مقالات

مراقبت از پوست، مو و ناخن

مراقبت از پوست، مو و ناخن 1

یکی از علایق خانم ها داشتن ناخن ‌های بلند می ‌باشد و برای داشتن این ویژگی نیاز به رعایت و انجام یک سری دستور‌العمل ها می‌باشد تا ناخن ‌هایی زیبا و به دور از هرگونه مشکل داشته باشند و ناخن هم به اندازه مو و البته پوست در زیبایی بسیار تاثیر‌گذار می‌ باشد. اجزای مختلف ناخن نیاز به مراقبت‌ های خاص خود دارد و‏ یادگیری ساختار ناخن به شما در درک اهمیت مراقبت ‌های مناسب ناخن و تشخیص مشکلات جزئی بسیار کمک می‌کند چرا که سلامت ناخن‌ یکی از مشخصه ‌های سلامت عمومی بدن است و رعایت بهداشت آن ها در جهت حفظ سلامت عمومی بدن ضروری است. در این مقاله سعی داریم راه کار های مراقبت از پوست، مو و ناخن را به شما معرفی کنیم.

سرعت رشد ناخن بستگی به عوامل بسیاری ازجمله سن، تغذیه، بیماری‌ها، هورمون ها و فصول سال دارد. لذا با توجه به این نکات، مراقبت از آنها حائز اهمیت می ‌باشد.

مهم‌ترین باید و نباید ها برای زیبایی و مراقبت از ناخن

همان طور که پیش از این اشاره‌ای داشتیم، در زندگی بسیاری از افراد عادت‌ های نادرستی وجود دارد که ناخواسته باعث ضعیف شدن ناخن‌ ها می‌شود و اکثرا از آن ‌ها بی خبر هستند. دانستن و رعایت این باید و نباید ها، اولین قدم برای مراقبت از ناخن هایی است که شاید برای سال ‌های متمادی از آنچه واقعا برای آن ‌ها خوب یا بد بوده، غافل شده باشید. از جمله این که:

  • ناخن ‌ها و پوست اطراف آن ‌ها را باید مدام مرطوب نگه دارید.
  • بیش از حد از لاک استفاده نکنید و آن را تنها به موقعیت ‌های خاص محدود کنید. همچنین از برند ها و فروشگاه‌ های معتبر لاک خود را تهیه کنید.
  • درصورتی که دست ‌های‌ تان با آب زیاد تماس دارد، هنگام کار با آب و انواع شوینده‌ ها دست کش دست کنید.
  • ناخن گرفتن را به بعد از حمام‌ تان موکول کنید؛ چرا که در این صورت ناخن نرم است و نمی‌شکند.
  • از ناخن‌ های‌ تان استفاده ابزاری نکنید و مثلا منگنه را با ناخن بیرون نکشید.
  • هر روز به مدت چند دقیقه ناخن ‌ها را در معرض نور خورشید قرار دهید تا ویتامین D لازم را جذب کنند.
  • مواد مغذی مانند برنج قهوه‌ای، سویا، تن ماهی، آجیل، شیر بدون چربی، میوه و سبزیجات تازه و همچنین مواد غذایی غنی از بیوتین مانند آووکادو، ماهی سالمون و گل کلم را به رژیم غذایی‌ تان اضافه کنید. در انتهای این مقاله بخشی را به معرفی مواد غذایی مفید برای رشد ناخن ‌ها اختصاص داده‌ایم.

رعایت این نکات و 7 نکته‌ای که در ادامه درمورد مراقبت از ناخن هنگام مانیکور کردن آن آورده‌ایم، به خودی خود بسیاری از مشکلات و ضعیف بودن ناخن‌ های ‌‌تان را برطرف می‌کند؛ اما اگر می‌خواهید برای ناخن‌ های‌ تان سنگ تمام بگذارید و علاوه بر آن به مراقبت پوست، مو و ناخن خود اهمیت میدهید، تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

مراقبت پوست، مو و ناخن

نکات مراقبت پوست، مو و ناخن: سوهان ناخن را به عقب و جلو نکشید

سوهان کشیدن ناخن به این صورت، مانند حالتی است که از یک قیچی کند برای کوتاه کردن مو های ‌تان استفاده کنید. سوهان کشیدن به این منظور انجام می‌ شود که لبه ناخن ‌ها تمیز تر دیده شوند اما نباید با این کار آسیبی به ناخن ‌های ‌تان وارد کنید. سوهان کشیدن عقب و جلوی ناخن ‌ها، باعث می‌شود کنترل کمتری روی شکلی که می‌خواهید ایجاد کنید داشته باشید؛ چرا که ناخن ‌ها در این حالت سریع‌ تر تراشیده می‌شوند. همچنین این کار بسیار تهاجمی است و باعث لایه برداری، شکننده و ضعیف شدن ناخن‌ ها می‌شود.

بهترین شیوه سوهان کشیدن برای مراقبت از ناخن این است که سوهان را در امتداد قسمت صاف ناخن خود نگه داشته و آن را با حرکات کوتاه و افقی حرکت دهید. در پایان هم مقداری روغن طبیعی یا روغن‌ های آماده را روی نوک انگشت‌ ها و ناخن‌ های ‌تان ماساژ دهید تا هیدراته نگه داشته شوند. همچنین توجه داشته باشید که یکی دیگر از نکات مهم مراقبت از ناخن ها این است که اصلاح آن ‌ها صرفا با ناخن گیر و سوهان تیز انجام شود.

عادت جویدن ناخن ‌ها را ترک کنید

جویدن ناخن‌ ها بی شباهت به سوهان کشیدن نادرست آن ‌ها نیست. این کار نه تنها لبه ناخن ‌های شما را نازک و فرسوده می‌کند، بلکه بزاق‌ تان باعث ضعیف و شکننده شدن قابل توجه ناخن‌ ها خواهد شد. به علاوه اینکه به طور کلی این کار بهداشتی نیست و در اثر آن هزاران باکتری و میکروب بیماری ‌زای زیر ناخن‌ ها وارد دهان می‌شود. برای مراقبت از ناخن ها و کنار گذاشتن این عادت نادرست، محصولاتی تولید و عرضه شده که بسیار کاربردی هستند. نمونه‌ای از این محصولات روغن درمانی جلوگیری از جویدن ناخن گلدن رز است که به علت طعم تلخ آن، مانع از این می‌شود ناخن ‌های ‌تان را بجوید. همچنین این روغن از زرد شدن ناخن ‌ها جلوگیری می‌کند و مواد مغذی و انواع ویتامین‌ ها را به ناخن می‌رساند.

برای مانیکور ناخن ها را در آب غوطه ‌ور نکنید

تصور کنید که بستر ناخن‌ های شما مانند یک اسفنج عمل می‌کند. در این صورت وقتی آن‌ ها را در آب غوطه ‌ور می‌کنید، ناخن ‌ها آب را جذب کرده و بزرگ تر می‌شوند. از طرفی وقتی ناخن‌ ها خشک شوند، به سایز اصلی ‌شان بر می‌گردند. حال فکر کنید وقتی که برای مانیکور کردن ناخن‌ ها را در آب می‌گذارید، چه اتفاقی می‌افتد؟ در حقیقت وقتی که برای نرم کردن کوتیکول ‌ها، ناخن ‌ها در آب قرار داده شوند، کمی از سایز اصلی ‌شان بزرگ تر خواهند شد. ظاهرا این مورد مشکل بدی به نظر نمی‌رسد؛ اما اگر در این صورت روی ناخن ‌ها لاک بزنید، احتمالا لاک شما زودتر از حد معمول پوسته پوسته شود. بنابراین به جای این کار، توصیه می‌شود از روغن و یا محصولات از بین برنده کوتیکول برای پوست دور ناخن ‌های‌ تان استفاده کنید و همانطور که در بالا توضیح داده شد، کوتیکول ‌ها را به عقب رانده و آن ‌ها را پاک کنید. همچنین شما می توانید از پودر کلاژن کلاژینو برای تقویت ناخن و پوست خود استفاده کنید.

مراقبت از پوست شامل مواردی غیر از تمیز کردن و استفاده از لوسیون بوده و یک امر دائمی است. همچنین شامل داشتن یک رژیم غذایی سالم ، خواب کافی و ورزش و کنترل سطح استرس است. نوع پوست منحصر به فرد شما ممکن است درمان های اضافی را نیز تعیین کند ، مانند استفاده از اسکراب های لایه بردار یا ماسک های مرطوب کننده.

مراقبت پوست، مو و ناخن: مرحله مهم مراقبت از پوست

برای داشتن یک برنامه موثر برای مراقبت از پوست دانستن نوع پوست تان اهمیت زیادی دارد. اگر نوع پوست خود را به اشتباه تشخیص دهید وضعیت پوست شما بدتر خواهد شد.

 شناخت جنس پوست

  • پوست خشک
  • پوست خشک، پوسته پوسته، زبر و زمخت می باشد. اگر پوست شما خشک است، از شوینده هایی که فاقد الکل یا عطر هستند استفاده کنید و صورت تان را به آرامی شستشو داده سپس با مقدار زیادی آب ولرم هم شستشو دهید و از آب داغ استفاده نکنید زیرا سریع تر چربی طبیعی پوست شما را از بین می برد.
  • پوست چرب

پوست چرب، براق و روغنی است و منفذ های بزرگی دارد. اگر پوست تان چرب است، از پاک کننده ای فاقد چربی برای شستن صورت تان استفاده کنید و با مقدار زیادی آب ولرم صورت تان را بشویید.

پوست حساس

اگر پوست شما حساس است، آن را حتما آهسته بشویید و از آب ولرم استفاده کنید ، آن را نمالید و با حوله تمیز خشک کنید. سعی کنید از مواردی که باعث سوزش پوست شما می شوند نظیر محصولاتی که (الکل، صابون، اسید یا عطر ) دارند، استفاده نکنید و به جای آن از مارک هایی با عناصر ملایم مانند آلوئه ورا، بابونه، چای سبز، پلی فنول و جو استفاده کنید. هرچه عناصر ترکیبی در یک شوینده کم تر باشد پوست شما سالم خواهد بود.

مراقبت پوست، مو و ناخن

 شناخت جنس محصولات

اگر به پوست خود اهمیت می دهید، محصولاتی را که مارک “ضد جوش” یا “ضد جوش های سرسیاه” را داشته باشند را انتخاب کنید. چون احتمال کم تری دارد که این نوع لوازم آکنه ایجاد کنند یا باعث انسداد منافذ پوست شوند.

به دنبال لوازمی باشید که با استفاده از آب ساخته شده اند نه با چربی و به هیچ وجه از لوازم آرایشی به طور مشترک استفاده نکنید، و هنگامی که در فروشگاه قصد امتحان کردن لوازم را دارید از مواد جدید استفاده کنید، میکرب هایی که توسط افراد دیگر باقی مانده اند ممکن است شما را مریض کند.برای پاکسازی پوست جهت مراقبت از پوست خود از  صابون شخصی که در حمام یا روشویی است برای شستن صورت تان استفاده کنید.

اگر آرایش کرده اید قبل از خواب صورت خود را پاک کنید، پاک نکردن آرایش از صورت می تواند منافذ پوست را مسدود کرده و ایجاد آکنه کند.

مراقبت پوست، مو و ناخن: مراقبت پوست صورت در مقابل آکنه

آکنه یکی از بارز ترین روش هایی است که در آن استرس معمولاً خود را نشان می دهد. گرچه استرس به طور مستقیم باعث آکنه یا برفک نمی شود ، اما به عنوان محرک عواملی که در ایجاد یک شکست نقش دارند ، عمل می کند.

این امر به دلیل استرس باعث افزایش بیشتر سطح هورمون کورتیزول می شود که می تواند التهاب و تولید سبوم را در پوست افزایش دهد. و باعث افزایش روغن اضافی و التهاب در پوست شود، که می تواند منافذ پوست را مسدود کرده و باعث ایجاد باکتری و التهاب بیشتر شود. بهزیستی ذهنی معمولا ابتدا روی پوست منعکس می شود.

هرگز آکنه ها را دستکاری نکنید. فشار دادن آن ممکن است عفونت و خراش را در پی داشته باشد.محصولات ضد آکنه را که به صورت لوسیون، کرم، ژل و پد موجود هستند تهیه کنید.

خطرهای برنزه کردن

ممکن است به برنزه شدن علاقمند باشید، اما برنزه بودن به معنای پوستی آسیب دیده است. در صورت عدم مراقبت حتی می تواند سلامتی کاربر را به خطر بیندازند. مردم به ویژه زنان به طور مداوم با استفاده از برخی از روش های برنزه کننده غیرقانونی سلامت خود را به خطر می اندازند.

برای برنزه شدن بی ضرر، از محصولات برنزه کننده و بدون نور آفتاب استفاده کنید که باعث رنگ گرفتن صورت تان می شود و در انواع مختلفی مثل لوسیون، اسپری و ماسک عرضه می شود.

برای یک روش سریع از کرم برنزه کننده استفاده کنید. با یک ماسک برنزه باز هم نیاز دارید تا پوست تان را از نور آفتاب محافظت کنید. زیرا فقط کرم پودری است که ظاهر برنزه زیبایی ایجاد می کند.

مراقبت پوست، مو و ناخن: ۷ نکته مهم برای مراقبت از پوست صورت

  1. برای سالم نگه داشتن پوست تان، تلاش کنید به جای عادت های بدی مثل کندن خال، زخم یا زگیل، از روش درمانی برداشتن خال و زگیل استفاده کنید.
  2. جوش های صورتتان را هرگز نفشارید چرا که جای زخم از خود به جای می گذارد.
  3. اسپری و ژل مو باعث انسداد منافذ پوست می شوند.
  4. از مواردی که باعث حساسیت پوستی شما می شوند خودداری کنید مثل هد بند یا کلاه های پشمی.
  5. سیگار نکشید، باعث زردی پوست می شود.
  6. استرس مهم ترین عامل در از بین بردن پوست است، آن را از خود دور کنید.
  7. لیزر مو های زائد و برنزه کردن پوست به هیچ عنوان با هم سازگاری ندارند پس دقت کنید و به خود و پوست تان خیانت نکنید.

۴ روش خانگی مراقبت از پوست

برای اینکه پوستی زیبا و جوان داشته باشید می‌توانید از چند روش خانگی استفاده کنید. در ادامه چند راه کار مناسب را در خصوص مراقبت از پوست به شما معرفی می‌کنیم.

ماسک های طبیعی

کار های روزمره مراقبت از پوست شما ممکن است فقط از اصول اولیه پاک کننده ، مرطوب کننده و ضد آفتاب باشد اما گاهی اوقات هزینه بردن کارها یک گام به جلوتر است. استفاده منظم از ماسک صورت راهی عالی برای رفع نگرانی های خاص پوست شما است.

اگر می خواهید مواد شیمیایی را از پوست خود دور کنید ، خوش شانس هستید. بسیاری از ماسک های صورت طبیعی وجود دارد که می توانید امتحان کنید و هیچ یک از این موارد باعث اتلاف وقت در آشپزخانه نمی شود.

غذا و خواب برای مراقبت از پوست صورت

یک برنامه غذایی داشته باشید که شامل انواع مختلفی از سبزیجات و میوه ها باشد. سالاد تهیه شده از سبزیجات و میوه های سالم و تازه به از بین بردن سموم بدن کمک می کند. برنامه خواب و استراحت شما هم به اندازه برنامه غذایی تان در سلامتی پوست شما مهم است

آب برای مراقبت از پوست صورت

نوشیدن ۶ تا ۸ لیوان آب ممکن است زیاد به نظر برسد ، اما باعث می شود آبرسانی پوست شما به میزان کافی انجام شود و پوست شما روشن و درخشان به نظر برسد.

استفاده از سبزیجات در مراقبت پوست، مو و ناخن

  • آنها نه تنها برای بدن شما مفید هستند ، بلکه برای پوست شما نیز مفید هستند. آنها پر از ویتامین و آنتی اکسیدان هستند. میوه ها و سبزیجاتی که به ویژه برای پوست مفید هستند عبارتند از زردآلو ، زغال اخته و فلفل دلمه ای زرد، حاوی آنتی اکسیدان هستند که می توانند به شما در داشتن جوانی کمک کنند.
  • آووکادو ، که به آبرسانی پوست کمک می کند.
  • هویج ، که به بهبود چهره کمک می کند.
  • کدو تنبل و کیوی ، که به لطافت ، لطافت و جوانی پوست کمک می کند.
  • اسفناج ، کلم پیچ و سایر سبزیجات تیره ، سبز و برگ دار.
  • گوجه فرنگی ، که به محافظت از پوست شما در برابر آسیب های خورشید کمک می کند.
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها