مقالات

معرفی بهترین مکمل های درمان کم خونی

معرفی بهترین مکمل های درمان کم خونی 1
معرفی بهترین مکمل های درمان کم خونی 3
مکمل های درمان کم خونی

آهن یکی از موادی است که در بدن انسان سبب انرژی زیادی می شود. بنابراین در صورت کمبود آهن فرد مبتلا به کم خونی می شود، پس باید از مکمل های درمان کم خونی استفاده کرد.

یکی از راه های درمان کم خونی، مصرف مکمل های آهن خوراکی شامل قرص ها، کپسول ها و قطره ها است. هدف از مصرف مکمل آهن خوراکی، درمان علائم کم خونی با افزایش سطح آهن و هموگلوبین در بدن است. در این مقاله به بررسی مکمل های درمان کمبود هموگلوبین می پردازیم.

آهن چیست؟

آهن ماده ای است معدنی که مورد نیاز بدن هر انسان است، ماده ای که در اصل هموگلوبین ساز برای بدن است و باعث خون رسانی به تمام اعضای بدن انسان شده و از طریق خون رسانی سبب می شود اکسیژن کافی به همه ی اعضای بدن برسد.

در صورتی که آهن کافی در بدن تولید نشود، هموگلوبین نیز ساخته نمی شود و فرد دچار کم خونی خواهد شد. این به عنوان کم خونی فقر آهن شناخته می شود که شایع ترین نوع کم خونی است.

عواملی که می توانند ذخیره آهن بدن شما را کاهش دهند عبارتند از:

  • از دست دادن خون (ناشی از زخم ها، برخی سرطان ها و سایر شرایط دیگر
  •  در زنان، در طول دوره های ماهانه خون زیادی را از دست می دهند
  • رژیمی که آهن کافی در آن وجود ندارد
  • افزایش نیاز بدن به آهن (به عنوان مثال در زنان در دوران بارداری).

علائم کم خونی چیست؟

علائم متعددی وجود دارد که ممکن است در همه انواع کم خونی رخ دهد. افرادی که کم خونی دارند دارای علائم مشخصی هستند، از جمله این علائم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

احساس خستگی

رنگ پریدگی

دشواری در تنفس

ضربان قلب سریع

سرگیجه

سردرد

احساس سرما (از جمله احساس سردی دست ها یا پاهای بیش از حد معمول)

عفونت ها (ناشی از مشکلات سیستم ایمنی)

چه کسانی بیشتر در معرض ابتلا به کم خونی فقر آهن هستند؟

هر کسی ممکن است به کم خونی فقر آهن مبتلا شود، اگرچه گروه های زیر در معرض خطر بیشتری هستند:

  • زنان با از دست دادن خون در طول دوره های ماهانه و زایمان می توانند منجر به کم خونی شوند.
  • افراد بالای 65 سال که به احتمال زیاد رژیم های غذایی دارند که آهن زیادی در آن وجود ندارد.
  • کسانی که از داروهای رقیق کننده خون مانند آسپیرین، پلاویکس، کومادین یا هپارین استفاده می کنند.
  • افرادی که نارسایی کلیه دارند (به خصوص اگر دیالیز می شوند)، زیرا در ساخت گلبول های قرمز مشکل دارند.

کم خونی چگونه تشخیص داده می شود؟

پزشک شما می‌تواند آزمایش‌های خونی را برای تشخیص کم‌خونی تجویز کند. تعداد آزمایشات خون بستگی به نظر پزشک شما دارد تا بتواند به درستی نوع کم خونی را تشخیص دهد. آزمایش خون هموگلوبین و میزان آهن موجود در بدن شما را اندازه گیری می کند. اگر این سطوح پایین باشد، پزشک می تواند کم خونی را تشخیص دهد.

تشخیص کم خونی توسط پزشک

پزشک شما یک معاینه کامل پزشکی برای تشخیص کم خونی و رد بیماری های مهم دیگر انجام می دهد. اگر سابقه خانوادگی کم خونی، بیماری کیسه صفرا، یرقان یا بزرگ شدن طحال دارید، مهم است که به پزشک اطلاع دهید. عادات غذایی شما نیز برای تشخیص کم خونی های تغذیه ای بسیار مهم است. اگر شما یک خانم هستید، باید با پزشک خود در مورد دوره های قاعدگی غیرعادی صحبت کنید.

همچنین باید گزارش دهید که آیا متوجه وجود خون در مدفوع خود شده اید یا خیر. وجود خون در مدفوع که اغلب علت آن کم خونی و فقر آهن است توسط پزشک بررسی میشود.

کم خونی چگونه درمان می شود؟

پزشک شما بسته به نوع کم خونی و علت ایجاد آن، در مورد درمان مناسب تصمیم می گیرد.

ابتدا باید تشخیص داده شود که آیا کم خونی ناشی از رژیم غذایی نامناسب است یا یک مشکل جدی تری برای سلامتی فرد وجود دارد. سپس می توانید هم برای کم خونی و هم علت آن درمان درستی را انجام دهید.

کم خونی ناشی از فقر آهن با خوردن غذاهای سرشار از آهن یا با مکمل های آهن خوراکی درمان می شود. برای جبران کم خونی می توانید از مکمل کپسول سیدرال فورت فارمانوترا استفاده کنید که دارای عملکرد فوق العاده ای است و فاقد عارضه گوارشی میباشد.

معرفی بهترین مکمل های درمان کم خونی 5

چه غذاهایی سرشار از آهن هستند؟

غذاهای زیر منابع خوب آهن هستند:

  • صدف
  • لوبیا قرمز
  • جگر گاو
  • گوشت گاو (کباب، گوشت چرخ کرده بدون چربی)
  • نان گندم
  • ماهی تن
  • تخم مرغ
  • میگو
  • کره بادام زمینی
  • گوشت بره
  • برنج قهوه ای
  • سبوس کشمش (غلات غنی شده با غلات کامل)
  • عدس
  • لوبیا
  • اسفناج

مکمل آهن خوراکی چیست؟

علاوه بر خوردن غذاهای غنی از آهن، ممکن است مجبور شوید از مکمل های خوراکی آهن نیز استفاده کنید. انواع مختلفی از مکمل های آهن خوراکی وجود داردکه می توان برای درمان کم خونی استفاده کرد.

برای خرید مکمل آهن نیازی به نسخه ندارید. با همکاری پزشک خود، می توانید انتخاب کنید که کدام نوع برای شما بهترین است.

آهن موجود در بدن شما “آهن عنصری” نامیده می شود. مکمل های آهن خوراکی حاوی مقادیر مختلفی از آهن عنصری هستند. وقتی مکملی را انتخاب می‌کنید، حتماً برچسب آن را بررسی کنید تا ببینید چه مقدار آهن عنصری دارد.

مقدار بیشتر به این معنی است که آهن بیشتری توسط بدن شما جذب می شود. پودر آهن فرامکس بیوساینت یک مکمل رفع کم خونی است برای کسانی که فقر آهن دارند، توصیه می شود.

برای درمان کم خونی فقر آهن معمولا چه دوزی از آهن تجویز می شود؟

پزشک به شما خواهد گفت که روزانه چه مقدار آهن نیاز دارید. برای درمان کم خونی فقر آهن در بزرگسالان، 100 تا 200 میلی گرم آهن عنصری در روز توصیه شده است. بهترین راه برای مصرف مکمل برای جذب بیشترین مقدار آهن، مصرف آن در دو یا چند دوز در طول روز است.

با این حال، فرآورده های آهن طولانی مدت ممکن است یک بار در روز مصرف شوند. با مصرف مکمل افزایش ذخیره بدن همانند آیرون پلاس فیشر فلکسان که یک مکمل ضد کم خونی است می توانید فقر آهن خود را جبران کنید.

معرفی بهترین مکمل های درمان کم خونی 7

لطفا به موارد زیر توجه کنید:

  • اگرچه مصرف مکمل ها با معده خالی بهترین عملکرد را دارند اما ممکن است بخواهید آنها را با غذا مصرف کنید تا معده شما را ناراحت نکنند.
  • شما نباید مکمل های آهن را با شیر، کافئین، آنتی اسیدها یا مکمل های کلسیم مصرف کنید. اینها می توانند مقدار آهن جذب شده را کاهش دهند.
  • سعی کنید مکمل آهن خود را با ویتامین C (مثلاً یک لیوان آب پرتقال) مصرف کنید تا جذب بیشتر شود.

چه زمانی شروع به احساس بهتر شدن خواهم کرد؟

اینکه چه زمانی باید احساس بهتری داشته باشید به موقعیت خاص شما بستگی دارد. به طور معمول، ممکن است از یک هفته تا یک ماه (پس از شروع مکمل آهن) طول بکشد تا احساس بهتری داشته باشید، علائم بهبود خود را مشاهده کنید.

مکمل آهن چه کار می کند؟

حدود 65% منبع مطمئن آهن در بدن فرد به بخشی از مولکول های هموگلوبین تبدیل می شود. این مولکول‌ها در گلبول‌های قرمز خون وجود دارند که اکسیژن را از ریه‌های فرد به سایر اندام‌ها انتقال می دهند. آهن همچنین در تولید انرژی در بدن نقش دارد. اکسیژن را به عضلات و مغز می رساند و برای عملکرد ذهنی و فیزیکی مهم است.

سطوح پایین آهن ممکن است باعث عدم تمرکز، افزایش تحریک پذیری و کاهش استقامت در بدن شود. علاوه بر این، آهن یک عنصر ضروری است که منبع مطمئن فرآیندهای متابولیکی مختلف در بدن انسان از جمله انتقال الکترون و سنتز DNA است.

نحوه مصرف مکمل های آهن

فرد باید دستورالعمل‌های پزشک یا برچسب محصول را برای زمان مصرف مکمل‌های آهن دنبال کند. به طور معمول، بهتر است آنها را با معده خالی و با آب، حدود 1 تا 2 ساعت قبل از غذا مصرف کنید.

وقتی ویتامین C کافی داشته باشد، بدن راحت‌تر آهن را جذب می‌کند. بنابراین، برخی از افراد ممکن است بخواهند مکمل‌های ویتامین C یا آب پرتقال را در کنار مکمل‌های آهن مصرف کنند.

با این حال، به طور کلی، افراد باید از مصرف مکمل‌های آهن با نوشیدنی‌هایی مانند قهوه، چای یا شیر خودداری کنند، زیرا ممکن است در جذب آهن اختلال ایجاد کنند.

همچنین باید از مصرف مکمل های کلسیم و آنتی اسیدها همراه با مکمل های آهن خودداری کرد، زیرا آنها نیز می توانند جذب این ماده معدنی را در بدن مهار کنند.

نحوه انتخاب مکمل آهن

مکمل های آهن اغلب به شکل قرص یا کپسول در دسترس هستند. برخی از افراد ممکن است ترجیح دهند از مکمل های مایع یا پودری استفاده کنند. افراد باید در نظر داشته باشند که کدام فرم با نیازهای آنها مطابقت دارد.

به دنبال مصرف مکمل هایی با مارک معتبر باشید. محصولات را از شرکت هایی انتخاب کنید که در مورد مواد تشکیل دهنده و دوز محصول خود به شکل شفاف توضیح داده اند.

برخی از مکمل های آهن شامل سایر ویتامین ها و مواد معدنی هستند که ممکن است برای افرادی که بسیاری از مکمل های دیگر را مصرف نمی کنند، مناسب باشد. به عنوان مثال، مکمل های آهن حاوی ویتامین C ممکن است جذب بهتری داشته باشند. کپسول فرودین یک مکمل آهن است که در ترکیبات خود ویتامین سی دارد.

برخی از افراد ممکن است هنگام مصرف مکمل های آهن دچار ناراحتی گوارشی شوند. انتخاب مکمل های آهنی که تخمیر شده یا برای کمک به هضم طراحی شده اند ممکن است به کاهش یا جلوگیری از این ناراحتی کمک کند.

معرفی بهترین مکمل های درمان کم خونی 9

چرا باید مکمل آهن مصرف کرد؟

مکمل های آهن معمولا برای انواع خاصی از کم خونی استفاده خواهند شد. کم خونی می تواند باعث خستگی و سایر علائم دیگر شود.

مکمل های آهن معمولا برای درمان کم خونی ناشی از موارد زیر تجویز می شوند:

  • بارداری
  • قاعدگی های سنگین
  • بیماری کلیوی
  • شیمی درمانی

کسانی که ممکن است در معرض خطر کمبود آهن باشند شامل نوزادان نارس، کودکان خردسال، دختران نوجوان و زنان باردار و همچنین افرادی با شرایط سلامتی خاص از جمله نارسایی مزمن قلبی، بیماری کرون، بیماری سلیاک و کولیت اولسراتیو هستند.

مکمل های آهن معمولا برای زنان باردار یا در سنین باروری توصیه می شود تا از کم خونی جلوگیری کنند. قبل از مصرف مکمل آهن، از پزشک خود بپرسید که آیا مکمل مورد نظر برای شما مناسب است یا خیر.

سخن پایانی:

کم خونی ناشی از فقر آهن به این معنی است که بدن شما آهن کافی برای ساخت گلبول های قرمز ندارد.

آهن مهم است زیرا به شما کمک می کند تا اکسیژن کافی را در سراسر بدن خود دریافت کنید. بدن شما از آهن برای ساخت هموگلوبین استفاده می کند. هموگلوبین بخشی از گلبول های قرمز شماست. هموگلوبین اکسیژن را از طریق بدن شما انتقال می دهد. در صورتی که آهن به اندازه کافی در بدن نباشد، بدن گلبول های قرمز بسیار کمتر و کوچکتری تولید می کند. پس بدن شما هموگلوبین کمتری دارد و نمی توانید اکسیژن کافی دریافت کنید.

بنابراین در این صورت است که احساس خستگی خواهید کرد، علاوه بر اینکه فرد باید غذاهایی را مصرف کند که دارای آهن هستند، بهتر است که از مکمل های آهن برای رفع کم خونی استفاده کند، زیرا این مکمل ها کمبود آهن در بدن را به سرعت جبران می کنند و به علت اینکه دارای ویتامین های دیگر نیز هستند برای سلامتی بدن بسیار مفید بوده و حتی سیستم ایمنی بدن را بالا خواهند برد.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها