مقالات

فرق قرص آهن ایرانی و خارجی چیست ؟

فرق قرص آهن ایرانی و خارجی

فرق قرص آهن ایرانی و خارجی چیست ؟

کم خونی یکی از بیماری هایی است که 30 درصد مردم در نقاط مختلف دنیا به آن مبتلا هستند. مگالوبلاستیک، سیدروبلاستیک و همولیتیک انواع مختلفی از کم خونی هستند که البته کم خونی ناشی از فقر آهن، شایع ترین آن به شمار می رود. این بیماری بخصوص در بانوان شایع تر است؛ چرا که ماهانه خون زیادی را بر اثر عادت ماهیانه از دست داده و یا در دوره های مختلف زندگی همچون بارداری به عنصر آهن نیاز بیشتری دارند. برای درمان کم خونی ناشی از فقر آهن، عموما پزشکان مصرف قرص آهن ایرانی یا خارجی را توصیه می کنند. اما واقعا بهترین قرص آهن کدام ها هستند؟ ایرانی یا خارجی؟ در این بلاگ ضمن معرفی بیشتر بیماری آنمی به بررسی تفاوت قرص آهن ایرانی و خارجی خواهیم پرداخت.

آنمی چیست؟

فقر آهن دلیل کم خونی

کم خونی یا آنمی به وضعیتی اطلاق می شود که در آن تعداد گلبول های قرمز و یا میزان هموگلوبین (پروتئین حامل اکسیژن در خون) موجود در گلبول های قرمز به کمتر از حد معمول برسد. این وضعیت گاهی اوقات بر اثر کمبود آهن در بدن رخ می دهد. این عنصر معدنی به همراه سایر ویتامین هایی همچون اسید فولیک نقش موثری در تشکیل گلبول های قرمز و پیشگیری از کم خونی دارد.  بنابراین زمانی که میزان آهن (فریتین) خون به کمتر از 10 میکرو گرم در لیتر می رسد، نشان از ابتلا به آنمی دارد. کم خونی ممکن است در سنین مختلف رخ دهد و دلایل زیادی نیز دارد. اما برای مصرف قرص آهن پیش از هرچیزی باید به پزشک مراجعه نموده و پس از انجام آزمایشات، نسبت به تهیه قرص آهن ایرانی یا خارجی اقدام کنید.

تفاوت قرص آهن ایرانی و خارجی

بر اساس تحقیقات صورت گرفته در حوزه تفاوت قرص آهن ایرانی و خارجی، میزان رضایتمندی افراد از مصرف قرص آهن ایرانی بیشتر از قرص خارجی بوده است. همچنین برای تامین آهن مورد نیاز بدن نوزاد پس از 6 ماهگی، بسیاری از پزشکان به مصرف قطره های آهن ایرانی تاکید می کنند. در پاسخ به سوال که “قرص آهن ایرانی بهتره یا خارجی ؟” می توان گفت که قرص های آهن خارجی به عنوان مکمل عمل می کنند و دارای ترکیبات طبیعی تری هستند. اما آنچه که اهمیت دارد تامین آهن مورد نیاز بدن شماست که همه قرص های آهن، اعم از ایرانی یا خارجی، آن را برطرف می کنند. با این وجود قرص آهن خارجی نسبت به مشابه ایرانی خود، یکسری مزایا دارد که در ذیل به آنها اشاره می کنیم:

عوارض جانبی کمتر

اگر به دنبال قرص آهن با کمترین عوارض گوارشی هستید، قرص های آهن خارجی بهترین گزینه هستند. این قرص ها با فرایند لیپوزومال تولید می شوند؛ بدین شکل که با پوشانده شدن اطراف یون آهن با غشای فسفولیپیدی، هم جذب آهن در روده کوچک به خوبی صورت گرفته و هم از بسیاری از عوارض گوارشی نظیر حالت تهوع، درد معده و استفراغ پیشگیری خواهد شد.

طعم و بوی نامطلوب

یکی از مهم ترین دلایلی که برای تهیه قرص آهن کودکان از نمونه های خارجی استفاده می کنند، همین ویژگی است. بسیاری از قرص های آهن ایرانی همچون فروس سولفات طعم و بوی مناسبی نداشته و کودک را از خوردن قرص آهن فراری می کند. البته امروزه نیز برای تهیه قرص آهن ایرانی خوب از تکنولوژی های روز دنیا استفاده می کنند و  مشاهده این موارد به حداقل رسیده است.

تفاوت قیمت قرص آهن خارجی و ایرانی

قرص آهن خارجی در مقایسه با مشابه ایرانی خود، علاوه بر آهن شامل ریز مغذی های خونساز دیگری همچون اسید فولیک، ویتامین C، ویتامین ب12 و…. می باشد. علاوه بر این به دلیل واردات قرص آهن خارجی، قیمت تمام شده آن نسبت به قرص آهن ایرانی بیشتر است. به همین دلیل خرید قرص آهن ایرانی صرفه اقتصادی بیشتری دارد؛ ضمن اینکه امروزه بسیاری از این قرص ها به نوعی مکمل محسوب شده و با مشابهان خارجی خود در یک سطح کیفی هستند.

املاح به کار رفته در قرص آهن ایرانی یا خارجی

فولیک اسید ویتامین سی

گفتیم که ممکن است در ترکیبات قرص آهن املاح دیگری هم وجود داشته باشند. این املاح و ریز مغذی ها می توانند به طور مستقیم و یا غیر مستقیم به جذب بیشتر آهن توسط بدن و خونسازی بیشتر کمک کنند. این املاح و ریز مغذی ها عبارتند از:

اسید فولیک مهم ترین جزء قرص آهن در دوره بارداری:

بدن در کنار آهن به اسید فولیک نیاز دارد. اسید فولیک با کمک سایر مواد مغذی از قبیل آهن، مس، ویتامین B6 و B12  برای خون سازی مفید است. این ماده نقش مهمی را برای گلبول های قرمز خون ایفا می کند. رسوب آهن در کبد و بروز کم خونی از جمله مشکلات کمبود اسید فولیک در بدن است. برخی افراد فرق قرص آهن با اسید فولیک را تشخیص نداده و این دو ریز مغذی را یکی تصور می کنند، در حالیکه مکانیسم عملکرد این دو به کلی متفاوت است. مکانیزم اثر اسید فولیک به این صورت است که فرم آهن را از حالت ذخیره در کبد به حالت فعال تبدیل می کند.

ویتامین ب 12 از دیگر اجزای مکمل های آهن:

کاهش ویتامین ب 12 در بدن سبب اختلال در تمرکز، اختلال در عملکرد حافظه و آسیب به رشته های عصبی می گردد. کمک به تولید گلبول ها و پلاکت ها از جمله وظایف این ویتامین در بدن است. بدن برای خون سازی و بهبود عملکرد حافظه به این ویتامین نیاز دارد.

ویتامین C در قرص آهن:

این ویتامین جزو ویتامین های محلول در آب است که در بدن قابل ذخیره نیست و از طریق ادرار قابل دفع است. این ویتامین به جذب بهتر اهن در بدن کمک می کند و برای افراد مبتلا به کم خونی مفید است. میوه ها و سبزیجات از جمله منابع غذایی این ویتامین است.

بهترین کپسول آهن ایرانی و خارجی

شرکت های داروسازی خارجی و ایرانی مختلفی اقدام به تولید قرص آهن نموده اند که در ادامه به معرفی و بررسی تعدادی قرص آهن ایرانی خوب و تعدادی قرص آهن خارجی خوب می پردازیم:

کپسول فرودین

امروزه افراد به دلایل مختلف دچار کم خونی و کمبود آهن هستند. شما می توانید با مصرف منابع غذایی حاوی این ماده معدنی که نقش مهمی را در تشکیل هموگلوبین ایفا می کند، نیاز های بدن خود را تامین کنید. سرگیجه، ضعف، افت فشار خون و آسیب به پوست و مو از جمله علائم کم خونی است. کپسول فرودین حاوی انواع ویتامین ها و مواد معدنی است که به تقویت سیستم ایمنی و بهبود عملکرد حافظه کمک می کند. این محصول را می توان در سنین باروری برای رفع افسردگی و خلق و خوی بهتر مصرف کرد.

کپسول فرودین

کپسول فرودین

  • کم خونی فقر آهن
  • اسید فولیک و ویتامین B12 مناسب برای بانوان در سنین تولید مثل
  • قبل از بارداری برای پیشگیری از ناهنجاری­های نقائص لوله عصبی در جنین و در بارداری و شیردهی
  • پیروی از رژیم­ های گیاه خواری مصرف مکمل آهن می­تواند سبب تقویت یادگیری
  • حافظه و تفکر در کودکان دچار فقر آهن شود
  • کمک به درمان ریزش مو ناشی از کمبود آهن
  • تعداد: 30 عددی

قرص اکتی آیرون لیبرتی سوئیس

قرص اکتی آیرون لیبرتی سوئیس به دلیل دارا بودن مواد طبیعی و ویتامین ها به عنوان یک مولتی ویتامین کامل، نیاز های بدن را تامین می کند و با ارتقای سطح سلامت بدن از کمبود آهن پیشگیری می نماید. باید روزانه یک عدد از این قرص را همراه با وعده غذایی خود میل نمایید. این محصول به دلیل دارا بودن ویتامین های گروه ب در عملکرد سیستم عصبی  نقش بسیار مهمی دارد.

قرص اکتی آیرون لیبرتی سوئیس

قرص اکتی آیرون لیبرتی سوئیس

  • افزایش چربی سوزی و حفظ تناسب اندام
  • کمک به پیشگیری و درمان کم خونی
  • تقویت توان فیزیکی و رفع خستگی
  • سلامت پوست، مو و ناخن
  • تعداد: 30 عددی
موجود نیست !
بررسی محصول

کپسول سیدرال فورت فارمانوترا

کپسول سیدرال فورت فارمانوترا دارای ترکیبات مهمی نظیر ویتامین سی و آهن است. با انتخاب این محصول فقر آهن را از بین ببرید. سیدرال فورت دارای ویژگی های مهمی نظیر افزایش انرژی و تقویت سیستم ایمنی بدن است. آهن موجود در این مکمل دمای بدن را تنظیم می کند و به انتقال اکسیژن به سلول ها کمک شایانی می نماید. این مکمل آهن را میتوانید روزانه همراه با وعده غذایی خود مطابق با دستور پزشک مصرف کنید. خاصیت آنتی اکسیدانی بالای این محصول به دلیل ویتامین سی است که از بروز انواع بیماری ها در فرد جلوگیری می کند. تشکیل گلبول های قرمز و هموگلوبین از دیگر مزایای این محصول است.

کپسول سیدرال فورت فارمانوترا 4

کپسول سیدرال فورت فارمانوترا

  • قابل استفاده در موارد کم خونی فقر آهن شدید به ویژه برای استفاده طولانی مدت
  • دارای قابلیت جذب بسیار بالا با کمترین عارضه گوارشی مانند تهوع و یبوست
  • پیشگیری و درمان کم خونی فقر آهن با علل مختلف
  • فاقد گلوتن مناسب برای افراد مبتلا به سلیاک
  • مناسب برای بیماری های گوارشی
  • تعداد: 20 عددی
موجود نیست !
بررسی محصول

قرص آهن بیس گلیسینات پلاس ویتامین C رزاویت

بسیاری از افراد دچار کبود آهن هستند که اگر برای رفع آن تلاش نکنند، در اثر این کمبود دچار کم‌ خونی می شوند. همانطور که می دانید شایع ترین نوع کم خونی، در اثر فقر آهن است که در نتیجه دفع زیاد آهن از بدن و کاهش جذب آهن به وجود می آید. پس لازم است که همه ما جهت پیشگیری از کم خونی و سایر عوارض ناشی از کمبود آهن در بدن، هر چند وقت یک بار قرص آهن را مصرف کنیم تا از سلامت خود مطمئن شویم. بدین منظور ما به شما قرص آهن بیس گلیسینات را معرفی می کنیم که علاوه بر آهن دارای ویتامین C نیز می باشد و به همین دلیل برای افراد گیاه خوار و افراد عدم تحمل به لاکتوز دیابت بسیار مناسب است.

قرص آهن بیس گلیسینات پلاس ویتامین C رزاویت 30 عدد 6

قرص آهن بیس گلیسینات پلاس ویتامین C رزاویت 30 عدد

  • مناسب برای بیماران مبتلا به سلیاک عدم تحمل به لاکتوز دیابت
  • حاوی ویتامین C برای جذب بیشتر آهن
  • جلوگیری از کم خونی ناشی از فقر آهن
  • کمک به تامین آهن مورد نیاز بدن
  • دارای کمترین عوارض گوارشی
  • مناسب برای گیاه خواران
  • تاریخ انقضا: بیش از یک سال
موجود نیست !
بررسی محصول

قرص آیزن پلاس یوروویتال

آهن موجود در قرص آیزن پلاس یوروویتال همراه با ویتامین سی بهتر در بدن جذب و به سلامت پوست و مو کمک می کند. این قرص با تقویت سیستم ایمنی بدن به رفع گرفتگی عضلات، خستگی و بی حوصلگی ناشی از کم خونی و کمبود آهن کمک می نماید و نقش موثری در رفع مشکلات قاعدگی ایفا می کند.

قرص آیزن پلاس یوروویتال ۶۰ عددی

قرص آیزن پلاس یوروویتال

  • قابل استفاده در کم خونی (آنمی) فقر آهن، فقر اسید فولیک و فقر ویتامین B12
  • پیشگیری از آنمی فقرآهن در دوران قاعدگی خانم ها
  • بهبود علایم بیش فعالی یا نقص در دقت کودکان
  • بهبود خستگی در خانم ها با میزان کم فریتین
  • جذب بسیار خوب و حداقل عوارض گوارشی
  • تعداد: 60 عددی

بهترین زمان مصرف داروی آهن چه زمانی است ؟

نیاز به عنصر معدنی آهن در دوره های مختلف زندگی متفاوت است. از آنجایی که نوزادان و خردسالان در دوره رشد قرار دارند، به نسبت بزرگسالان آهن بیشتری نیاز دارند. زنان در دوران باروری (سنین 19 تا 50 سال) به دلیل خونریزی ماهیانه به 18 میلی گرم آهن در روز نیاز دارند در حالیکه نیاز روزانه آهن آقایان در این دوره 8 میلی گرم می باشد. علاوه براین برخی شرایط و بیماری ها نظیر بارداری، جراحت و خونریزی، نارسایی کلیوی، رژیم غذایی گیاهخواری و…. نیاز به مصرف قرص آهن را بالا می برند. اما بدون در نطر گرفتن تفاوت قرص آهن ایرانی و خارجی، برای اینکه این عنصر به خوبی جذب بدن شما شود رعایت چند نکته ضروریست:

– مصرف این ماده معدنی به هنگام شب و با معده خالی نتایج بهتری را به دنبال دارد.

-اگر معده تان اذیت می شود، همراه وعده غذایی آن را میل نمایید.

-مصرف مکمل های ویتامین سی و فولیک اسید به جذب بهتر این ماده در بدن کمک می کند.

-بهتر است از مصرف قرص آهن با لبنیات و کلسیم خودداری کنید.

-قبل از مصرف قرص آهن با دارو های دیگر با پزشک خود مشورت نمایید تا دچار مسمومیت و یا عوارض نا خواسته نشوید.

سوالات متداول درباره تفاوت قرص آهن ایرانی و خارجی

عموما والدین برای کودکان اقدام به تهیه قرص آهن خارجی می کنند؛ چرا که برای تهیه این قرص ها از تکنولوژی روز دنیا استفاده شده و خبری از طعم و بوی نامطلوب برخی قرص های ایرانی نیست. البته امروزه شرکت های داروسازی ایرانی هم برای تهیه قرص آهن به این فناوری ها روی آورده اند و می توان با قیمتی مناسب تر از قرص های خارجی از آنها استفاده نمود!

اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
شیوا خدابخشی
شیوا خدابخشی

من از کپسول سیدرال فورت که ایرانی هم هست استفاده میکنم و کاملا هم راضی هستم