مقالات

نکات مراقبت مو

نکات مراقبت مو 1

مو یکی از اجزای اصلی ما است که نمی توانیم نسبت به آن بی توجه باشیم زیرا در شیک دیده شدن و مرتب بودن ما بسیار تاثیر دارد. برای مراقبت مو راه کار های زیادی وجود دارد که با رعایت این اصول می توان از مو هایتان مراقبت کنید و از آسیب های موجود جلوگیری کنید. فرقی ندارد موی شما چرب باشد یا خشک، فر یاشد یا صاف شما باید در نگهداری و مراقبت از موی خود اصول اولیه مراقبتی را بدانید و انجام دهید.

اصول اولیه مراقبت از مو

موی شما روزانه در اثر آلودگی هوا و حتی با توجه به تغذیه تان آلوده می شود و شما باید بدانید که برای مراقبت مو باید آن ها را با چه روشی بشویید که سبب آسیب به مو های شما نشود. موی چرب با موی خشک دارای تفاوت های است که حتی در شست و شوی مو های خود باید شامپویتان را با توجه به نوع مویتان انتخاب کنید. در شست و شوی مو هایتان زیاده روی نکنید زیرا می تواند سبب شکننده شدن مو ها شود و مو هایتان را آسیب پذیر کند. سعی کنید در شست و شوی مو های خود از آب زیاد داغ و یا زیاد سرد استفاده نکنید، سعی کنید اب را ولرم کنید تا به ریشه مو آسیب وارد نکند. مو های خود را در روز بیش تر از یک بار نشویید.

رطوبت را در مراقبت از مو فراموش نکنید!

یکی از محصولات مهم در مراقبت از مو ها استفاده از نرم کننده ها می باشد. نرم کننده رطوبت از دست رفته مو را ترمیم کرده و باعث بسته نگه داشتن کوتیکول می شود تا از وز شدن مو ها جلوگیری شود. هنگامی که مو رطوبت خود را از دست می دهد به دلیل باز شدن کوتیکول، مو ها حالت وز به خود می گیرند. پس فراموش نکنید که حتما از یک نرم کننده خوب و آّب رسان مناسب با نوع موی خود استفاده کنید. برای استفاده از نرم کننده، آن را به ریشه مو نزنید، بلکه آن را به وسط ساقه تا نوک موهای خود بزنید.

اهمیت تغذیه در مراقبت از مو ها

تغذیه از عوامل بسیار مهم در مراقبت از مو ها می باشد. اگر تغذیه خود را رعایت نکنید و پروتئین کافی به مو های خود نرسانید، سببب ریزش مو می شود. ریزش مو از مشکلات رایج در بانوان است. شما می توانید پروتئین مورد نیازتان را با مکمل ها و منابع غذایی تامین کنید. لوبیا، گوشت، ماهی، موز و انواع آجیل ها منبع پروتئین محسوب می شوند. ویتامین آ یکی از ویتامین های ضروری در رشد و تقویت مو ها می باشد و نقش مهمی در سیاه و براق شدن مو ها دارد. همچنین این ویتامین از خشک شدن و وزی مو ها جلوگیری می کند و حالت شادابی را به مو ها می بخشد. ویتامین ب از دیگر ویتامین های دوست داشتنی است که موجب کاهش ریزش مو می شود و کمبود آن سبب خشک شدن مو ها شده و ریشه مو ها را آسیب پذیر می کند. یکی دیگر از انواع ویتامین ها که در آب رسانی و حفظ رطوبت ریشه مو ها نقش مهمی دارد، ویتامین سی است. ویتامین سی سبب تولید کلاژن شده و کلاژن در رشد مو ها بسیار اهمیت دارد. برای مراقبت از مو های خود مصرف مکمل ها و ویتامین ها را در نظر بگیرید. همچنین شما می توانید با مراجعه به متخصصان مو در خصوص مراقبت از مو های خود با توجه به جنسش مشورت بگیرید. مصرف خوراکی هایی که سر شار از ویتامین و مواد معدنی هستند را فراموش نکنید.

نکات مراقبت مو 3

مراقبت از مو های چرب و خشک

برای شست و شوی مو های چرب حتما شامپو مخصوص مو های چرب را استفاده کنید. موی خود را با آب ولرم رو به سرد بشویید زیرا آب داغ غدد گفته شده را تحریک می کند و تولید چربی را در مو های شما افزایش می دهد. شامپو های مخصوص مو های چرب به گونه ای طراحی شده اند که در فرمولاسیون آن ها مواد خشک و ملایم به کار رفته است تا از چربی مو ها کاسته و از ریزش مو ها جلوگیری کند. سبک زندگی و تغذیه شما در مراقبت از مو های چرب بسیار تاثیر گذار است، سعی کنید از مصرف زیاد روغن بپرهیزید و رژِم غذایی مناسبی داشته باشید تا به تعدیل سبوم توسط غدد روی پوست سر تان کمک کند. برای مراقبت از مو های خشک می توانید از اسپری و ژل مو استفاده کنید. همچنین شما می توانید با مراجعه به سایت داروتیم ماسک ترمیم کننده مو های خشک و آسیب دیده آدرا مدل pro v حجم 150 میلی لیتر  را تهیه کنید. همچنین اگر مو های رنگ کرده دارید می توانید از شامپو های رنگ شده درمالیفت متناسب با نوع مو یتان استفاده کنید. سعی کنید مو های خود را در معرض نور شدید خورشید قرار ندهید و همچنین از قرار دادن مو ها در باد خود داری کنید زیرا سبب خشک شدن بیشتر مو ها می شود. همچنین می توانید از ماسک های طبیعی و خانگی مانند ماسک موز استفاده کنید که به دلیل پتاسیم بالای موز، رطوبت را در مو های خشک بالا برده و در ترمیم مو های خشک بسیار موثر است.

 

علل ریزش مو در زنان و راهکار های درمان آن

ریزش مو در زنان می تواند علت های زیادی داشته باشد که می توان با استفاده از سرم و ماسک مو آن ها را تقویت و ترمیم کرد. یکی از علت های شایع ریزش مو در زنان، بارداری می باشد که در این دوران به دلیل کاهش سطح هورمون استروژن نوعی ریزش مو اتفاق می افتد که در فاصله ی سه تا شش ماه بعد از بارداری نشان داده می شود. از دلایل دیگر می توان به کمبود پروتئین اشاره کرد که باعث ریزش مو می شود و شما می توانید با مصرف پروتئین در رژیم غذایی خود این کمبود را بر طرف کنید. همچنین می تواند به پر کاری یا کم کاری تیروئید هم بستگی داشته باشد زیرا مصرف دارو های تیروئید می تواند عوارض داشته باشد  و موجب ریزش مو شود. شما می توانید برای جلوگیری از ریزش مو از درمان های خانگی استفاده کنید یا شامپو های ترمیم مو مصرف کنید. همچنین می توانید مکمل های ویتامینه برای رشد مو های خود از داروخانه آنلاین داروتیم تهیه کنید زیرا این مکمل ها بهترین گزینه برای دریافت میزان کافی ویتامین ها می باشند. کمبود ویتامین های A، C،D، E برای سلامت پوست و مو بسیار ضرر دارد و شما باید این نکته را جدی بگیرید. بیوتین ماده اصلی و ضروری برای تقویت مو ها می باشد که از خانواده ویتامین های ب می باشد. کمبود این ماده سبب ریزش مو در زنان می شود. همچنین افرادی که دارای کم خونی می باشند با کمبود آهن و روی مواجه هستند که اکسیژن رسانی به فولیکول ها و پوست سر در آن ها کاهش می یابد و در نتیجه سبب ریزش مو می شود. استرس، بیماری های عصبی، شوک های فیزیکی و لاغری می توانند باعث ریزش مو شوند که با عنوان تلوژن افلوویوم شناخته می شود.

راه های مراقبت از مو مردان

برای مراقبت از مو این نکته را فراموش نکنید که متناسب با جنس موی خود شامپو را انتخاب کنید زیرا انتخاب نادرست شامپو سبب می شود تا آسیب های جدی به موی شما وارد شود. نکته دیگر این است که اگر مو های خشکی دارید حتما از شامپو بدون سولفات استفاده کنید. زیرا سولفات سبب می شود تا رطوبت مو ها کاهش پیدا کند و مو ها حالت وزی به خود بگیرند. استفاده از سشوار را کم کنید زیرا باعث کدر شدن و خشکی زیاد مو می شود. سعی کنید با ملایمت با مو های خود برخورد کنید. داشتن یک رژیم متعادل غذایی را در برنامه تان فراموش نکنید.

کلام آخر

برای داشتن مو های درخشان و سالم باید  راه های مراقبت از آن را به خوبی دانسته و انجام دهید. خوشبختانه امروزه با بالا رفتن توجه و اهمیت به بهداشت فردی مراقبت از مو ها جدی گرفته می شود. شما باید در نگهداری و مراقبت مو های خود نکات گفته شده را جدی گرفته و به کار ببرید. شما می توانید برای مو های خشک خود از انواع روغن های طبیعی بهره برده و مو های خود را به آرامی با استفاده از آن ها ماساژ دهید. مو بر اساس نوع جنس خشک و چرب دارای مراقبت های متفاوتی است. توصیه می شود در فصل های تابستان از کلاه های آفتابی استفاده کنید و مو های خود را بپوشانید زیرا اشعه مستقیم نور خورشید برای مو ها مضر است. مراقبت از مو باید به صورت روزانه و مکرر انجام شود. برای ترمیم و رشد مو باید صبور باشید زیرا به صورت اتفاقی و کوتاه مدت نتیجه ای ندارد. برای مراقبت از مو ها علاوه بر سبک زندگی و تغذیه، باید بر روی روح و روان خود هم کار کنید و سطح استرش و اضطراب را در خود کاهش دهید. می توانید از انواع لوسیون ها و سرم های مو برای نتیجه بهتر استفاده کنید.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها