی علاوه بر مشکلات پوستی که ناشی از مشکلات داخلی بدن فرد است، یک سری عوامل خارجی نظیر آب و هوای آلوده، تغذیه نادرست، سبک زندگی ناسالم و عادت های غلطی همچون بیدار ماندن تا نیمه های شب، استفاده زیاد از کامپیوتر و گوشی همراه، اعتیاد بیش از حد به کافئین، سیگار کشیدن و … به سلامت پوستتان آسیب رسانده و روند پیری آن را تسریع می کند؛ از این رو مراقبت های روزانه پوستی و استفاده از محصولات بهداشتی متناسب با جنس پوست، از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است. در ادامه این بلاگ می خواهیم به اصول مراقبت از پوست های چرب، یکی از انواع پنجگانه پوست ها، بپردازیم.

همه چیز درباره پوست چرب | از کجا بفهمیم پوستمان چرب است؟

تمامی انواع پنجگانه پوست از نوعی روغن طبیعی برخوردارند. وجود این چربی کمک می کند تا پوست انعطاف پذیر و نرم باشد. اما این چربی طبیعی پوست از کجا نشات می گیرد؟

این روغن طبیعی که سبوم (sebum) نام دارد، از غده های چربی زیر پوست که در بیشتر سطح بدن قرار دارد، ترشح می شود. پوست شخص بسته به اینکه مقدار ترشحات چربی آن به چه اندازه است، در یکی از دسته های چرب، خشک، معمولی، مختلط و حساس قرار می گیرد.

زمانی که میزان سبوم ترشحی در پوستی زیاد باشد، در دسته پوست های چرب قرار می گیرد؛ بنابراین علت چربی پوست صورت، میزان بالای سبوم ترشحی است. همین چربی زیاد باعث می شود تا همواره پوست چرب براق به نظر برسد. اما چگونه بفهمیم پوستمان چرب است یا خیر؟

در قدم اول با یک پاک کننده ملایم صورت خود را از هرگونه آلودگی، گرد و غبار و آرایش پاک کنید. سپس با یک حوله نرم صورت خود را به آرامی خشک نمایید. در ادامه از مصرف هرگونه سرم، نرم کننده و یا مرطوب کننده روی پوست خود خودداری کنید و اجازه دهید تا پوست شما به حالت طبیعی برگردد.

یک ساعت زمان داده و سپس از نزدیک به پوست خود نگاه کنید. اگر صورتتان براق به نظر می رسد و در پوستتان احساس چربی دارید، احتمالا پوست شما چرب است.

البته توجه داشته باشید که صورتتان کاملا چرب باشد و اگر فقط در ناحیه T شکل (شامل پیشانی، گونه ها و بینی) پوستتان چرب باشد، پوست شما از نوع پوست مختلط بوده و دیگر در دسته پوست های چرب قرار نمی گیرد.

علائم و ویژگی های پوست چرب

1-براق بودن غیر طبیعی پوست: اگر پوست شما بدون هیچ توجیهی براق است و احساس می کنید که روی آن روغن ریخته اید، بدون شک پوست شما چرب محسوب می شود.

2-جوش زدن گاه و بی گاه: ترشح بیش از حد سبوم موجب می شود تا منافذ پوست با این چربی های اضافه بسته شده و زمینه را برای بروز جوش های سر سیاه و آکنه فراهم می کند.

3-آرایش روی صورت نمی ماند: از جمله مشکلاتی که بانوان دارای پوست چرب همواره از آن شاکی هستند، فیکس نشدن یا به اصطلاح “نخوابیدن آرایش روی پوست” است. اغلب مواد آرایشی با چربی پوست تداخل داشته و چربی اجازه نمی دهد آرایش به خوبی روی پوستتان بنشیند.

4– ضخیم بودن پوست: لایه شاخی یا رویی (اپیدرم) پوست های چرب نسبت به دیگر انواع پوست ضخیم تر است. همچنین منافذ آنها بیش از اندازه باز است که اصطلاحا به آن “پوست پرتقالی” نیز گفته می شود.

معرفی بهترین روتین پوست چرب 5

انواع پوست چرب:

این نوع پوست به دو دسته کلی تقسیم می شود:

1-ساده (بدون عارضه): این نوع پوست ها فقط ضخیم بوده، براق به نظر می رسند و منافذ بازی دارند اما عارضه هایی مثل آکنه در آنها دیده نمی شود. معمولا افراد در این مواقع به اشتباه به مصرف انواع صابون ها برای کاهش چربی پوست خود روی می آورند اما این کار نتیجه عکس داشته و باعث افزایش ترشح چربی پوست می شود؛ بهتر است در این مواقع از شوینده های غیر قلیایی مانند انواع ژل های شستشو استفاده نمایید.

2-دارای عارضه: در این نوع پوست، آکنه و ضایعات سبورئیک (شوره های چرب پوستی) نیز مشاهده می شود. برای مراقبت و درمان چنین پوست هایی نیاز به مراقبت بیشتری است. مراقبت های تغذیه ای مانند مصرف انواع میوه ها و سبزیجات و پیگیری منظم روتین های پوستی در بهبود پوست چرب آکنه ای بسیار موثر است. نهایتا اگر بهبودی در پوستتان مشاهده نشد، باید برای دریافت دارو و یا استفاده از روش های درمانی دیگر به پزشک مراجعه کنید.

چگونه روتین مراقبت از پوست چرب را شروع کنیم؟

مفهوم روتین مراقبتی پوست و روش انجام آن برای بسیاری از افراد بسیار مبهم است. اگر از افراد متفاوت بدون هیچ دانشی در زمینه پوست و مو، بخواهید مشاوره بگیرید ممکن است به بیراهه بروید! ترتیب مصرف محصولات مراقبتی و بهداشتی و انتخاب آنها اهمیت ویژه ای دارد؛ به حدی که عدم توجه به ترتیب مصرف فراورده های بهداشتی یا انتخاب محصولاتی با فرمولاسیون کاملا مغایر با نوع پوست نه تنها هیچگونه اثر بخشی را در پی ندارد بلکه در مواردی می تواند به شدت به پوست شما آسیب بزند.

عموما مراحل روتین مراقبت پوست به ترتیب شامل استفاده از پاک کننده، مرطوب کننده و ضدآفتاب می شود همین! این روتین پوستی ساده، ارزان ترین روتین پوست چرب محسوب شده و برای افرادی که تازه کار هستند بسیار مختصر و مناسب است؛ ضمن اینکه پوست صورت اغلب افراد با مصرف محصولات کمتر، نتایج بهتری از خود نشان می دهند اما در صورتی که پوست چرب جوشداری دارید و یا درصدد حل مشکلات پوستی دیگری از قبیل لک یا آکنه هستید این مراحل کمی سخت تر می شود.

حالا ببینیم در هر مرحله از روتین مراقبت از پوست خود باید چه کاری انجام دهیم.

مرحله اول: پاک کننده

همیشه قبل از استفاده از محصولات مراقبت از پوست، باید ابتدا پوست خود را از هرگونه آرایش و آلودگی پاک کنید. این کار برای اینکه محصولات مراقبتی به خوبی جذب پوستتان شود، ضروری است. از طرفی موثرترین راه برای بهبود پوست چرب و حذف کردن چربی های اضافه، شستن آن است.

برای اینکه شستشوی پوست چرب را به درستی انجام دهید، باید از یک پاک کننده فومی یا کرمی ملایم (به خصوص اگر پوستتان مستعد آکنه است) یا صابون های مخصوص پوست چرب استفاده نمایید. این نوع صابون ها نباید پوست شما را خشک کنند، بلکه باید تا حدودی رطوبت پوست شما حفظ شود؛ بنابراین محصولاتی همچون صابون های آنتی باکتریال به واسطه دهیدراته کردن پوست، گزینه های مناسبی برای شستشوی پوست به شمار نمی آیند.

از دیگر پاک کننده های صورت میسلار واترها هستند. این محصولات کارایی فوق العاده آسانی دارند. فقط کافی است تا با ریختن چند قطره میسلار واتر روی یک پد و ماساژ آن بر روی صورت و چشم ها بدون نیاز به شستشو، صورت خود را کاملا از آرایش پاک کنید. البته غیر از پاک کنندگی آرایش، می توان از میسلار واترها در انتهای روز برای پاک کردن چربی ها، گرد و غبار و آلودگی از روی صورت خود استفاده نمود.

در ذیل به تعدادی از پاک کننده های متناسب با پوست چرب اشاره می کینم:

1-میسلار واتر نیوآ: به جرات می توان گفت این محصول بهترین میسلار واتر پوست چرب محسوب می شود. این محلول به دلیل داشتن ترکیبات کنترل کننده چربی، کاملا برای این دسته از پوست ها مناسب است و منجر به پاک کنندگی عمیق سطح پوست می شود. ضمنا درصد الکل موجود در این میسلار صفر است و هیچ آسیبی به پوست نمی رساند.

2-شوینده صابونی ساپو واش: یکی از بهترین محصولاتی که می تواند برای پاکسازی صورت های چرب و جوشدار قبل از انجام روتین مورد استفاده قرار بگیرد. علاوه بر این، شوینده ساپو واش بهترین آبرسان پوست چرب نیز محسوب می شود.

معرفی بهترین روتین پوست چرب 7

3-فیس واش پوست چرب کامان: یکی دیگر از پاک کننده ها می تواند فیس واش باشد. فیس واش کامان علاوه بر اینکه آبرسان پوست چرب و دهیدراته محسوب می شود، خشکی و حس کشیدگی روی پوست ایجاد نمی کند اما در عین حال قادر است آکنه و جوش را کنترل نماید.

معرفی بهترین روتین پوست چرب 9
فیس واش پوست چرب کامان

فیس واش پوست چرب کامان

  • مناسب مصرف روزانه
  •  فاقد صابون
  •  حاوی آنتی اکسیدان
  •  افزایش 98 درصدی رطوبت پوست تا 7 روز
  •  حاوی هیالورونیک اسید
  •  پاک کننده آلودگی های پوست
موجود نیست !
بررسی محصول

مرحله دوم: تونر

تونرها ترکیبات ملایمی هستند که در روتین پوست های چرب، به عنوان یک لایه بردار شیمیایی برای درمان آکنه عمل می کنند. تونر به هیچ وجه روی پوست شما سنگینی ایجاد نمی کند و در اصل صورت شما را برای جذب بهتر دیگر محصولات روتین پوستی، آماده می کند. اما چه تونری مناسب پوست چرب است؟

یک تونر حاوی ویتامین C و ترکیبات طبیعی همراه با بتاهیدروکسی اسیدها مانند اسید سالیسیلیک، گزینه ایده آلی برای پوست چرب محسوب می شود. این نوع تونر می تواند به مرور زمان باعث رفع انسداد منافذ پوست، جلوگیری از بروز آکنه و رفع جوش های سرسیاه شود.

نحوه استفاده از تونر: یک شب در میان (اگر شب از رتینول استفاده نمی کنید) پس از شستشوی پوست و خشک شدن آن، با استفاده از پنبه روی صورت خود بمالید. پنج دقیقه زمان دهید تا تونر روی صورتتان خشک شود. این مدت زمان تا استفاده از محصول بعدی ضروری است؛ چرا که بر اثر استفاده از محصولی دیگر قبل از خشک شدن تونر، اسیدهای تونر خنثی شده و کارایی خود را از دست می دهند. می توانید از تونر هر شب یا هر روز استفاده کنید، البته اگر پوستتان به آن حساسیت نشان نمی دهد.

تونر مولتی اکتیو لافارر1 و تونر پاک کننده الارو مدل fresh balancing نمونه ای از بهترین تونرهای پوست چرب و مختلط اند.

تونر مولتی اکتیو لافارر 1 که مناسب پوست های چرب و مختلط است، با فرمولاسیون خود به کوچک کردن منافذ باز پوست، متعادل سازی PH پوست و هیدراته کردن آن می شود. این محصول همچنین خاصیت ضد جوش و کاهش درخشندگی ناشی از چربی پوست صورت را نیز دارد.

معرفی بهترین روتین پوست چرب 11

تونر پاک کننده الارو مدل فرش بالانسینگ با وجود گریپ فروت، گیاه جینکو بیلوبا و زینک در فرمولاسیون خود، سبب کاهش آکنه و التهابات پوست می گردد. این محصول مراقبتی مکمل پاک کنندگی فوم شوینده، مکمل درمان آکنه و پایه کرم مرطوب کننده نیز می باشد.

معرفی بهترین روتین پوست چرب 13

مرحله سوم: سرم پوستی

با اینکه مصرف سرم ها در روتین مراقبتی پوست ضروری نیست، اما در ارتقای روتین پوست شما بسیار موثرند. سرم ها محصولاتی سرشار از مواد مغذی، ترکیبات آبرسان و آنتی اکسیدان ها هستند که تاثیر شگرف آنها را بلافاصله پس از مصرف خواهید دید!

همان طور که می دانید، روتین مراقبت های پوستی در صبح و شب متفاوت است؛ به نحوی که ترتیب استفاده از این فراورده ها جابجا شده و یا ممکن است برخی از آنها در یک نوبت حذف یا نوع آن تغییر کند. سرم پوستی از آن دسته محصولات بهداشتی است که نوع آن در هنگام صبح و شب متفاوت است.

مثلا در هنگام صبح، استفاده از سرم ویتامین C از پوست شما در برابر آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد در طول روز محافظت کرده و به روشن شدن پوست و درمان لک های قدیمی نیز کمک زیادی می کند.

از طرفی درشب استفاده از سرم های حاوی هیالورونیک اسید به مرطوب نگه داشتن پوست در زمان خواب کمک می کند.

مرحله چهارم: کرم های دور چشم

کرم های دور چشم با اینکه دارای اثرات ضد پیری بوده و جزو مهم ترین آیتم های روتین مراقبتی پوست محسوب می شوند، اما با این حال مصرف آن در تمامی افراد ضروری نیست. کرم های دور چشم چون نسبت به سایر اجزای روتین، رقیق تر هستند باید قبل از مصرف روغن ها و انواع کرم ها آنها را استفاده نمود.

از جمله کرم های دور چشم که از داروخانه سلامت محور داروتیم قابل تهیه هستند، می توان کرم دور چشم حاوی ضدآفتاب sun safe، کرم درمالیفت مدل vitalift anti dark و کرم پرودرما مدل agvest را نام برد.

معرفی بهترین روتین پوست چرب 15

مرحله پنجم: درمان لک های پوستی

عموما برای درمان لک های پوستی اعم از جوش، اسکار یا لک های قدیمی بهتر است در هنگام شب از این محصولات استفاده کنید؛ زیرا در شب بدن بیشترین تلاش خود را برای ترمیم سلول های پوستی انجام می دهد.

برای درمان لکه ها و جای جوش یک محصول ضد لک حاوی ویتامین B3 فوق العاده عمل می کند؛ ضمن اینکه اکثر محصولات مراقبتی با این ویژگی پوست را تحریک نمی کنند.

برای درمان جوش نیز بنزوئیل پراکسید و سالیسیلیک اسید دو مورد از بهترین درمانگرها هستند که البته نباید از محصولات ضد جوشی که هردوی اینها را با هم داشت استفاده کرد؛ زیرا می توانند باعث تحریک پوست شوند.

اما چگونه از ضدلک و جوشها استفاده کنیم؟

یک لایه نازک از کرم را آهسته در محل جوش یا لک بمالید (یک لایه نازک کافیست) و یک دقیقه صبر کنید تا خشک شود. سپس برای ادامه روتین پوستی، کرم مرطوب کننده را در اطراف این لکه ها و جوش ها بمالید تا از پخش شدن محصول ضد لک و جوش در قسمت های دیگر پوست جلوگیری کنید. سپس باقی صورت را با کرم مرطوب کننده پوشانده و نهایتا روی لک یا جوش را کرم مرطوب کننده بمالید.

مرحله ششم: مرطوب کننده

هر فردی صرفنظر از اینکه چه نوع پوستی دارد، باید روزانه دو مرتبه از کرم مرطوب کننده استفاده کند. این موضوع باعث می شود تا هم پوست به خوبی آبرسانی شده و هم جذب و اثر بخشی سایر محصولات مراقبتی بیشتر شود.

اشخاصی که پوست چربی دارند باید از مرطوب کننده های سبک و ملایمی مانند مرطوب کننده پوست چرب سینره، کرم مرطوب کننده آدرا مدل روغن جوجوبا و کرم oil free کامان که آبرسان پوست چرب و دهیدراته هستند، استفاده کنند. کرم مرطوب کننده کامان مدل آرگان، یکی دیگر از گزینه های پیش روی این افراد است که با ترکیب منحصر بفرد خود “بهترین مرطوب کننده پوست چرب” نام گرفته است. در واقع روغن آرگانی که در ترکیب این محصول وجود دارد، باعث این امر شده که می تواند علاوه بر آبرسانی به پوست، با افزایش اکسیژن رسانی درون سلولی چین و چروک صورت را صاف نماید.

معرفی بهترین روتین پوست چرب 17

مرحله هفتم: روغن ها

زمانی که اسم روغن در میان مراحل روتین پوستی به میان می آید، ذهن افراد ناخودآگاه به سمت پوست های خشک کشیده می شود؛ در حالیکه مصرف برخی روغن ها مانند روغن میوه گل رز و جوجوبا می تواند چربی اضافی پوست های جوشدار را کاهش دهند.

مرحله آخر: ضدآفتاب

آخرین مرحله روتین های مراقبتی پوستی مربوط به کرم های ضدآفتاب است. قرار نیست ضد آفتاب ترکیبی به پوست شما اضافه کند بلکه قرار است پس از انجام تمامی مراحل روتین و جذب ترکیبات آنها به منافذ پوست، همانند لایه ای محافظ از پوست در مقابل اشعه فرابنفش خورشید و حتی نور مرئی (در صورت استفاده از ضدآفتاب رنگی) حفاظت کند.

اما برای انتخاب بهترین کرم ضدآفتاب برای پوست چرب باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

1-ضدآفتاب مناسب این افراد، باید فاقد هرگونه اسید چرب و روغن گیاهی باشد؛ اصطلاحا oil free باشند.

2-ضدآفتابی که افراد با هر نوع پوستی مصرف می کنند، باید SPF30 یا بالاتر داشته باشد اما اگر پوستتان بسیار چرب و مستعد آکنه است، همان SPF30 کفایت می کند.

3-به اینکه ضدآفتاب شما حتما حاوی آنتی اکسیدان باشد توجه کنید.

در ذیل به تعدادی از این ضدآفتاب های مناسب پوست چرب اشاره می کنیم:

1-کرم ضدآفتاب و ضد لک SPF50 لافارر: بهترین ضدآفتاب فاقد چربی برای پوست چرب و جوشدار می باشد که با فرمولاسیون فوق سبک خود، در درمان لک های پوستی و جلوگیری از بروز آکنه بسیار موفق عمل نموده است.

معرفی بهترین روتین پوست چرب 19

2-کرم ضدآفتاب آکنه سل آردن SPF50: محصولی که با وجود ترکیباتی چون روغن جوجوبا، شیرین بیان و رزماری به جلوگیری از ایجاد چربی، چین و چروک پوست و مات کنندگی پوست چرب کمک می کند.

معرفی بهترین روتین پوست چرب 21

ضدآفتاب فاقد چربی الارو مدل Teinte claire، ضدآفتاب فاقد چربی SPF50 پرودرما و ضدآفتاب آنتی آکنه sun safe نیز جزو بهترین ضدآفتاب ها برای پوست چرب با منافذ باز هستند که همگی از داروخانه داروتیم قابل تهیه هستند.

کرم ضد آفتاب آکنه سل آردن SPF50 مناسب پوست چرب ۵۰ گرم

کرم ضد آفتاب آکنه سل آردن SPF50 مناسب پوست چرب ۵۰ گرم

  • قدرت حفاظتی بسیار بالا در برابر پرتوهای مضر ماورای بنفش و پرتوهای UVA و UVB
  • مات کننده و کنترل کننده چربی پوست
  • مناسب پوست‌های چرب و دارای جوش
  • مقاوم در برابر تعریق و شستشو
  • فاقد چربی و غیر کومدون زا
  • دارای خاصیت مات‌کنندگی
  • پایدار در برابر تجزیه نوری
  • بدون رنگ
موجود نیست !
بررسی محصول

بهترین روتین پوست چرب برای شب چیست؟| اصلا روتین پوست در شب روز متفاوت است؟

نیاز پوست ما در هنگام صبح و شب متفاوت است؛ مثلا روزها با شروع فعالیت و خروج از منزل، نیاز پوست به محافظت در برابر نور خوشید و رادیکالهای آزاد بیشتر است در حالیکه هنگام شب با استراحت بدن، پوست فرصت بیشتری برای ترمیم و بازسازی سلولهای خود دارد. همین دلیل باعث می شود تا شب ها پوست آمادگی بیشتری برای جذب مواد مغذی مورد نیاز خود داشته باشد؛ بنابراین ترتیب استفاده از محصولات مراقبتی پوست در روز و شب متفاوت است.

به طور کلی ترتیب اجزای روتین پوستی به شکل زیر است:

روز شب
پاک کننده صورت پاک کننده صورت
تونر تونر
سرم صورت سرم صورت
کرم دور چشم کرم دور چشم
درمان لک های پوستی درمان لک های پوستی
مرطوب کننده مرطوب کننده
روغن صورت روغن صورت
ضدآفتاب

همچنین نوع این محصولات بعضا در هنگام صبح و شب متفاوت است؛ مثلا هنگام روز استفاده از سرم ویتامینC بسیار مناسب است در حالیکه هنگام شب، سرم های حاوی هیالورونیک اسید نتایج بهتری در پی خواهند داشت. بنابراین حتما به این نکات توجه کافی داشته باشید.

سخن نهایی

گفتیم که پاک سازی صورت، آبرسانی به آن و نهایتا استفاده از ضدآفتاب، سه جز اصلی و غیر قابل حذف یک روتین پوستی است. البته اگر بخواهیم به واسطه کوتاهی هایی که قبلا درباره پوستمان داشته ایم مراحل درمانی برای حذف لک، جوش و چین و چروک صورتمان در نظر بگیریم، اجزای بیشتری به روتین پوستی اضافه می شود.

برای روتین پوستی پوست چرب از چه محصولاتی استفاده کنیم؟ ترتیب مراحل در شب روز متفاوت است یا نه؟ ما درباره پاسخ این سوالات و بسیاری دیگر از سوالاتی که ممکن است برایتان پیش بیاید در این مقاله صحبت کردیم. ضمنا محصولات معرفی شده در این مقاله و بسیاری از محصولات skin care دیگر از داروخانه آنلاین داروتیم قابل تهیه می باشد. امیدواریم با رعایت این توصیه ها و پیوستگی در انجام روتین، پوستی شاداب و بدون نقص داشته باشید!

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها