مقالات

بهترین قرص جوشان خارجی و ایرانی

معرفی قرص جوشان ایرانی و خارجی

بهترین قرص جوشان ویتامین C

قرص جوشان یکی از منابع تامین کننده ویتامین ث برای بدن به حساب می آید. ویتامین C و به طور کلی، ویتامین ها از جمله ریز مغذی های ضروری بدن محسوب می شوند که بدن برای انجام فعالیت های حیاتی خود به آن نیازمند است. این ریز مغذی ها بسیار گوناگون هستند و هر یک در منابع غذایی مختلفی یافت می شوند. از آنجایی که ویتامین ها درون بدن ساخته نشده و باید آنها را از طریق غذا به بدن رساند، از این رو نوع رژیم غذایی افراد، غذاهای مصرفی، نحوه طبخ غذاها و…. همگی تاثیر مستقیمی بر مقدار دریافتی ویتامین ها و سایر عناصر معدنی ضروری بدن دارند. اما غیر از رژیم غذایی، که اصلی ترین راه تامین نیازهای غذایی بدن به شمار می آید، راه های دیگری هم وجود دارند. برخی قرص ها، مکمل های غذایی و حتی برخی داروها مانند قرص جوشان از جمله راه های تامین آسان این نیازها به شمار می روند. 

قرص های جوشان در انواع و طعم های مختلف و با برندهای متفاوت در تمامی داروخانه ها یافت می شوند. اما بین این همه گزینه، بهترین قرص جوشان کدام است؟ اصلا قرص جوشان چیست و چه فوایدی دارد؟ قیمت قرص جوشان ایرانی و یا قرص جوشان خارجی چقدر است؟ این سوالات و تعدادی سوال دیگر موضوعاتی است که در این بلاگ به آنها خواهیم پرداخت.

چرا ویتامین C مصرف می کنیم؟

قبل از معرفی بهترین مارک قرص جوشان و مولتی ویتامین ایرانی و خارجی، باید دید برای چه بدن به ویتامین C نیاز دارد؟

ویتامین ث که به آسکوربیک اسید نیز معروف است و جزء مینرال های مهم و لازم برای بدن بوده که کمبود آن می‌ تواند آسیب‌ هایی را به دنبال داشته باشد. این ویتامین محلول در آب است یعنی بدن قادر به ذخیره سازی آن نیست و در میوه ها بالاخص مرکبات ترش موجود است که حرارت و مواد قلیایی می توانند آن را از بین ببرند.

ویتامین C از مهم ترین آنتی اکسیدان ها بوده که موجب حفظ سلامت بدن و تقویت سیستم ایمنی شده و در خنثی سازی آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد نقش بسیار موثری ایفا می کند.  این ویتامین از پوست در برابر آسیب هایی که ممکن است ناشی از نور خورشید باشد محافظت نموده و در استحکام لثه و دندان ها نیز موثر است.

کلاژن که یک نوع بافت پیوندی است که اعضا را در کنار یکدیگر نگهداری می کند و ویتامین C جزء اصلی ساخت این بافت پیوندی به حساب می آید.ممانعت از افزایش کلسترول خون و به وجود آمدن لخته های خونی در رگ، از دیگر فواید این ویتامین محلول در آب می باشد. برخلاف تصور بعضی از افراد که معتقدند ویتامین ث نقش پیشگیری کننده در بروز سرماخوردگی و سایر بیماری ‌های ویروسی را دارد، این فرضیه اثبات شدنی نیست اما از آنجایی که سیستم ایمنی را تقویت می‌ کند، می‌ تواند عوارض بیماری ها را کاهش داده و دوره بهبودی را نیز تسریع ببخشد. چنانچه ویتامین C در بدن کم باشد می تواند جذب آهن را با اختلال مواجه گرداند لذا حضور این ویتامین سبب بالا رفتن جذب آهن می گردد و از بروز کم خونی ناشی از فقر آهن پیشگیری می کند.

از آن جایی که بدن خود قادر به ساخت ویتامین سی نمی باشد لذا باید از منابع و تغذیه مناسب به صورت روزانه دریافت گردد. به گفته محققان ارزش آن در صورتی که از منابع طبیعی دریافت شود بالاتر است. تحقیقات نشان داده است در افرادی که مبتلا به بیماری سرطان بوده‌ اند، تزریق ویتامین C تا حدودی توانسته روند رشد سلول‌ های سرطانی را کاهش دهد. مشکل تصلب شریان در بیماران مبتلا به بیماری های قلبی ممکن است سبب سفت شدن رگها گردد، ویتامین مذکور می‌ تواند از این اختلال پیشگیری کند. 

قرص جوشان چیست؟

قرص جوشان به نوعی مکمل دارویی اطلاق می گردد، که با توجه به قدمت آن به سرعت در بین عموم محبوب شد و مورد استفاده قرار گرفت. تولید کنندگان قرص های جوشان نحوه ساخت آن را از نمک های موجود در چشمه‌ های معدنی الهام گرفته اند. به دلیل مصرف راحت قرص های جوشان، در چند دهه اخیر مصرف آن بسیار شایع شده است. طراحی قرص جوشان به گونه ای است که در هنگام تماس با آب یا آبمیوه به سرعت حل می شود،؛ به همین دلیل افرادی که قادر به استفاده از مکمل ها به صورت قرص و یا کپسول نمی باشند به راحتی می توانند از قرص های جوشان استفاده کنند. 


قرص جوشان چیست؟

قرص جوشان دارای چه فوایدی است؟

  1. طعم مطلوب: از دلایلی که افراد از مصرف داروها پرهیز می کنند می توان به بد مزه بودن آنها اشاره کرد، که معمولا با طعم تلخ و ناخوشایند خود مصرف را برای بیمار بسیار سخت می کند. با حل کردن قرص جوشان در آب و آبمیوه طعم بسیار دلپذیر پیدا می‌ کند که از این جهت استفاده آن بسیار خوشایند است. 
  2. هضم راحت: از آن جایی که قرص های معمولی به صورت آهسته در معده هضم می‌ گردند ممکن است تنها قسمتی از آن هضم شود و فرد دچار اختلالات گوارشی مانند سوزش معده گردد. قرص های جوشان به خوبی و راحت در آب حل می شوند و نیازی به هضم توسط معده ندارند، در نتیجه اختلالات گوارشی را نیز در پی  نخواهند داشت.
  3. افزایش حجم مایعات در بدن: از آنجایی که جهت استفاده از قرص جوشان نیاز به مقداری آب می باشد فرد برای حل کردن آن آب زیادی را دریافت می کند و بدن کمتر با تنش بی آبی مواجه می گردد ولی با مصرف قرص های معمولی فرد مصرف کننده ممکن است به مقدار بسیار کمی آب اکتفا کند. 
  4. مصرف آسان جهت افرادی که به گلودرد مبتلا هستند: فرد مبتلا شده به گلودرد ممکن است که قسمتی از گلو وی التهاب پیدا کند و متورم شود لذا بلع دارو و یا مواد غذایی ممکن است سخت گردد، از طرفی افراد مسن نیز با بلع داروها مشکل دارند و ممکن است اختلال ایجاد کند لذا قرص های جوشان از آن جایی که مصرف آنها بسیار راحت است به این افراد توصیه می گردد. 
  5. مکمل هایی مناسب برای سلامتی هستند: از آنجا که مصرف قرص جوشان در تقویت سیستم ایمنی بدن نقش دارند لذا با استفاده از آنها می توان به سلامتی خود کمک کرد. 
  6. اندازه گیری آن راحت است: بیمار بدون اینکه نگران کم یا زیاد شدن دارو و همچنین استفاده از پیمانه باشد به راحتی می تواند از قرص جوشان استفاده نماید.

بهترین قرص جوشان ویتامین سی خارجی

با تمام خواص و فوایدی که برای قرص جوشان ذکر شد، حالا این سوال مطرح می شود بهترین قرص جوشان خارجی یا ایرانی کدام است؟ در مورد قرص جوشان مولتی ویتامین ایرانی چطور؟ در ذیل به معرفی تعدادی از بهترین قرص جوشان خارجی و ایرانی می پردازیم:

قرص جوشان ویتامین 1000 میلی گرم C یوروویتال 20 عدد

این مکمل با رادیکال آزاد مبارزه می‌ کند و سبب تقویت سیستم ایمنی بدن نیز می گردد به کلاژن سازی کمک می کند و در رفع خستگی های پس از انجام فعالیت های سنگین نیز موثر است. 

بهترین قرص جوشان خارجی و ایرانی 3

ویتامین ث 1000 میلی گرم هانسال

هر قرص از این مکمل حاوی ۱۰۰۰ میلی گرم ویتامین سی می باشد. قرص جوشان ویتامین C به طور معمول با رادیکال‌ های آزاد مبارزه می‌ کند و همچنین دارای خاصیت آنتی اکسیدانی می باشد. این قرص جوشان قدرت و سلامت عمومی بدن را نیز بالا می برد. 

بهترین قرص جوشان خارجی و ایرانی 5

 

تاکنون گزارشی مبتنی بر اینکه بهترین قرص جوشان مولتی ویتامین خارجی کدام است دیده نشده اما محصول زیر یکی از کاربردی ترین قرص جوشان های مولتی ویتامین خارجی است. 

قرص جوشان مولتی ویتامین هانسال

این مکمل جهت استفاده افرادی که دارای رژیم های ویژه هستند بسیار مناسب می باشد و همچنین می‌ تواند ویتامین هایی که برای بدن ورزشکاران همچنین سالمندان لازم است را تامین نماید، سوخت و ساز بدن را تنظیم می کند و انرژی را نیز افزایش می دهد، ۱۰ نوع ویتامین مختلف در ترکیبات آن به کار رفته است. فاقد گلوتن مواد نگهدارنده و لاکتوز می باشد. جهت سلامت پوست و مو نیز موثر است. 

بهترین قرص جوشان خارجی و ایرانی 7

قرص جوشان های مانند:

  • قرص جوشان ویتامین C 500 میلی گرمی های هلث،
  • قرص جوشان ویتامین ث 1000 میلی گرم اکسیر و
  •  قرص جوشان ویتامین سی 1000 میلی‌ گرم فیشر فلکسان

جزو بهترین قرص جوشان ویتامین C ایرانی هستند و از آنجایی که تنوع مکمل های ایرانی بسیار بالا است، لذا قیمت قرص جوشان ایرانی با توجه به کیفیتشان متفاوت است. 

قرص جوشان مولتی ویتامین مخصوص کودکان

یکی از فواید استفاده از قرص جوشان برای کودکان این است که به طور معمول خردسالان از مصرف قرص و شربت ممکن است امتناع کنند، اما قرص جوشان های مخصوص آنها با دارا بودن طعم های مطلوب و لذیذ می تواند در کنار اینکه ویتامین‌ ها و مواد مورد نیاز بدن آنها را تامین کند، مصرف آنها برای کودکان خوشایند باشد. از بهترین مولتی ویتامین جوشان مخصوص کودکان می توان قرص جوشان مولتی ویتامین کودکان آرگوسول را نام برد.

قرص جوشان مولتی ویتامین کودکان آرگوسول

این مکمل جهت تقویت سیستم ایمنی کودکان و رشد آنها کاربردی است. ترکیبات تشکیل دهنده آن شامل کلسیم ویتامین C، نیاسین، ویتامین B6 می باشد. این فرآورده با دارا بودن ویتامین C نیز می‌ تواند در گروه قرص جوشان ویتامین سی مخصوص کودکان قرار بگیرد.

بهترین قرص جوشان خارجی و ایرانی 9

کمبود ویتامین C چه عوارضی را به دنبال دارد؟

بعضی از منابع مدعی آن هستند که نیاز روزانه افراد سالم به این ماده مهم ۶۰ میلی گرم در روز می باشد و چنانچه به مدت یک ماه بدن آن را به اندازه کافی دریافت نکند می‌ تواند با اختلالاتی مانند: بیماری اسکروی، خونریزی در ناحیه لثه ها، آثار خون مردگی در زیر پوست و همچین خشک شدن پوست مواجه شود. بعضی از تحقیقات نشان دهنده آن است که چنانچه چربی غذا بالا باشد، می تواند خاصیت ضد سرطانی ویتامین ث را از بین ببرد. 

عوارض کمبود ویتامین ث

افراد زیر بیشتر در معرض کمبود ویتامین c می باشند:

  • نوزادانی که در یک سال اول زندگیشان فقط  شیر گاو و همچنین شیر تغلیظ شده به مصرفشان می رسد
  • بیمارانی که دیالیز می کنند
  • افراد سیگاری
  • مادران باردار و شیرده 
  • کسانی که به اختلالات مربوط به انباشت آهن در بدن مبتلا هستند
  • کسانی که به سوء تغذیه مبتلا می باشند
  • افرادی که به بیماری تیروتوکسیکوز مبتلا هستند
  • مبتلایان به دیابت نوع یک
  • کسانی که به بیماری های مربوط به روده کوچک مبتلا هستند

بهترین زمان مصرف قرص جوشان

از آنجا که ویتامین C جزو ویتامین های محلول در آب محسوب می شود، بهتر است با معده خالی مورد استفاده قرار گیرد. بنابراین یکی از بهترین زمان ها برای مصرف قرص جوشان، صبح ها قبل از خوردن صبحانه می باشد. نیم ساعت قبل از صرف صبحانه قرص جوشان را در آب حل کرده و میل کنید. با این کار هم دریافت مایعات را در بدن خود افزایش داده و هم انرژی بیشتری را احساس خواهید نمود. 

اگر علاقه ای به مصرف قرص جوشان به صورت ناشتا نداشتید، می توانید 2 ساعت پس از صرف وعده های غذایی این کار را انجام دهید. در این مواقع نیز معده تقریبا خالی است.شب ها قبل از خوابیدن نیز می توانید قرص جوشان ویتامین C خود را نیز میل نمایید اما در این حالت هضم و جذب ویتامین به خوبی صورت نمی گیرد.

عوارض مصرف قرص جوشان

احتمال دارد این سوال در ذهن شما شکل بگیرد که با مصرف این مکمل ها فرد دچار عوارضی جانبی می گردد؟ در پاسخ باید گفت که احتمال دارد با مصرف بی رویه و خودسرانه آن مصرف کننده دچار عارضه های زیر شود: 

  • معده بیش از حد اسید ترشح می کند. 
  • بروز اختلالات روده و سوزش معده
  • حالت تهوع
  • گرفتگی معده

به طور کلی زیاده روی در مصرف و یا استفاده خودسرانه از هر مکملی می تواند عوارض جانبی زیادی در پی داشته باشد.

نکات پایانی

  • توصیه می شود که در ابتدا افراد ویتامین C و سایر مینرال های مورد نیاز بدن را از طریق تغذیه مناسب دریافت کنند و در صورت نیاز می‌ توان به مصرف مکمل ها روی آورد. 
  • برخی مدعی هستند که با جویدن ویتامین C و یا استفاده از آن به صورت نوشیدنی احتمال دارد که دندان ها آسیب ببینند بنابر این توصیه می شود که برای پیشگیری از خطرات احتمالی قرص های ویتامین C به صورت کامل بلعیده همچنین نوشیدنی های مربوطه با نی میل شوند تا با دندان ها تماس نداشته باشد. 

سوالات متداول

یک باور غلط در بین عموم رایج است که مصرف ویتامین ث سبب چاقی می گردد اما باید گفت که این ماده سبب کاهش توده وزن می گردد و ارتباطی به چاقی ندارد.

جذب ویتامین های محلول در آب مانند ویتامین های گروه B و ویتامین C با معده خالی بهتر صورت می گیرد. به همین دلیل بهتر است صبح ها پیش از صرف صبحانه یا 2 ساعت پس از وعده های غذایی که معده خالی است، قرص جوشان را مصرف کنید.

اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
علیرضا
علیرضا

سلام قرص جوشان ویتامین c رو میشه هنگام ورزش بدنسازی استفاده کرد؟ عوارض نداره؟