مقالات

اهمیت استفاده از مولتی ویتامین ها در میانسالی و کهنسالی چیست؟

اهمیت استفاده از مولتی ویتامین ها در میانسالی و کهنسالی چیست؟ 1

مولتی ویتامین ها جزء ضروری ترین موادی هستند، که برای بدن مورد نیاز می باشند و در سلامتی نقش مهمی دارند. ادعا می شود که 13 ویتامین و 16 ماده معدنی برای بدن و سلامتی حائز اهميت است. بدن این مواد مختلف را از طرق متفاوت تغذیه ای به دست می ‌آورد، اما ممکن است در رژیم غذایی فرد این ویتامین ها و مواد معدنی یافت نشود و یا اینکه افراد با سو تغذیه مواجه باشند و حتی در بعضی از مواقع ممکن است فرد با بیماری خاصی مواجه شود و یا اینکه در دوران بارداری و در سنین مختلف رشد قرار داشته باشد که نیاز بدن به این مواد بیشتر می گردد. با این حال ممکن است که این سوال در ذهن مخاطبان میانسال شکل بگیرد که آیا مولتی ویتامین برای کهنسالان مضر است؟ در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی بیشتر این موضوع بپردازیم.

مولتی ویتامین ها به شکل های مختلفی مانند: قرص، مکمل، آدامس، کپسول و غیره موجود هستند و با ترکیبات مختلفی عرضه میگردد به عنوان مثال ممکن است در آنها ویتامین ها و علاوه بر آن ترکیبات متفاوت دیگری نیز به کار رفته باشد، مانند: ترکیبات گیاهی یا اسیدهای آمینه و اسیدهای چرب، چنانچه افراد در برنامه تغذیه روزانه خود از مواد مغذی و مفید استفاده کنند آنها دیگر نیازی به دریافت مکمل هایی که حاوی مولتی ویتامین هستند ندارد اما با این حال متاسفانه سرانه مصرف تغذیه سالم پایین بوده و محققان مدعی هستند که هر فرد در روز باید ۵ وعده میوه دریافت کند، بسیاری از افراد ممکن است به یک الی دو وعده بسنده کنند. الا ایحال به دستور برخی از پزشکان افراد در سنین مختلف مجبور به استفاده از مکمل ها می گردند. آنچه که گفته شد شرح مختصری نسبت به اهمیت مینرال های مورد نیاز بدن بود و هدف بررسی اهمیت مولتی ویتامین ها برای بزرگسالان می باشد که در ادامه بیشتر به آن خواهیم پرداخت. 

اهمیت استفاده از مولتی ویتامین ها در میانسالی

برخی از متخصصان مدعی هستند که احساس پیری تنها به دلیل بالا رفتن سن نیست، عوامل دیگری در این امر دخالت دارند مانند: بروز برخی بیماری ها، کمبود برخی از مواد غذایی و رژیم غذایی ناسالم البته لازم به ذکر است که سالمندان عزیز بنا به دلایل مختلف ممکن است دچار کمبود ریز مغذی ها گردند. 

در ابتدا به بررسی ویتامین دی می‌ پردازیم. متاسفانه حدود یک چهارم افراد بالای ۶۰ سال با کمبود این ویتامین مواجه هستند، بزرگسالان به نسبت افراد دیگر بیشتر در معرض بیماری پوکی استخوان و همچنین ضعف عضلانی و حتی سرطان ها قرار دارند. عواملی مانند بیرون رفتن از منزل استفاده کردن از کرم های ضد آفتاب همچنین در معرض نور خورشید قرار نگرفتن در این کمبود دخیل هستند. ولی با مصرف کردن غذا های سالم مانند شیر کم چرب، سبزیجات و حتی غذاهای دریایی می توان این کمبود را جبران کرد اما مصرف مولتی ویتامین بالغین برای این افراد اهمیت دارد و کاربردی است. 

کلسیم: برخی بر این باورند که این عنصر فقط در سنین رشد برای بدن مهم است و دیگر بالا رفتن سن فرد نیاز به کلسیم ندارد، اما این یک تصور اشتباه بوده  و در واقع این گونه است که با بالا رفتن سن، از ۵۰ سالگی به بعد نیاز بدن فرد به کلسیم بیشتر می گردد، زیرا بدن در این سنین املاح معدنی را به خوبی دریافت نمی کند. مصرف برخی از داروها و همچنین درمان های OTC سبب پایین آمدن جذب برخی از املاح می گردند و یا همچنین می توانند در تسریع دفع آنها موثر باشند. داروهایی که سبب تسکین سوزش سر دل، پایین آوردن اسید معده همچنین درمان برخی مشکلات گوارشی می گردند، قرص های مربوط به افسردگی، داروی مربوط به کلسترول و دیابت، داروهای ادرار آور و برخی مسکن ها همگی می توانند در میزان مینرال ها موثر باشند. لازم به ذکر است که چنانچه سطح ویتامین دی بدن پایین باشد کلسیم نیز به خوبی جذب نمی گردد، یکی از علل مهم پوکی استخوان کمبود ویتامین دی ذکر شده است. 

فولیک اسید : معمولا ۳۰ درصد افرادی که بالای 67 سال هستند این ماده که در سلامت قلب، کم خونی و غیره نقش دارد را به خوبی دریافت نمی‌ کنند.

منگنز: منگنز جهت بهبودی زخم ها، اختلالات فشار خون و همچنین در داشتن بویایی سالم نقش دارد. افراد میانسال به خوبی آن را دریافت نمی‌ کنند. 

ویتامین B6: این ویتامین جهت تنظیم خواب، اشتها و همچنین خلق و خو موثر است در ۲۰ درصد از سالمندان کمبود آن دیده شده است. 

ویتامین B12: ویتامین مذکور برای کارکرد اعصاب ضروری بوده همچنین در عملکرد مناسب گلبول های قرمز نیز تاثیر گذار است، از طرفی کمبود اسید کلریدریک معده می‌ تواند در کاهش جذب این ماده نقش داشته باشد. با توجه به اینکه با بالا رفتن سن تولید اسید کمتر شده و بالاخص بعضی از سالمندان از داروهای کاهنده اسید معده جهت درمان نمودن زخم معده استفاده می کنند، در نتیجه جذب ویتامین B12 با اختلال مواجه می گردد. 

معرفی بهترین مکمل ها برای بزرگسالان  

A Z مولتی ویتامین بالای 50 سال بانوان

 این مکمل با دارا بودن ویتامین های گروه B، E وD3 همچنین مواد معدنی که وجود آنها برای بدن لازم است، می تواند برای بانوان بالای ۵۰ سال بسیار مفید باشد، علاوه بر این در ترکیبات آن اسید آمینه، کاروتنوئیدهای طبیعی، عصاره چای سبز و غیره به کار رفته است. 

اهمیت استفاده از مولتی ویتامین ها در میانسالی و کهنسالی چیست؟ 3

مولتی ویتامین مردان بالای 50 سال STP فارما

این مکمل دارای ۲۴ ماده مغذی جهت استفاده آقایان بالای ۵۰ سال می باشد، در به وجود آوردن حس شادی و نشاط و افزایش انرژی نقش داشته، سبب بهبود کارکرد طبیعی قلب می گردد و به افزایش دید طبیعی کمک می کند. علائم پیری را کاهش می دهد، همچنین تقویت کننده سیستم ایمنی می باشد. 

اهمیت استفاده از مولتی ویتامین ها در میانسالی و کهنسالی چیست؟ 5

کپسول مولتی ویتامین بالای 50 سال نوفرما نچرالز

مصرف مکمل مذکور جهت تقویت استخوان و سیستم ایمنی بدن به کار برده می ‌شود، همچنین در تقویت نمودن اعصاب موثر است. 24 ماده مغذی در ترکیبات آن به کار رفته است. 

اهمیت استفاده از مولتی ویتامین ها در میانسالی و کهنسالی چیست؟ 7

مولتی ویتامین مولتی مینرال آقایان بالای 50 سال سندروس

ترکیبات موثر آن جهت سلامت پروستات موثر است زیرا عوارضی که از تغییرات هورمونی بروز می کنند را تعدیل می بخشد. این مکمل یک آنتی اکسیدان قوی بوده و برای سلامت بدن مفید است. 

اهمیت استفاده از مولتی ویتامین ها در میانسالی و کهنسالی چیست؟ 9

مولتی ویتامین خانم های بالای 50 سال اس تی پی فارما

مصرف آن در سلامت خانم ها بعد از یائسگی موثر است همچنین برای سلامت استخوان ها، ایجاد حس نشاط  و تقویت ایمنی کاربرد دارد. 

اهمیت استفاده از مولتی ویتامین ها در میانسالی و کهنسالی چیست؟ 11

نکات کلی و پایانی راجع به مصرف مولتی ویتامین ها

  • برخلاف تصور برخی از افراد که فکر می‌ کنند بهترین زمان استفاده از مولتی ویتامین ها ابتدای صبح و آخر شب می باشد، باید گفت که ابتدا قبل از مصرف باید با پزشک مشورت کرده و با صلاحدید آنها اقدام به استفاده کرد، سپس اطلاعات کافی راجع به زمان مصرف را باید از پزشک یا داروساز کسب کرد. 
  • برخی از افراد به دلیل داشتن برخی بیماری ها و یا مصرف بعضی از داروها ممکن است مجاز به مصرف مولتی ویتامین نباشند، لذا استفاده از مشورت و صلاحدید پزشک در این مواقع بسیار ضروری است. 
  • استفاده از مکمل ها هیچگاه به جای تغذیه درست توصیه نمی گردد، در نظر داشته باشید که باید مینرال های مهم و ویتامین های ضروری از مواد مغذی مناسب دریافت گردد. 
  • کسب اطلاعات کافی راجع به مکمل ها، ترکیبات و نحوه مصرف آن ها می‌ تواند به بیمار در جهت بهبودی و پیشگیری از عارضه جانبی کمک‌ کننده باشد. 
  • مصرف مولتی ویتامین ها به همه افراد توصیه نمی گردد، فقط افرادی که دچار کمبود مواد ضروری هستند می توانند از آنها استفاده کنند. 
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها