مقالات

مکمل هایی که ورزشکاران می توانند استفاده کنند: بایدها و نباید مکمل های ورزشکاران

مکمل هایی که ورزشکاران می توانند استفاده کنند: بایدها و نباید مکمل های ورزشکاران

امروزه استفاده از داروهای بدنسازی بسیار رایج است. بدنسازان و افراد ورزشکار جهت بهبود کارایی ورزشی خود از داروها کمک می گیرند. استفاده از بعضی دارو ها فواید بسیاری را در کوتاه مدت به دنبال دارد. اما ممکن است استفاده از این دارو ها با عوارض جدی همراه باشد. اکثر ورزشکاران برای عضله سازی از داروهای استروئیدی آنابولیک و یا آندروستندیون استفاده می کنند. در این مطلب به بررسی مکمل های مناسب ورزشکاران و همچنین نکاتی که باید در مصرف آنها رعایت شود می پردازیم، پس تا انتها با ما همراه باشید.

داروهایی که بدنسازان می توانند استفاده کنند!

داروهای آنابولیک از جمله داروهایی هستند که بدنسازان می توانند از آن ها برای افزایش رشد بافت های خود استفاده کنند. دارو های آنابولیک در ساختن پروتئین در بدن بسیار کاربرد دارند. همچنین افزایش سوخت و ساز از جمله دیگر مزایای این دارو ها است.  این دارو ها شامل هورمون های جنسی مانند متان دپانون و استانوزولون می باشند. مصرف پروتئین نیز برای افزایش حجم عضلات و انرژی بسیار پر کاربرد است. استفاده از پروتئین وی به شما در عضله سازی کمک خواهد کرد. استفاده از چربی های سالم در رژیم غذایی خود به صورت روزانه را فراموش نکنید.

مکمل هایی که ورزشکاران می توانند استفاده کنند: بایدها و نباید مکمل های ورزشکاران 2

همچنین استفاده از هورمون های آنابولیک استروئیدی در مواردی برای ورزشکاران مفید بوده و سبب پرورش عضلات و بهبود عملکرد آن ها در تمرینات می شود. شما می توانید در کنار این موارد از دیگر مکمل ها برای پرورش اندام خود به هنگام انجام تمرینات سخت مقاومتی استفاده کنید. مکمل اسلیم اند فیت دوبیس حاوی ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز برای بدن است. این مکمل برای خانم ها و آقایانی که تصمیم به کاهش وزن دارند، گزینه بسیار خوبی است و حاوی پروتئین مورد نیاز عضلات شما است.

مکمل هایی که ورزشکاران می توانند استفاده کنند: بایدها و نباید مکمل های ورزشکاران 4

مکمل های مفید برای بدنسازان

 کراتین

مکمل کراتین دوبیس به سلول ها انرژی می رساند، این انرژی را در عضلات ذخیره نموده و همچنین آن را در عضلات به فسفو کراتین تبدیل می کند. به طور طبیعی، بدن هنگام انجام ورزش های مقاومتی روزانه به دو گرم کراتین نیاز دارد که این ماده را می توانید از طریق منابع غذایی دریافت نمایید. کراتین به عنوان یک ترکیب پرطرفدار جهت تولید انرژی برای عضلات قابل استفاده است. براساس تحقیقات علمی کراتین با تولید مقاومت در کوتاه مدت برای افرادی که ورزش می کنند، فواید بسیاری دارد. از دیگر مزایای این ماده کمک به عضلات برای تولید آدنوزین تری فسفات (ATP) است. این مکمل از مکمل های محبوب میان ورزشکاران است.

مکمل هایی که ورزشکاران می توانند استفاده کنند: بایدها و نباید مکمل های ورزشکاران 6

این ماده معدنی با تبدیل چربی به انرژی، نیروی عضلات را افزایش می دهد. افرادی که روزانه فعالیت بدنی بالایی دارند و یا وزنه بردار هستند، می توانند از این مکمل پر طرفدار استفاده نمایند.

بتا آلانین

یکی از آمینو اسید های مفید و ضروری در بافت های ماهیچه ای بتا آلانین است. این ماده به عضلات کمک می‌کند تا بافت‌ های عضلات، هیدروژن بیشتری از اسید لاکتیک بگیرند و pH تولید کنند. قدرت و استقامت بیشتر به هنگام انجام فعالیت ها و ورزش تنها در صورت مناسب بودن pH اتفاق می افتد. بر اساس تحقیقات صورت گرفته، افرادی که در بدن سازی از مکمل بتا آلانین استفاده می‌کنند دارای انرژی بالایی هستند. این مکمل خستگی را رفع می کند و به عضله سازی کمک می نماید. قبل از مصرف این مکمل با پزشک متخصص خود مشورت نمایید. یکی از مکمل های حاوی بتا آلانین مکمل گینر پرو کمپلکس دوبیس شکلاتی است.

مکمل هایی که ورزشکاران می توانند استفاده کنند: بایدها و نباید مکمل های ورزشکاران 8

فیبر

از جمله مکمل های ویژه ورزشکاران فیبر است که در انجیر، نارگیل، آووکادو، مغزها و سبزیجات به وفور یافت میشود. راحت ‌تر شدن جریان خون و اکسیژن‌رسانی بیشتر به ماهیچه‌ها از جمله فواید این مکمل است. یکی از محصولات حاوی فیبر مکمل فیبر شکلاتی کاهش اشتها دوبیس است که دارای فیبر بالا و کالری کم است. فیبر در اکثر میوه ها وجود دارد و سبب آنتی اکسیدان شدن بدن از هرگونه بیماری می شود. با انتخاب این محصول سبب سلامت دستگاه گوارش خود نیز خواهید شد و نیاز بدن شما به انواع ویتامین ها بر طرف می شود.

مکمل هایی که ورزشکاران می توانند استفاده کنند: بایدها و نباید مکمل های ورزشکاران 10

نباید های بدنسازی

تستوسترون هورمونی است که اثرات آن به دو صورت آنابولیک و آندروژنیک است. عوارض جانبی این هورمون به طور کلی عبارت است از: عضلانی تر شدن ماهیچه ها، افزایش مو های صورت، صدای مردانه و عمیق. همچنین طی تمرین های مقاومتی و سخت می تواند از آسیب های عضلانی بکاهد. امروزه اکثر افراد از استروئیدهای آنابولیک بیش از اندازه  استفاده می کنند که عوارض خطرناکی را برای سلامتی به همراه دارد.

بزرگ شدن بیش از اندازه سینه ها، ناباروری و کوچک شدن بیضه ها از علائم استفاده بیش از حد از استروئید های آنابولیک در مردان است. همچنین استفاده از این هورمون در زنان با مشکلات جدی تری نظیر: طاسی سر، کلفت شدن صدا و افزایش رشد مو های بدن همراه است. بروز بیماری های روانی نظیر: افسردگی و بروز بیماری های قلبی و عروقی، فشار خون بالا و رفتار های خشونت آمیز همه از عوارض مشترک استفاده از این هورمون میان آقایان و بانوان است.

مکمل هایی که ورزشکاران می توانند استفاده کنند: بایدها و نباید مکمل های ورزشکاران 12

بزرگی سینه، آکنه، کاهش تولید اسپرم و ریزش مو از علائم استفاده بیش از حد  از آندروستندیون در مردان است. پیری زودرس، صدای مردانه و ابتلا به بیماری های قلبی از دیگر پیامد های ناخوشایند این هورمون در زنان است. استفاده از هورمون رشد خطر ابتلا به سکته مغزی را افزایش می دهد. همچنین رگ های خونی را مسدود می کند و در نهایت فرد را دچار حمله قلبی می کند. اکثر افراد امروزه برای بهبود توده عضلانی و عملکرد ماهیچه های خود از هورمون رشد که دارای اثر آنابولیک است، استفاده می کنند.

تستوسترون به عنوان یک هورمون پرطرفدار برای افرادی است که خواهان افزایش حجم عضلات هستند. کاهش سطح چربی، عضله سازی و ایجاد خلق و خوی مثبت از مزایای این هورمون است. برای افزایش این هورمون سعی کنید ورزش کنید و رژیم غذایی خود را سالم نگه دارید.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها