مقالات

جوش صورت و راه های جلوگیری از جوش زدن صورت

جوش صورت و راه های جلوگیری از جوش زدن صورت

جوشش صورت معمولاً در سنین جوانی و نوجوانی اتفاق می افتد. البته این مشکل محدود به گروه سنی خاصی نیست و ممکن است در هر سن و سالی با توجه به تغییرات هورمونی، نشان از یک بیماری و یا تغذیه و موارد دیگر باشد. جوش ها می توانند به صورت سر سیاه و سر سفید یا التهابی باشند و در نواحی گونه ها، چانه، پیشانی، صورت و حتی بدن مشاهده شود.

جوش صورت در اثر جمع شدن سلول های مرده پوست در منافذ پوستی در اطراف فولیکولهای مو به وجود می آید. جوش های سر سفید در اثر مسدود شدن منافذ پوست به وجود می آید. هنگامی که پوست بیش از حد چرب می شود یا تغییرات هورمونی رخ می‌دهد، جوش های سر سفید در نواحی مختلف بدن نمایان می شود. جوش های سرسیاه به دلیل مسدود شدن فولیکول مو به وجود می آیند و نام کومدون باز معروف هستند. این جوش ها را می توانید با فشار دادن تخلیه کنید.

جوش ها به صورت خفیف، متوسط و شدید دسته بندی می شوند. خفیف را می توان با روش های خانگی درمان کنید و نیازی به مراجعه به پزشک نیست. جوش های متوسط را می ‌توان به متخصص پوست مراجعه کرد و درمان این نوع پوست ها ممکن است تا چند هفته طول بکشد. جوش های شدید ممکن است قرمز یا کبود بشوند و موجب آسیب زدن در پوست شما شود. بنابراین شما باید به پزشک مراجعه کرده و با توجه به تشخیص پزشک خود از داروها استفاده کنید و آن را سریع درمان سازید. راه های جلوگیری از جوش زدن صورت می ‌تواند به صورت خانگی و حتی دارویی صورت بگیرد.

درمان های خانگی برای این مشکل بسیار تاثیرات شگفت آوری دارد. استفاده از یخ باعث می شود که جوش های ملتهب منقبض شده و جوش را پس از یکی دو روز از بین ببرد. استفاده از آب لیمو هم یکی از روش های میکروب کشی طبیعی برای جوش های صورت می باشد که بسیار قابل توجه است.

البته ممکن است، استفاده از آب لیمو سبب ایجاد سوزش و درد شود. می توانید صورت خود را بخور دهید تا منافذ پوستی شما باز شود و آلودگی ها از بین رفته و پوست شفاف شود. یکی دیگر از راه های پیشگیری از جوش زدن صورت استفاده از خمیر دندان می باشد. شما می توانید خمیر دندان خود را بر روی پوست قرار داده و اجازه دهید تا صبح بماند تا اثر کند. سپس پس از بیدار شدن پوست خود را با آب سرد بشویید و این کار را در طول روز انجام دهید تا تاثیرش را ببینید.

یکی دیگر از راه های درمان جوش صورت، راهکارهای درمان کلینیکی می باشد. اگر جوش های صورت شما وخیم هستند باید پزشک مورد نظر شما درمان مناسب را به شما پیشنهاد دهد. برای مثال برای درمان جوش های غیر التهابی پزشک از درمان های موضعی مانند: گوگرد پراکسید بنزوئیل یا سالیسیلیک استفاده می کنند. در درمان ندول ها از داروهای آنتی بیوتیک های قوی، پراکسید ها برای لایه برداری شیمیایی استفاده می کنند.

جوش صورت در زنان و مردان به چه صورت است؟

جوش صورت در زنان و مردان به دلایل مختلفی می تواند اتفاق بیفتد. بسیاری از مردان در دوران بلوغ خود جوش را ممکن است تجربه نکرده باشند. ولی بعد از اتمام دوران بلوغ سر و کله جوش های صورت در مردان پیدا می شود. مصرف بعضی از داروهای قلبی، داروهای افزایش دهنده حجم عضلات و موارد دیگر می تواند در به وجود آوردن جوش در صورت موثر باشد. همچنین جوش صورت می‌تواند زمینه وراثتی داشته باشد. جوش صورت در مردان می‌تواند با رعایت کردن راه کارهای بهداشتی بهبود یابد و در درمان آکنه و جوش های صورت کمک تان بکند. هنگام صبح شست و شوی صورت بسیار اهمیت دارد.

جوش صورت و راه های جلوگیری از جوش زدن صورت 2

اگر پوستتان خشک است، حتماً از یک مرطوب کننده خوب برای پوست صورت تان استفاده کنید. اصلاح و شیو کردن می تواند یکی از دلایل زدن جوش در مردان باشد. اگر صورتتان مبتلا به جوش می شود، حتماً مواظب تیغه های ماشین اصلاح صورتتان باشید که زنگ زده نباشند . اگر دارای جوش صورت و آکنه هستید، بهتر است برای اطمینان کامل به آرایشگر ماهر و مطمئن مراجعه کنید تا بدون آسیب زدن به جوش های صورت شما،صورت را شیو کند. به جوش های صورتتان دست نزنید و با آنها بازی نکنید. زیرا با تحریک آن ها باعث افزایش رشد باکتری شده و امکان صدمه به پوست را افزایش می دهید. ممکن است با فشار دادن جوش های صورت، جوش ها را تحریک کرده و در صورت پراکنده کنید و باعث زیاد شدن جوش ها شوید.

جوش صورت در زنان می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. شما باید پس از ورزش کردن و تعریق زیاد صورت خود را بشویید و در صورت داشتن موهای بلند آنها را ببندید تا به کاهش چربی در پوست خود کمک کنید. همچنین زایمان و افزایش هورمون های جنسی، سبب افزایش سیبوم و سلول های مرده پوست می شود، که می تواند یکی از دلایل ایجاد جوش در صورت باشد. همچنین زنان به دلیل مصرف محصولات آرایشی، بسیار جوش های زیر پوستی و آکنه می زنند. شما باید در انتخاب محصول آرایشی خود وسواس بیشتری داشته و گزینه مناسبی را انتخاب کنید. حتماً هر شب قبل از خواب آرایش صورت خود را پاک کرده و برای پاکسازی بهتر از تونر مناسب پوست خود استفاده کنید. همچنین از دیگر دلایل جوش صورت در زنان می‌تواند حذف موهای زائد صورت و بدن توسط ژیلت و اپیلاسیون، دستگاه های وکس و موم و بند انداختن و حتی لیزر باشد که سبب ایجاد آکنه در پوست می شود. شما باید قبل از هرگونه حذف موهای زائد، صورت خود را با یک شوینده حاوی بنزوئیل پروکساید بشویید.

جوش صورت چیزی نیست که از آن خجالت بکشید. بلکه مشکلات پوستی در همه افراد طبیعی می باشند. هر چند ممکن است در سنین جوانی و نوجوانی با قلیان هورمون های بدن  ایجاد آن افزایش یابد. اما مطمئن باشید که راه های درمان زیادی برای درمان آکنه وجود دارد. شما می توانید در صورت نیاز به پزشک مراجعه کرده و تحت مراقبت پزشک باشید. در صورت کاهش اعتماد به نفس و عزت نفس خود می توانید با افرادی که احساس خوبی به شما می دهند مشورت کنید.

جوش دوران بلوغ و راه های درمان آن

سنی که دختران و پسران جوان دچار تغییرات هورمونی می شوند، سنین ۱۰ سالگی و ۱۲ سالگی می باشد و تا ۴۰ سالگی هم ادامه پیدا می کند. جوش های صورت در دوران بلوغ می تواند از تغییرات هورمون آندروژن باشد که در زمان بلوغ در بدن دختر و پسر تولید شده و سبب افزایش آکنه و انواع جوش دربدن و صورت می شود. یکی از دلایل دیگر آن می‌تواند باکتری‌ها باشد. چربی منافذ پوست را می بندد.

باکتری  در جوش رشد می کند و سبب التهاب و بروز آکنه می شود. اگر این جوش های باکتری زا، ترکیده شوند، بافت اطراف خود را نیز در بر می گیرند و سبب افزایش تعداد بیشتر جوش در اطراف ان ناحیه می‌شوند. آب و هوا می‌تواند یکی از دلایل ایجاد جوش باشد. آب و هوای گرم و رطوبت زیاد، وجود جوش ها را تشدید می کند. عدم رعایت بهداشت در زمان عادت ماهانه در دختران در تشدید جوش های صورت بسیار موثر است.

همچنین خورد و خوراک در دوران عادت ماهانه دختران می ‌تواند سبب افزایش چربی در پوست شده و باعث افزایش جوش صورت می شود. شما در دوران بلوغ باید راه های مراقبت از پوست و بدن خود را در پیش بگیرید. ورزش در هوای سالم، دست زدن به جوش، استفاده از محلول های مختلف برای تنظیم چربی پوست، استفاده از مایعات، تغذیه مناسب در جلوگیری از ایجاد جوش در دوران بلوغ بسیار موثر است. ورزش کردن سبب می شود تا منافذ پوست، باز شده و اکسیژن به پوست و بدن شما برسد و گردش خون در پوست شما افزایش یابد.

تغذیه مناسب بسیار موثر است و خوردن غذاهای شیرین، گرم و چرب می تواند، میزان چربی را در بدن شما کاهش داده و از تجمع چربی و افزایش جوش جلوگیری کند. سعی کنید صورت خود را به طور مداوم با آب و صابون بشویید تا چربی های اضافه از روی پوست تان برداشته شود و باکتری ها پاک شود. شما همچنین برای پاک کردن آرایش صورت خود باید از شوینده های مناسب پوست صورت خود بهره ببرید تا به پوست شما آسیب نزند.

سعی کنید میوه ها و سبزی های فراوان بخورید. تغذیه در زدن جوش های جوانی بسیار تاثیرگذار است. شما می توانید در صورت نیاز به توصیه پزشک خود، استفاده از آنتی بیوتیک ها را به صورت دوره ای شروع کنید. بسیاری از روش های خانگی در طب سنتی برای درمان جوش های غرور نوجوانی وجود دارد که سبب می شود از شر جوش های بلوغ خود خلاص شده و بدن و صورت خود را هیدراته کنید. شما همچنین می توانید از سرم صورت استفاده کنید و پوست تان را سم زدایی کنید. سعی کنید از استرس و فشارهای روحی و روانی اجتناب کنید و صورت و بدن خود را ماهی دوبار پاکسازی کنید. فشار دادن و لمس جوش های ملتهب خودداری کنید. زیرا سبب قرمزی پوست می شوند.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها