مقالات

معرفی بهترین مکمل های نوزادان و کودکان

معرفی بهترین مکمل های نوزادان و کودکان 1

مکمل های گوناگونی برای کودکان جهت تقویت سیستم ایمنی و رشد آن ها وجود دارد. مکمل ها را باید بنابر نظر پزشک مصرف کنید. با توجه به نیاز بدن پزشک نوع مکمل را مشخص می کند. به عنوان مثال اگر کودکی با کمبود ویتامین رو به رو باشد باید از مکمل مولتی ویتامین استفاده کند. این نوع مکمل ها حاوی انواع ویتامین های محلول در چربی و آب هستند. محلول در چربی ها شامل: ویتامین A, D, K, E و محلول در آب نظیر ویتامین C است.

تنوع ویتامین ها و مکمل ها برای کودکان بسیار بالا است. بهترین دارو، مکملی است که با توجه به نیاز بدن، جنسیت و سن مورد استفاده قرار می گیرد. مولتی ویتامین ها دارای انواع گروه ویتامین ها و مواد معدنی هستند که دارای خاصیت های پر اهمیتی میباشند. کمک به رشد، حفظ سلامت لثه و دندان ها، تقویت بینایی، افزایش مقاومت بدن در برابر عفونت ها و افزایش انرژی از مزایای مولتی ویتامین ها هستند.

مکمل روغن ماهی

با توجه به هرم غذایی، کودکان باید روغن های سالم نظیر: روغن ماهی که سرشار از امگا 3 است، مصرف کنند. روغن ماهی عملکرد حافظه را افزایش می دهد و تمرکز را بالا می برد. شما می توانید این ماده غذایی را با مصرف کافی ماهی دریافت کنید. از دیگر فواید این روغن مفید، جلوگیری از بروز بیماری های قلبی و عروقی است. البته اکثر کودکان بو و طعم ماهی را دوست ندارند به همین علت بسیاری از خانواده ها به مکمل های روغن ماهی روی می آورند. یکی از شربت های حاوی امگا 3 برای تقویت قدرت بینایی کودکان شربت امگاموس ادونسیس است.

معرفی بهترین مکمل های نوزادان و کودکان 3

ویتامین دی

از ویتامین های مهم و ضروری برای رشد استخوان ها و جلوگیری از پوکی استخوان ویتامین دی است. استخوان سازی توسط این ویتامین صورت می گیرد. مصرف این ویتامین در سنین کودکی حیاتی است. شما می توانید درصورت جذب نکردن این ماده از رژیم غذایی خود، از مکمل کودکان که حاوی ویتامین دی است مانند قطره آد پدیابست استفاده کنید تا نیاز بدن به ویتامین دی برطرف شود.

معرفی بهترین مکمل های نوزادان و کودکان 5

ویتامین های جویدنی

بهترین مکمل تقویتی کودک استفاده از قرص های جویدنی حاوی مولتی ویتامین ها است. از جمله این قرص ها مولتی ویتامین جویدنی فیشر کیندر است. این قرص ها به دلیل حالت خوراکی که دارند میان کودکان محبوب هستند. هرچند این را بدانید که آهن مورد نیاز بدن توسط این قرص ها تامین نمی شود.

معرفی بهترین مکمل های نوزادان و کودکان 7

مکمل ویتامین سی

اکثر مکمل ها چه جویدنی و چه خوراکی حاوی ویتامین سی هستند. ویتامین سی از ویتامین های محلول در آب است که از طریق ادرار از بدن دفع می شود. شما می توانید این ویتامین را با خوردن میوه ها و سبزیجات دریافت کنید. در معرفی مکمل کودکان باید گفت ویتامین سی از پرطرفدارترین مکمل های تقویتی است.

ویتامین سی به عنوان یک ویتامین ضروری سبب تقویت بافت عضلات می گردد. پرتقال، لیمو شیرین، دلمه و خیار از جمله میوه های حاوی این ویتامین هستند. 50 تا 200 میلی گرم ازاین ویتامین در ترکیبات مکمل های مولتی ویتامین وجود دارد. از جمله این مولتی ویتامین ها قطره مولتی ویتامین پدیا بست است که به رشد و شکل گیری و نگهداری استخوان اطفال کمک می کند. بدن کودکان قادر به ذخیره ویتامین سی نیست پس بهتر است آن را از مکمل ها دریافت کند.

معرفی بهترین مکمل های نوزادان و کودکان 9

آنتی اکسیدان ها

آنتی اکسیدان ها از بدن در برابر انواع بیماری ها محافظت می کنند. اکثر خانواده ها برای تقویت بدن کودک خود از مکمل های آنتی اکسیدان استفاده می کنند. البته بر اساس تحقیقات تا کنون مزیت استفاده از آنتی اکسیدان ها اثبات نگردیده است. برای خرید مکمل کودکان بسیاری از پزشکان به انتخاب مکمل های حاوی ویتامین های آ، سی و ای تاکید دارند.

مکمل های دیگر برای کودکان

علاوه بر موارد گفته شده استفاده از بسیاری از ریز مغذی ها و مواد معدنی در دوران کودکی برای ارتقا سطح سلامتی و رشد مناسب است. در ادامه به برخی از این مواد اشاره میکنیم.

فیبر

فیبر در بسیاری از میوه ها و سبزیجات یافت می شود. بر اساس تحقیقات کودکان به 14 گرم فیبر برای هر 1000 کالری نیاز دارند. یبوست، مشکلات معده و کم آبی بدن از مشکلات سطح فیبر پایین در بدن است. اگر کودکتان در رژیم غذایی خود فیبر مصرف نمی کند بهتر است از مکمل های حاوی این ماده استفاده کنید.

پروبیوتیک

از دیگر مکمل های محبوب کودک استفاده از پروبیوتیک ها است. شما می توانید با مصرف لبنیات مخصوصا ماست این ماده را دریافت کنید. بهبود عملکرد روده، افزایش باکتری های مفید در روده و جلوگیری از رشد باکتری های مضر از فواید پروبیوتیک ها است. همچنین کودکانی که دچار اسهال حاد می شوند می توانند از این مکمل ها برای درمان استفاده کنند.

معرفی بهترین مکمل های نوزادان و کودکان 11

در استفاده از مکمل ها و مولتی ویتامین ها باید به این نکته توجه داشته باشید که پزشک بر اساس نیاز بدن کودک باید مکمل را تجویز کند. زیرا برخی از مکمل ها هستند که برای کودکان مناسب نیستند و خطرات جدی را به دنبال دارند. همچنین استفاده بیش از دوز مشخص برای بدن کودک مضر است. این نکته را بدانید که بهترین راه برای تامین نیاز های بدن رژیم غذایی و استفاده از منابع غذایی سالم است.

علت مصرف مکمل در کودکان

در صورتی که منابع غذایی نتوانند نیاز های بدن کودک را تامین کنند باید از مکمل ها استفاده کرد. مشکلات مربوط به کمبود آهن، ید و ویتامین آ و دی از جمله مشکلاتی است که در کودکان زیر پنج سال رخ می دهد. کودکان در سنین حساس خود باید مکمل هایی مصرف کنند که زمینه رشدشان را فراهم آورد. کودکانی که گیاهخوار هستند و به هیچ عنوان لبنیات و گوشت مصرف نمی کنند مادرانشان میتوانند زینک پلاس، سانستول، کیدی کر، ویتوکید و مولتی کیم مکمل های دیگر برای جایگزینی به آنها بدهند.

معرفی بهترین مکمل های نوزادان و کودکان 13

ماده معدنی مهم دیگری که به آن میخواهیم اشاره کنیم، آهن است. مصرف آهن به عنوان یک ماده حیاتی برای جلوگیری از کم خونی و آسیب پذیری در برابر عفونت ها توصیه می شود. بهبود اختلالات یادگیری و حافظه، افزایش انرژی از دیگر فواید مهم آهن است. خشکی و گرفتگی عضلات از عوارض کمبود این ماده معدنی در بدن است. در بدو تولد بدن نوزاد به طور طبیعی به ازای هر کیلوگرم وزن 75 میلی گرم آهن نیاز دارد. البته دو سوم آهن در گلبول های قرمز و بقیه آن به شکل فریتین در مغز استخوان، کبد و نخاع وجود دارد. اما کم کم در اواسط 4 تا 6 ماهگی که دوران شیرخوارگی نوزاد است، بدن نیاز بیشتری به آهن دارد.

به تدریج در اواخر 6 ماهگی نوزاد باید از منابع غذایی تغذیه کند. نوزاد با وزن طبیعی خود باید روزانه 12.5 میلی گرم آهن المنتال تا پایان بیست و چهار ماهگی خود مصرف کند. برای تامین آهن مورد نیاز کودک خود می توانید از قطره آهن اکتین فورت ایده داروطب استفاده نمایید. مصرف آب پرتقال و آب لیمو شیرین برای جذب بهتر آهن بسیار مناسب است. همچنین اگر از قطره آهن استفاده می کنید آن را در چای و یا شیر حل نکنید زیرا اثر گذاری آن را کاهش می دهد. همچنین می توانید از مکمل های مناسب نوزادان استفاده کنید.

معرفی بهترین مکمل های نوزادان و کودکان 15

منگنز

یکی دیگر از ریزمغذی های مورد نیاز بدن ماده معدنی منگنز است که در اکثر ترکیبات مکمل ها یافت می شود. رشد کودک و کمک به شکل گیری بافت همبند استخوان ها و غضروف ها از جمله فواید این ماده معدنی است.

روی

کمک به ترمیم زخم ها، ارتقای سیستم ایمنی بدن، رشد و تکامل در طول بارداری، فرم گرفتن و استحکام ناخن ها و تقویت ساختار مو از مزایای استفاده از روی است. برای جلوگیری از بیماری های اسهال و سرماخوردگی روی نقش مهمی را ایفا می کند. مصرف این عنصر به صورت روزانه به مقدار 5 میلی لیتر بعد از غذا تجویز می شود.

ویتامین های گروه B

کمک به متابولیسم طبیعی بدن، رفع خستگی و تشکیل گلبول های قرمز و تقویت سیستم عصبی و حافظه از مزایای ویتامین های گروه ب است. ضعف عضلات، کاهش تعداد گلبول های قرمز و کم خونی از عوارض کمبود گروه این ویتامین ها است.

زینک سولفات

بهترین مکمل تقویتی نوزاد شربت زینک پلاس میباشد که خوش طعم و خوش بو است. زیرا در ترکیبات این شربت بو و طعم فلز به گونه ای به کار رفته است که مورد علاقه کودکتان است و بوی فلز را خنثی کرده است. به عنوان بهترین مکمل نوزاد آن را به صورت روزانه در یک پیمانه 5 میلی گرمی مصرف کنید. این شربت به خوبی نیاز بدن کودکتان به فلز را برطرف می کند.

معرفی بهترین مکمل های نوزادان و کودکان 17

مولتی ویتامین سانستول

شربت مولتی ویتامین سانستول حاوی انواع ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز کودکان است. همچنین جهت افزایش استحکام استخوان ها و کمک به استخوان سازی است. مطابق با دستور پزشک کودکان یک تا پنج سال بهتر است در روز 5 میلی لیتر به صورت 2 بار در روز مصرف کنند. کودکان 6 سال به بالا هم می توانند 10 میلی لیتر 2 بار در روز از این شربت استفاده کنند. استفاده از شربت مولتی برای کودکان دیابتی مضر است.

معرفی بهترین مکمل های نوزادان و کودکان 19

زینکوویت

شربت زینک حاوی ویتامین های 2B ،6B ،C ،1B ،21B و مواد معدنی نظیر: فولیک اسید، بیوتین، نیاسین و پانتوتنیک اسید است که  به سلامت پوست، مو، ناخن و تقویت رشد ذهنی و جسمی کمک می کند. بر اساس دستور پزشک باید کودکان یک تا هفت سال از این شربت روزانه یک قاشق مربا خوری و کودکان 7 تا 13 سال از این شربت یک قاشق مربا خوری 2 بار در روز استفاده کنند.

معرفی بهترین مکمل های نوزادان و کودکان 21

اکثر مادران و پدران از این مولتی ویتامین ها به صورت خودسرانه برای مصرف کودک خود استفاده می کنند اما باید توجه داشته باشید که این دارو ها بر اساس سن، جنسیت و نیاز بدن تجویز می شوند. در انتهای این مطلب شما میتوانید نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها