مقالات

فواید باورنکردنی امگا 3

فواید باورنکردنی امگا 3 1

امگا 3 از اجزای تشکیل دهنده چربی‌ها، اسید های چرب می باشند. بدن انسان قادر به تولید انواع مختلف و ضروری آن نیست و باید از راه مواد غذایی آن را تامین کند از جمله‌: امگا 3 و امگا 6. نقش حیاتی اسیدهای چرب امگا 3 به این دلیل است که در غشای سلولی فعالیت‌های فیزیولوژیک بدن حضور دارند. همچنین این اسیدهای چرب در تنظیم تعادل کلیه عملکردهای دستگاه قلبی و عروقی، زیست شناختی، ایمنی و عصبی به کار می‌روند. امگا 3 نام دیگری به نام اسید لینولنیک دارد. بدن برای این که بتواند از امگا 3 و امگا‌ 6 موجود در ماده غذایی، موارد مورد نیاز خود را بسازد باید آن 2 ماده را به صورت  متعادل با همدیگر دریافت کند. این نکته را نباید فراموش کرد که مصرف جدای هر یک از این 2 ماده به تنهایی مشکلات زیادی در بدن ایجاد می کند. زیرا هرگاه امگا‌ 6 بیش از امگا 3 مصرف گردد بدن نیز تنها از امگا‌ 6 استفاده می‌نماید. در ادامه به شما از فواید باورنکردنی امگا 3 میگوییم پس با داروتیم همراه باشید.

امگا 3

 امگا 3 چیست؟ نام گروهی از اسیدهای چرب غیراشباع ضروری می باشد که برای اولین بار در سال 1979 با تحقیق و مطالعه بر روی شیوه غذایی اسکیمو ها پیدا شد. تحقیقات بر روی خون اسکیمو ها اثبات کرد با وجود آن که اسکیمو ها غذای خود را از گوشت حیوانات پرچرب شکاری تغذیه می کردند، ولی اسیدهای چرب موجود در خون آن ‌ها مانع از تجمع پلاکت و در نتیجه مانع از رسوبات و گرفتگی رگ ‌ها می‌شود. امگا 3 را به دو دلیل برای بدن لازم می‌دانند، اول اینکه بدن برای ادامه حیات خود به آن نیاز دارد و دلیل دوم این است که  توسط خود بدن انسان قابل تولید نیست، بنابراین باید از راه رژیم غذایی با مکمل‌ ها تامین شود. بدن انسان برای اینکه بتواند نیاز های خود را بر طرف کند به مواد تغذیه‌ای از جمله اسیدهای چرب و پروتئین نیاز دارد.

 منابع غذایی که حاوی  امگا 3 می باشند، چه هستند؟

  • پسته،فندق، بادام، بادام هندی و گردو.
  • دانه ‌‌های الیاف کتان یا بذر کتان و روغن آن.
  • گوشت دام و طیوری که در هوای آزاد پرورش یافته باشند نیز سرشار از امگا3 می باشد.
  • ماهی ‌‌های روغنی شامل: ماهی سالمون، شاه‌ ماهی، ماهی کولی و ساردین روغنی.

ماهی

ماهی های آب سرد دو تا از اسید های چرب می باشند که به علت غلظت DHA ارتباط نزدیکی با سلامت قلب دارند. متخصصان بر اساس مطالعات انجام شده، توصیه می کنند حداقل هفته ای 2 بار  ماهی های سالمون، ماهی تن، قزل آلای دریاچه و ساردین مصرف کنید. مطالعات اثبات کرده است که DHA و EPA سبب کاهش یافتن تری گلیسیرید می شوند، تری گلیسیرید از عوامل انسداد عروق می باشد. امگا 3 روغن ماهی همچنین خطر ابتلا به نامنظم بودن ضربان قلب کاهش می دهد.

شیر و ماست غنی شده

امگا 3 همانگونه که برای بزرگسالان ضروری است، برای کودکان هم لازم می باشد، اگرچه دستورالعملی برای مقدار مورد نیاز آن وجود ندارد. منابع غذایی حاوی امگا 3 برمکمل های دارویی برتری دارند. شیر و ماست از جمله این منابع غذایی می باشند که غنی شده از امگا 3 هستند که برای کودکان گزینه بسیار مناسبی می باشند. امروزه بسیاری ازشیر خشک ها نیز حاوی امگا 3 هستند، زیرا ثابت شده امگا 3 برای رشد سلول های مغزی ضروری می باش

فواید باورنکردنی امگا 3

حبوبات

با مصرف مخلوطی از حبوبات مانند سویای تازه و سبز، لوبیا چیتی و لوبیا قرمز در سالاد، سوپ سبب افزایش دریافت ALA امگا 3 به بدن می شوید. بر اساس مطالعات انجام شده امگا 3 فواید بسیاری برای سلامت بدن دارد.

اسفناج، کلم بروکلی و سبزی های برگ سبز

سبزیجات از مهم ترین منابع قابل توجه اسیدچرب امگا 3هستند. امگا 3 دارای خواص بسیاری از جمله تامین سلامت قلب و کاهش خطر ابتلا به بیماری هایی چون سرطان، بیماری های التهابی روده، لوپوس و روماتوئید می باشد.

 

روغن ها

روغن ها از دیگر منابع غذایی سرشار از امگا 3 می باشند که در پخت و پز و تهیه سالاد از آن ها استفاده می شود. روغن کانولا، سویا و گردو همگی گزینه های خوبی هستند. البته این نکته را فراموش نکنید که اگرچه وجود امگا 3 در روغن یک اسید چرب ضروری است اما روغن ها همگی جزء مواد غذایی با کالری بالا محسوب می شوند و از آن ها به میزان کم استفاده کنید و نگران نباشید: حرارت بالای پخت و پز فواید سودمند روغن ها را از بین نخواهد برد.

جلبک دریایی

جلبک دریایی نیز دارای امگا 3 است. البته  این نوع سبزی در خوراک مردم زیاد رایج نیست اما یکی از منابع خوب امگا 3 در بین سبزیجات به حساب می آید.گیاه خواران می توانند جهت تامین امگا 3 مورد نیاز بدن از این جلبک دریایی یا مکمل های دارویی جایگزین استفاده کنند.

نان و غلات

برخی از شرکت های تولید کننده مواد غذایی امگا 3را به نان، غلات صبحانه، پاستا و ماکارونی اضافه می کنند. این گونه در هر وعده غذایی می توان بخشی از امگا 3 بدن را تامین کرد. اما نکته اینجاست علاوه بر مواد غذایی غنی شده درطول هفته از موادی مانند ماهی،بذر کتان، سویا، آجیل ها و … که منبع کامل و غنی امگا 3 هستند بهتر است، استفاده شود.

فواید باورنکردنی امگا 3

بذر کتان، روغن بذر کتان و دیگر دانه ها

بذرکتان منبعی غنی از اسید چرب امگا 3 است. از آنجایی که تخم کتان روغنی است، خرید تخم کتانی که قبلاً آسیاب شده،ممکن است گذشت زمان سبب اکسیده شدن آن شود، در حالی که شما میتوانید دانه های تخم کتان را خریداری کرده و به هنگام مصرف و به میزان نیاز خود، آن را با آسیاب برقی در منزل آسیاب نمایید و به شکل پودر درآورید و مصرف کنید. دانه هایی چون کنجد، خشخاش، کدو تنبل نیز دارای امگا3 گیاهی هستند اما در مقادیر کمتر و می توان از آنها در تهیه سالاد، نان، کیک و استفاده کرد.

فواید امگا ۳ برای پوست

فواید امگا 3 برای پوست باورنکردنی است، امگا3 برای بهبود مشکلات کسانی که دارای پوست‌ خشک هستند، عالی است. برای درمان مشکلات پوستی متفاوت مانند اگزما، قرمزی پوست، جراحات پوستی و جوش‌ها نیز می‌تواند بسیار مفید باشد. هم‌چنین برخی می گویند که روغن امگا3 به جلوگیری از آفتاب سوختگی کمک می‌کند اما تحقیقات انجام شده توسط دانشمندان هنوز این ادعا را تایید نکرده است.

درمان آکنه

از فواید امگا 3 میتوان به درمان آکنه اشاره کرد. هم چنین از فواید امگا3 برای پوست می توان به خاصیت نرم کنندگی و افزایش شادابی و نشاط پوست اشاره کرد که می‌تواند این ماده طبیعی را به یک ضد لک و روشن کننده طبیعی تبدیل کند. همچنین امگا سه، رنگ پوست صورت را یک دست کرده و لکه‌های تیره پوست را از بین می‌برد.

فواید امگا ۳ برای پوست صورت

امگا3 از ایجاد آکنه جلوگیری کرده و در صورت ایجاد آکنه آن را درمان می کند. همچنین با سرطان پوست نیز مبارزه می کند. البته این نکته را نباید فراموش کرد که علاوه بر این که امگا 3 برای سلامت پوست مفید است برای تقویت و رشد مو ها نیز بسیار مناسب می باشد. کمبود امگا3 سبب می شود تا مو ها ریزش پیدا کرده و هم چنین سبب خشکی پوست سر و در نهایت منجر به کدر شدن و مات شدن موی سر می شود. وجود امگا 3 در بدن به ضخیم شدن تارهای مو کمک می کند.

فواید باورنکردنی امگا 3


همانطور که قبلا گفتیم امگا 3 در مواد غذایی وجود دارد که یکی از آن ها روغن سویا بوده وجود امگا3 در روغن سویا به جوان شدن پوست کمک کرده و از پوست در برابر پیری زودرس محافظت می کند. همچنین علاوه بر اینکه روغن سویا دارای امگا3 بوده دارای پروتئین می باشد و به عنوان یک آنتی اکسیدان بسیار موثر عمل می کند.

 فواید امگا 3 برای پوست

  •  از پوست در برابر تأثیرات اشعه فوق بنفش محافظت می‌کند.
  • رنگ پوست صورت را از حالت کدری خارج کرده و لکه‌های تیره پوست را از بین می‌برد.
  • از سلول‌های چربی پوست به خوبی محافظت می‌کند و آن‌ها را سالم‌تر می‌کند.
  • منجر به کاهش خشکی پوست، مرطوب سازی و درمان ترک‌های پوست می‌شود.
  • با مشکلات پوستی مختلف مانند آکنه، اگزما، پسوریازیس و قرمزی مبارزه می‌کند.
  • امگا3 سبب تجدید بافت‌های پوستی و احیای سلول‌های مرده می‌شود.
  • علائم پیری زودرس، مانند چین و چروک و خطوط ریز را از بین می‌برد.
  • سبب نرمی پوست و افزایش شادابی و نشاط پوست می‌شود.

علائم کمبود امگا3 در بدن

اسیدهای چرب در بسیاری از مواد غذایی از جمله آووکادو، ماهی، تخم مرغ و زیتون وجود دارند ولی به دلیل ترس از اضافه وزن، بسیاری از افراد از مصرف آن‌ها دوری می‌کنند. این در حالی است که اسیدهای چرب امگا 3 برای بسیاری از فرایندهای حیاتی از جمله متابولیسم ضروری هستند. مصرف این اسید چرب را از امروز شروع کنید تا شاهد علائم هشداردهنده‌ ناشی از کمبود آن نباشید. چربی‌های امگا3 برای سلامت و تندرستی ما لازم هستند. اما مطالعات اثبات کرده اند که  بسیاری از افراد، مخصوصاً خانم‌ها دچار کمبود آن هستند و همین سبب می‌شود برخی علائم تحریک کننده مانند بدخوابی و خشکی پوست در آن‌ها بروز کند، علاوه بر این خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی نیز در این افراد بسیار افزایش می‌یابد. اما نگران نباشید شما می توانید در بسیاری از موارد، این کمبود را می‌توان با تغییراتی ساده در رژیم غذایی و سبک زندگی از بین ببرید. در ادامه علائمی را  ذکر می­کنیم که در صورت مشاهده آن ‌ها متوجه کمبود امگا 3 در خود می‌شوید:

  • بی خوابی
  • زایمان زودرس
  • خشکی پوست
  • خستگی شدید
  • احتمال ابتلا به بیماری‌های التهابی
  • مو های درای موخوره
  • ناخن‌های شکننده
  • خشکی پوست سر
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها