مقالات

اهمیت رعایت بهداشت در بانوان

اهمیت رعایت بهداشت در بانوان 1

رعایت بهداشت از موارد بسیار مهم و تاثیر گذار بر سلامت فردی افراد است. رعایت بهداشت در بانوان در زمینه های مختلف اهمیت فروانی دارد زیرا بهداشت مستقیما بر سلامت افراد تاثیر گذاشته و در مواردی ممکن است در صورت رعایت نکردن  فرد را مبتلا به  بیماری های گوناگون کند. دستگاه تناسلی در بانوان از دو قسمت خارجی و داخلی تشکیل شده است که بخش داخلی آن شامل: رحم، واژن و تخمدان ها می باشد.

این نواحی از بهداشت بسیار ویژه ای بر خوردار هستند زیرا برای خروج خودن به هنگاه قاعدگی و حتی زایمان بسیار کاربرد دارند. بهداشت بانوان بسیار اهمیت دارد. زیرا ممکن است در مواردی مانند: استفاده از لباس های زیر آلوده، آلوده بودن آلت مردانه به هنگام رابطه جنسی و رعایت نکردن اصول بهداشتی به هنگام رابطه و حتی دیر عوض کردن نوار بهداشتی موقع قاعدگی ناحیه واژن دچار عفونت و ورود باکتری ها به این ناحیه شود. پس باید به هنگام قااعدگی نوار بهداشتی خود را هر دو ساعت یک بار تعویض کرده و این ناحیه را مرتبا با محلول های خاص شستشو دهید.

از موارد دیگر می توان به چکاب کردن منظم رحم و تخمدان ها اشاره کرد. زیرا در تشخیص بیماری های احتمالی بسیار موثر بوده و شما در صورت آگاهی می توانید از آن پیشگیری کنید. از موارد مهم دیگر اختلالات قاعدگی است. اگر زمان قاعدگی شما به صورت نامنظم بود سعی کنید به پزشک مراجعه کنید. همچنین میزان خون باید حدود 35 میلی لیتر باشد در غیر اینصورت مراجعه به پزشک ضروری است.

موارد بهداشتی که باید رعایت شود

  1. زدودن مو های زائد ناحیه تناسلی بسیار امری ضروری است زیرا ممکن است سبب رشد باکتری ها شده و شما را دچار عفونت کند.
  2. استفاده از لباس های زیر نخی و تمیز بسیار مناسب است.
  3. استفاده از وسایل محافظتی مانند کاندوم به هنگام رابطه جنسی از انواع بیماری های جنسی مانند: ایدز، زگیل تناسلی و هپاتیت و غیره جلوگیری می کند.
  4. شستن واژن با ژل بهداشتی بانوان در تمیز کردن این ناحیه بسیار اثر گذار است.
  5. خشک کردن ناحیه تناسلی با دستمال توالت تمیز و سعی کنید دستمال را از  جلو به عقب بکشید تا از ورود باکتری ها به ناحیه مقعد جلوگیری شود.
  6. تعویض نوار بهداشتی هر دو ساعت یک بار به هنگام قاعدگی بسیار ضروری است.
  7. در صورت زخم و التهاب در اطراف ناحیه تناسلی حتما به پزشک مراجعه کنید.
  8. سعی کنید هر شش ماه یک بار به پزشک زنان مراجعه کنید و خود را چکاپ کنید.
اهمیت رعایت بهداشت در بانوان

در انتخاب لباس زیر دقت کنید

انتخاب لباس زیر با توجه به جنس و سایزی که دارد بسیار مهم است. سعی کنید در انتخاب جنس لباس زیر از جنس های شیمیایی خودداری کنید و از لباس زیر نخی استفاده کنید. اگر لباس زیر شما تنگ و جنسش شیمیایی باشد می تواند به دلیل عدم امکان بخار شدن رطوبت می تواند سبب رشد باکتری های شود.

الیاف پارچه نخی معمولا خلل کوچکی داشته و سبب تبخیر رطوبت می شوند. همچنین الیاف نخی حساسیت زا نیستند و بسیار مناسب و بهداشتی هستند. همچنین شما باید لباس زیر نخی خود را با درجه حرارت 80 تا 90 سانتی گراد بشویید تا حالت کش سان خود را از دست ندهند.

از  مصرف الکل و سیگار پرهیز کنید

سیگار سبب می شود تا ریه های شما در دراز مدت دچار آسیب شده و به سرطان دچار شوید. همچنین اگر باردار هستید و یا در دوران قاعدگی به سر می برید به هیچ عنوان سیگار و الکل مصرف نکنید زیرا خطرناک بوده و به سلامت شما و بچه آسیب وارد می کند.

رعایت بهداشت در دوران قاعدگی

دوران قاعدگی برای تمام دختران و زنان امر بسیار مهمی است و رعایت بهداشت در این دوران بسیار اهمیت دارد. در دوران قاعدگی چند نکته را فراموش نکنید. لباس زیری که استفاده می کنید بسیار مهم است. توجه داشته باشید که در دوران قاعدگی لباس زیر نخی بپوشید و در صورت امکان سعی کنید زود به زود لباس زیرتان را تعویض کنید. از لباس زیر نایلونی استفاده نکنید زیرا سبب می شود تا تعریق کرده و جریان هوا را می بندد.

لباس های زیرتان را در صورت شستشو حتما در آفتاب خشک کنید. نکته مهم دیگر که باید به آن توجه کنید، نوار بهداشتی است. سعی کنید از نوار بهداشتی استفاده کنید که اندازه تان باشد تا سبب اذیت شما نشود. همچنین فراموش نکنید که نوار بهداشتی های معطر و رنگی می تواند سبب بروز حساسیت و سوزش در ناحیه تناسلی شود. سعی کنید هر دو ساعت یک بار نوار بهداشتی خود را عوض کنید زیرا سبب بوی بد واژن و عفونت می شود. به هنگام قاعدگی واژن خود را یک الی دو بار در طول شبانه روز بشویید. به هیچ وجه واژن خود را با آّب سرد نشویید، سعی کنید با آب ولرم بشویید. آّب ولرم درد و گرفتگی شکم را در دوران قاعدگی کاهش می دهد. در دوران قاعدگی از داشتن رابطه جنسی پرهیز کنید زیرا سبب می شود تا درد و خونریزی در این دوران افزایش پیدا کند. علاوه بر این ممکن است باعث بروز بیماری های جنسی نیز شود.

رعایت بهداشت فردی در دوران بارداری

دوران بارداری و زایمان برای هر زنی موضوع حیاتی و مهمی محسوب می شود. دوران بارداری دوران بسیار حساسی است که هم مادر و هم بچه به توجه و حمایت زیادی نیاز دارند تا بتوانند سلامت خود را حفظ کنند. استحمام در دوران بارداری هیچ محدودیتی ندارد اما باید به رعایت چند نکته توجه کرد. حواستان به درجه حرارت آب باشد زیر گرما و رطوبت زیاد سبب می شود تا جنین صدمه ببیند پس  حمام کوتاه با آب ولرم توصیه می شود. در هفته های آخر بارداری سعی کنید کمتر حمام کنید زیرا به دلیل زیاد شدن وزن مادر و بچه احتمال لیز خوردن وجود دارد.

اهمیت رعایت بهداشت در بانوان

یکی از موضوعات بسیار ضروری در رعایت بهداشت بانوان بهداشت دندان ها می باشد. در دوران بارداری به دلیل مصرف شیرینی و ترشی ممکن است مادر توجه زیادی به دندان هایش نکند و همین موضوع سبب پوسیدگی و بیماری های لثه می شود. پس برای مراقبت از دندان های خود مسواک زدن را فراموش نکنید. همچنین می توانید از سه ماهه دوم بارداری در صورت نیاز اقدام به درمان های دهان و دندان کنید. سعی کنید اگر هنگام مسواک زدن لثه شما خونریزی می کند، به جای نمک از آّب نمک استفاده کنید در غیر اینصورت به پزشک مراجعه کنید. همچنین برای تمیز کردن دندان های خود پس از غذا خوردن از نخ دندان استفاده کنید. برقراری رابطه جنسی در دوران بارداری آسیبی به جنین وارد نمی کند زیرا جنین در رحم و کیسه آب قرار دارد. شما باید در این دوران مواردی را رعایت کنید.

استفاده از وسایل محافظتی مانند کاندوم به هنگام روابط جنسی را فراموش نکنید. به هنگام رابطه خود را در وضعیتی قرار دهید که مناسب بوده و آسیبی به دو طرف وارد نشود. از استعمال دخانیات در این دوران پرهیز کنید. سیگار کشیدن و مصرف الکل مشکلاتی  را برای رشد جنین ایجاد می کند. همچنین باعث ناهنجاری های صورت و اختلال عصبی در جنین می شود. علاوه بر بهداشت جسمی، بهداشت روانی نیز در این دوران بسیار مهم است. شما باید خواب کافی داشته باشید. در دوران بارداری همچنین به پوست و موی خود نیز اهمیت دهید. سعی کنید کمتر از وسایل آرایشی استفاده کنید و تا حد ممکن از شامپو های طبیعی برای شستن مو هایتان بهره ببرید.

رعایت چند نکته ضروری در دوران بارداری

  1. هنگام غذا خوردن و هنگامی که از بیرون می آیید سعی کنید دست و صورت خود را با آب و صابون بشویید.
  2. هر روز حمام کنید اما از حمام طولانی و با آب داغ بپرهیزید.
  3. پس از دستشویی حتما خود را به خوبی بشویید و تمیز کنید.
  4. سعی کنید مو های زائد خود را تمیز کنید و قسمت ناحیه تناسلی خود را بدون مو نگه دارید تا از هرگونه عفونت و رشد باکتری خودداری کنید.
  5. استفاده از ژل بهداشتی نیز در این دوران برای شستشوی ناحیه تناسلی بسیار مناسب و بهداشتی است.
  6. از خوردن فست فود و غذا های بیرون بپرهیزید.
  7. سعی کنید رژیم غذایی مناسبی داشته باشید تا تمام مواد معدنی و ویتامین های مورد نیاز بدنتان تامین شود.
  8. از پوشیدن لباس های تنگ خودداری کنید.
  9. پستان خود  را در دوران بارداری چرب کنید و با آب گرم بشویید.
  10. از مصرف هرگونه مواد مخدر جلوگیری کنید.
  11. در صورت تعریق زیاد لباس خود را عوض کنید.

کلام اخر

رعایت بهداشت بانوان امر ضروری و مهم است که باید جدی گرفته شود. شما با رعایت بهداشت فردی می توانید از بروز انواع بیماری ها و عفونت های مجاری ادراری جلوگیری کنید. سعی کنید در طی روز زیاد اب بنوشید و از روابط جنسی پر خطر اجتناب کنید. در صورت مشاهده هرگونه بیماری مانند خارش مداوم واژن، بوی بد و یا احساس درد هنگام رابطه جنسی به پزشک مراجعه کنید. همچنین به پوشش و لباس های خود نیز اهمیت دهید. اگر لباستان خیس است فورا آن را عوض کنید زیرا رطوبت زیاد آن سبب رشد سریع باکتری ها می شود. نکات گفته شده در مقاله را جدی بگیرید.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها