مقالات

گرمازدگی چیست و چه تأثیراتی را به دنبال دارد؟

گرمازدگی چیست و چه تأثیراتی را به دنبال دارد؟ 1

در فصل تابستان به دلیل گرم شدن هوا تعریق، شدید شده و بدن بیش از حد گرم می شود. حتی در مواردی ضربان‌قلب، سریع بالا می‌رود. در این سه حالت گرمازدگی رخ می‌دهد. گرمازدگی می‌تواند دلایل زیادی داشته باشد. همچنین گرمازدگی در صورت عدم درمان می تواند به سکته قلبی منجر شود. فعالیت و تحرک بیش از حد در یک دمای بسیار بالا به تدریج حرارت بدن را بالا برده و سبب گرمازدگی می‌شود. گرمازدگی در سه حالت خفیف، متوسط و شدید اتفاق می‌افتد. در این حالت بهتر است به پزشک مراجعه کرده تا از ضررهای جبران ناپذیری که می‌تواند به شما وارد کند، جلوگیری کنید. ورزش کردن در هوای گرم یکی دیگر از دلایل گرمازدگی است. در ورزش کردن بدن با عرق کردن آب زیادی را از دست می‌دهد و اگر نتوانیم آب بدن را تامین کنیم، بدن دیگر آبی ندارد و اثرات بدی را به بدن وارد می‌کند.

در گرمازدگی چه کنیم؟

در گرمازدگی شما باید محیطی که در آن دمای هوا بسیار بالا است را تغییر دهید و به محیطی که خنک تر است بروید تا از این حالت جلوگیری کند.همچنین رنگ های لباسی که می‌پوشید، بسیار تاثیر دارد. اگر رنگ های تیره به تن دارید بهتر است که جایگزین رنگ روشن کنید تا نور کمتری را به خود جذب کند. در گرمازدگی آب خنک بنوشید و به مصرف مایعات بپردازید. خود را در معرض نور شدید آفتاب قرار ندهید. به دمای هوا دقت کنید و لباس مناسب بپوشید.

علائم

علائم گرمازدگی با توجه به سه حالت خود خفیف، متوسط یا شدید بروز می‌کند. این عوارض می‌توانند اگر به سرعت درمان نشوند منجر به مرگ بیمار شوند. در گرمازدگی خفیف علائم به صورت درد در شکم، درد در بازو  و ساق اشاره کرد. برای درمان گرمازدگی خفیف باید تحرک بدنی که دارید را متوقف کرده و آب خنک میل نمایید. در گرمازدگی متوسط علائم شامل: از حال رفتن و بیهوش شدن، بروز خستگی و ضعف و کم اشتهایی می باشد. استفراغ، تشنگی شدید، سردرد و گیجی از دیگر علائم آن می باشد. برای درمان گرمازدگی متوسط بهتر است فرد محیط خود را تغییر داده و در محیط خنک قرار بگیرد و آب خنک بنوشد. در غیر این صورت باید به پزشک مراجعه کند. در  گرمازدگی شدید علائم به صورت خفیف تری در فرد بروز داده می شود. تشنج، کما و  تهوع از علائم آن می باشد. بهتر است سریعاً با اورژانس تماس گرفته و لباس‌های آن را در بیاورید.

گرمازدگی به دو صورت وجود دارد. کاهش آب و کاهش نمک در بدن. در کاهش آب بدن، علائم به صورت ضعف، سردرد، از دست دادن هوشیاری بروز می‌کند و در کاهش نمک به صورت سرگیجه، استفراغ و حالت تهوع خود را نشان می‌دهد. پوست رنگ پریده، گرفتگی عضله یا شکم، خستگی، غش کردن، ضربان قلب همه از علائم شایع گرمازدگی می باشد.

گرمازدگی می‌تواند وضعیتی را ایجاد کند که منجر به مرگ شود. رطوبت ۶۰ درصد یا بیشتر سبب تضعیف در تبخیر عرق شده و مانع از خشک شدن بدن شما می شود. هنگامی که شاخص به ۹۰ درصد برسد، خطر گرمازدگی به طور ناگهانی افزایش می‌یابد.

گرمازدگی چیست و چه تأثیراتی را به دنبال دارد؟

گرمازدگی در این عوامل خطر بیشتری را به دنبال دارد!

گرمازدگی در کودکان و نوزادان آسیب پذیرتر می باشد. داشتن بیماری های خاص از جمله:  بیماری‌های قلبی، دیابت، افسردگی، آفتاب سوختگی، کمبود وزن و هر شرایطی که تب را افزایش دهد. دیابت از نوع بیماری هایی می باشد که خطر مرگ در آن به شدت بالا است و فرد باید بستری شود. برخی داروهای مسکن، آرام بخش، داروهای فشارخون که عوارض دارند نیز می‌تواند در گرما زدگی موثر باشد. در افراد مسن و دارای وضعیت خاص نیز به شدت خطرناک است.

درمان خانگی گرمازدگی

عناب و شکر

عناب و شکر دشمن گرمازدگی هستند و در رفع خستگی، گیجی و کم شدن آب بدن بسیار موثر واقع شده و برای رفع گرمازدگی بهتر است، عناب را جوشانده و با کمی شکر به صورت خنک میل نمایید. عناب به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی و پرخاصیت شناخته می‌شود. عناب در حل مشکلات بی خوابی به دلیل ترکیبات ارگانیکی که دارد به خوبی عمل می‌کند و ذهن و بدن را آرام می‌کند. عناب منبع غنی از آهن و فسفر است. عناب گردش خون شما را تنظیم و وظیفه اکسیژن رسانی به اندام‌های شما را بهتر انجام می دهد.

معجزه خاکشیر

خاکشیر دارای خواص خنک کنندگی است و در فصل گرما بسیار پرطرفدار می باشد و افرادی که دچار گرمازدگی شدید می‌شوند، علاوه بر از دست دادن آب، مقداری نمک هم موقع عرق کردن از دست می‌دهند. خاکشیر می‌تواند آب از دست رفته  بدن را جبران کند. خاکشیر دارای خواص ضد باکتری است و یک نوشیدنی برای درمان سنگ کلیه هم محسوب می شود. خاکشیر تب را رفع کرده و برای درمان ناراحتی ها و بیماری های دستگاه تناسلی بسیار فوق‌العاده است. نوشیدنی خاکشیر به دلیل داشتن دانه های بلند آب را درون خود حفظ کرده و می تواند آب را چند برابر ذخیره کند و در هنگام تشنگی، نوشیدنی بسیار مناسبی است.

تخم شربت

تخم شربت علاوه بر درمان گرمازدگی، در تسکین دردهای گوارشی و مشکلات معده و این موارد بسیار موثر می باشد. خواص بسیار باورنکردنی و مفیدی برای لاغری نیز دارد و یکی از بهترین پیشنهادها برای آرامش بخشی در فصل گرما است. تخم شربتی سرشار از مواد مغذی است که برای درمان ناراحتی های گوارشی مانند: درد معده، یبوست و نفخ استفاده می شود. همچنین آنتی اکسیدان موجود در بدن را تنظیم کرده و دمای بدن را به هنگام گرما پایین می آورد. آنتی اکسیدان برای بدن ضروری است و در برابر رادیکال های آزاد از سلول ها دفاع می کند.

ماست بخورید!

ماست به دلیل داشتن آب، باعث خنک شدن بدن می شود. ماست شامل پروتئین، مواد معدنی و ویتامین های مورد نیاز بدن است که برای مقابله با گرمازدگی بسیار مفید عمل می‌کنند. شما می توانید در فصل گرما ماست را با لیمو قاطی کرده و میل نمایید.

گرمازدگی چند روز طول می کشد؟

گرمازدگی در اکثر افراد، در ۳۰ دقیقه  بهبود می یابد. البته اگر علائم بعد از گذشت ۳۰ تا ۶۰ دقیقه بهبود نیافت، حتماً به پزشک مراجعه کنید. زمان برای آن متغیر می باشد. یک الی دو روز بیمار در بیمارستان با توجه به تشخیص پزشک در روزهای اولیه بستری می شود. بهبودی به صورت کامل امکان دارد. و ممکن است دو ماه تا یک سال هم طول بکشد.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها