مقالات

ال کارنتین چیست؟ چرا ورزشکاران ال کارنیتین مصرف می کنند؟

ال کارنتین چیست؟ چرا ورزشکاران ال کارنیتین مصرف می کنند؟ 1

ال کارنیتین به عنوان یک اسید آمینه حاوی متیونین و لیزین است. این ماده در بدن وجود دارد و همچنین در کبد و کلیه ها این ماده به طور طبیعی است. سایر اعضای بدن از جمله: عضلات، قلب و مغز این ماده را در خود ذخیره می کنند. گوشت قرمز و انواع ماهی ها از جمله منابع غذایی ال کارنتین است.

ال کارنتین در مردان در قسمت اسپرم آن ها ذخیره و قابل تشکیل است. کمک به سوخت و ساز و افزایش انرژی بدن به واسطه مواد غذایی از اولین وظایف ال کارنتین در بدن است. سوخت و ساز با انتقال اسید های چرب به میتوکندری توسط این آمینو اسید صورت می گیرد.

ال کارنتین توسط ترکیب دو آمینه اسید لیزین و متیونین در بدن ساخته میشود. بدن انسان برای ساخت ال کارنتین به ویتامین های ب3، ب6 و سی نیازمند است. آووکادو، لبنیات، گوشت قرمز و گوجه فرنگی و دیگر منابع غذایی حاوی این ویتامین ها هستند. شما می توانید با مصرف چربی های سالم گلیکوژن را در عضلات نگه دارید و از بروز خستگی به هنگام ورزش های سخت و مقاومتی جلوگیری کنید.

ال کارنتین چیست؟ چرا ورزشکاران ال کارنیتین مصرف می کنند؟ 3

ال کارنیتین یکی از مکمل های پر طرفدار میان ورزشکاران و بدنسازان است. این ماده از بروز بیماری های قلبی و عروقی و افسردگی پیشگیری می کند و سیستم ایمنی بدن را ارتقا می دهد. بر اساس مطالعات نیاز بدن به ال کارنیتین در دوران بارداری و شیر دهی و به خصوص سنین خاصی از کودکی به علت نیاز به انرژی زیاد افزایش می یابد. مکمل این ماده به عنوان یک پروتئین طبیعی در کنار ورزش و رژیم غذایی سالم نتیجه خوبی را به همراه دارد.

بر اساس پژوهش ها مصرف 4 گرم ال کارنیتین توسط افرادی که دچار ناراحتی های قلبی و فشار خون بالا هستند تاثیر فراوانی دارد و به بهبود دیابت و کاهش تپش های قلب در این افراد کمک می کند. اگر مصرف این مکمل را تا 45 هفته ادامه دهید، نتایج خوبی را مشاهده می کنید. مصرف این مکمل روزانه توسط ورزشکارانی که تمرینات سخت مقاومتی انجام می دهند، به افزایش توانایی و انرژی در آنان تا بیست و پنج درصد کمک می کند.

احساس خستگی و کوفتگی بعد از مصرف مکمل های ال کارنیتین کاهش می یابد و فرد کمتر دچار احساس ناتوانی است. بر اساس روش مصرف این مکمل اگر دو ساعت قبل از دویدن از این مکمل استفاده کنید قوای بدنی شما افزایش می یابد و احساس خستگی در شما بروز نمی کند.

برای رسیدن به نتیجه دلخواه علاوه بر مصرف مکمل ها باید تحرک جسمی و تغذیه سالم را هم در سبک زندگی خود بگنجانید. کسانی که می خواهند به تناسب اندام برسند می توانند از مکمل اسلیم اند فیت دوبیس استفاده کنند که حاوی 50 میلی گرم ال کارنیتین است. آجیل و دانه‌هایی نظیر گردو، تخم آفتابگردان، کنجد و میوه ها از جمله منابع غذایی ال کارنیتین است.

ال کارنتین چیست؟ چرا ورزشکاران ال کارنیتین مصرف می کنند؟ 5

ال کارنیتین همانگونه که بیان کردیم دارای انواع مختلفی به صورت مکمل غذایی و یا کپسول در حجم های گوناگون نظیر: 1000، 500 و 250 میلی گرم است که در بازار قابل عرضه است. به عنوان مثال کپسول ال کارنیتین دوبیس 500 میلی گرمی یکی از این موارد است. افراد سالم از نظر جسمی نیازی به اصول مصرف این مکمل ندارند. اهمیت استفاده از ال کارنیتین در ورزشکاران بسیار قابل مشاهده است. از محبوب ترین مکمل های ورزشکاران ال کارنیتین است. اغلب این مکمل به صورت مواد محلول در آب و قرص قابل استفاده است. فعالیت ورزشی و ال کارنیتین دو اصلی هستند که در کنار یکدیگر نتیجه خوبی دارند. شما می توانید انواع ال کارنیتین را با توجه به تایپ بدنی خود تهیه نمایید.

ال کارنتین چیست؟ چرا ورزشکاران ال کارنیتین مصرف می کنند؟ 7

البته برای جلوگیری از عوارض ناخواسته مطابق با دستور پزشک از این مکمل ها مصرف کنید. دلیل استفاده ورزشکاران از ال کارنیتین  افزایش حجم عضلات و حتی سوزاندن چربی های اضافه است. افزایش انرژی، جلوگیری از خستگی زودرس به هنگام ورزش و ماهیچه سازی از جمله دلایل مهم استفاده از ال کارنیتین است. از عوارض مصرف بیش از حد ال کارنیتین، مسمومیت در ورزشکاران است. همچنین ممکن است عوارض ال کارنیتین در صورت استفاده همزمان از مکمل های دیگر بروز کند. پس قبل از مصرف با پزشک در این مورد مشورت نمایید.

اهمیت ال کارنیتین برای تقویت سیستم ایمنی بدن

یکی از مزایای ال کارنیتین کمک به بدن در تولید انرژی است. شما با مصرف چربی ها این فرصت را به ال کارنیتین می دهید که این چربی ها را به انرژی تبدیل کند و این انرژی را به قلب، مغز و عضلات منتقل دهد. به همین علت ال کارنیتین به کاهش چربی ها کمک می کند.

بهبود مشکلات قلبی

ال کارنیتین موادی را که از تبدیل چربی ها به انرژی باقی مانده اند و حاصل متابولیزم در مینوکندری هستند، از بدن خارج می کند و بدن را از هرگونه مواد سمی پاکسازی می نماید. این عملکرد به بهبود بیماری های قلبی و کبدی کمک می کند.

افزایش انرژی با ال کارنیتین

بر اساس مطالعات ال کارنیتین به ATP در بدن کمک می کند و خستگی ناشی از فعالیت جسمی بالا را رفع می نماید. می توان برای افرادی که به خستگی های زودرس و مزمن به هنگام انجام فعالیت ها دچار هستند مصرف مکمل ال کارنیتین 1000 بی اس کی همراه با ویتامین های گروه ب را پیشنهاد کرد که به افزایش انرژی و سرعت متابولیزم بدن آن ها کمک می کند.

ال کارنتین چیست؟ چرا ورزشکاران ال کارنیتین مصرف می کنند؟ 9

بر اساس تحقیقات در ایتالیا افرادی که به خستگی های مزمن دچار بودند پس از شش ماه مصرف مکمل ال کارنیتین در کنار مکمل های ب کمپلکس تاثیر مثبتی را دریافت کردند و طی این چند ماه یک کیلوگرم عضلات آن ها نیز افزایش یافت و از چاقی رهایی یافتند و دو الی سه کیلوگرم چربی های خود را از دست دادند.

مصرف ال کارنیتین در ورزش

بدن سازی و ال کارنیتین در کنار یکدیگر نتایج دلخواه شما را به بار می آورند. اگر از این مکمل بدون انجام ورزش استفاده می کنید، هیچ تاثیری بر روی بدن شما ندارد. با انجام فعالیت ال کارنیتین به سوخت و ساز و افزایش متابولیسم کمک می کند و در نهایت تعریق می کنید. اگر تعریق کنید به این معنا است که دلیلش مصرف مکمل ال کارنیتین است و به آزاد سازی انرژی در بدن شما کمک کرده است.

همانطور که در بالا اشاره کردیم مصرف منابع غذایی حیوانی و دیگر مواردی که نام بردیم، به تامین نیاز بدن به ال کارنیتین کمک می کند. همچنین این منابع غذایی به دلیل اینکه از سلامت کافی برخوردارند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کنند. مصرف این مکمل همچنین برای سالمندان مفید است و از ضعف عضلات و مشکلات آلزایمر در آن ها پیشگیری می کند. همچنین افراد دارای رژیم گیاه خواری باید نیاز خود به این ماده را از طریق مکمل ها تامین کنند. به این نکته دقت کنید که برای مصرف این مکمل توسط افراد مبتلا به سیروز کبدی و بیماری های کلیوی حتما با پزشک مشورت نمایید.

ال کارنتین چیست؟ چرا ورزشکاران ال کارنیتین مصرف می کنند؟ 11

موارد مصرف ال‌کارنیتین

افراد دارای مشکلات کلیوی، به دلیل کاهش تولید این ماده دچار کاهش ال کارنیتین هستند زیرا کلیه یکی از محل های ساخت این ماده است. بر اساس تحقیقات متخصصان، مردانی که با ناباروری روبرو هستند می توانند برای افزایش قدرت باروری از این مکمل استفاده کنند. افراد گیاه خوار نیز به دلیل اینکه از منابع غذایی حاوی این ماده نمی توانند مصرف کنند برای تامین ال کارنیتین باید از این مکمل ها مصرف کنند و افرادی که مبتلا به ایدز هستند، باید از این ماده استفاده کنند. کاهش ضعف در بیماران سرطانی و بهبود وضعیت انسولین بیماران دیابتی از جمله دیگر موارد مصرف ال کارنیتین است.

مزاياي مصرف قرص ال کارنیتین

ال کارنیتین دارای تاثیرات مفید و گوناگونی از جمله: بهبود ناباروری مردان، کمک به بیماران دیابتی، کاهش وزن، افزایش انرژی، بهبود افسردگی و جلوگیری از بیماری های قلبی است. میزان تولید ال کارنیتین در بدن بسیار پایین است. بنابراین باید از مکمل ها و یا منابع غذایی برای تامین این ماده در بدن خود کمک بگیرید. تاثیر ال کارنیتین در بدن به دو صورت است. یکی اثر فیزیولوژیکی و دیگری چربی سوزی. وجود این ماده در خون بسیار مفید است و مانند یک اکسیداتیو عمل می کند.

تأثیر شگفت انگیز ال‌کارنیتین بر چربی سوزی

همانطور که بیان کردیم یکی از کاربرد های ال کارنیتین افزایش سوخت و ساز و در نتیجه چربی سوزی است. این ماده در بدن ما به صورت طبیعی به مقدار کم تولید و در دسترس است. ال کارنیتین 2000 بی اس کی برای افرادی که به صورت منظم ورزش می کنند و رژیم غذایی سالمی دارند، بسیار کمک کننده است. البته این نکته را فراموش نکنید که مصرف بیش از اندازه از این مکمل کاهش وزن خطرناک برای جسم را به دنبال دارد.

ال کارنتین چیست؟ چرا ورزشکاران ال کارنیتین مصرف می کنند؟ 13

شما باید این را بدانید که هنگام مصرف این مکمل فعالیت فیزیکی امری ضروری است تا بتوانید تاثیر آن را بر روی بدن و سلامت خود مشاهده کنید. افرادی که دارای اضافه وزن هستند می توانند به کمک ال کارنیتین چربی های اضافه خود را سوزانده و آن ها را به انرژی تبدیل کنند و به تناسب اندام دلخواه خود دست یابند. با مصرف این مکمل قند کمتری در عضلات تولید و در نهایت به کاهش خستگی بعد از تمرینات کمک می کند. قبل از هرگونه تصمیم برای مصرف این مکمل به پزشک تغذیه خود مراجعه کرده و با او در خصوص مقدار مورد مصرف، مشورت نمایید.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها