مقالات

نحوه تقویت سیستم ایمنی بدن

نحوه تقویت سیستم ایمنی بدن 1

حتما تا به حال از گوشه و کنار زمزمه های تقویت سیستم ایمنی در دوران کرونا به گوشتان خورده. ویروس همه گیری که این روزها مردم را خانه نشین و کاسبی ها را تباه کرده، علاجی جز تقویت سیستم ایمنی ندارد. همه حسی که در هنگام سرماخوردگی به ما دست می دهد را می دانیم. احساس درد در سینوس ها، خارش در گلو و سنگینی بدن. در حال مریض شدن هستید و خود را سرزنش می کنید که چرا بعد از دست دادن با همکار مریضتان دست خود را نشسته اید و یا اینکه چرا به اندازه کافی استراحت نکرده اید. هیچکس بیماری را دوست ندارد، به همین دلیل است که باید سیستم ایمنی خود را برای مقابله با بیماری ها به خصوص کرونا آماده نگه داریم. راز تقویت سیستم ایمنی بدن آنچنان هم که فکر می کنید، پیچیده نیست. اگر از خود مراقبت کنید، سیستم ایمنی نیز از خودش مراقبت می کند.

روش‌های مفید برای تقویت سیستم ایمنی و مقابله با بیماری

چگونه می‌توانید سیستم ایمنی خود را تقویت کنید؟ روش های تقویت سیستم ایمنی چیست؟ در کل وظیفه سیستم ایمنی دفاع در برابر بیماری‌ها به علت ورود میکروارگانیزم ‌ها (جانوران کوچک و میکروسکوپی) است. اما گاهی اوقات این کار انجام نمی‌شود، یعنی میکروب به بدن حمله کرده و شما را بیمار می‌کند.

آیا امکان مداخله در این فرآیند و تقویت سیستم ایمنی وجود دارد؟ چه اتفاقی می‌افتد اگر رژیم غذایی خود را بهتر کنید؟ آیا می‌توان از ویتامین ‌ها و مواد گیاهی خاصی استفاده کرد؟ آیا تغییر در روش زندگی باعث ایجاد پاسخ ایمنی مناسب می‌شود؟

در جهت تقویت سیستم ایمنی بدنتان، چه راه‌کارهایی را می‌توانید انجام دهید؟

در ظاهر، تقویت سیستم ایمنی آسان است، اما انجام دادن آن به چند دلیل مشکل است. سیستم ایمنی تک‌بعدی نیست و برای عملکرد بهتر نیاز به تعادل و هماهنگی دارد. حقایق زیادی در مورد پیچیدگی‌ها و درهم‌تنیدگی‌های پاسخ سیستم ایمنی وجود دارد که هنوز محققان از آن‌ها اطلاعاتی ندارند.

نحوه تقویت سیستم ایمنی

در حال حاضر هیچ ارتباط مستقیم و اثبات‌شده‌ای بین شیوه زندگی و افزایش عملکرد سیستم ایمنی وجود ندارد، اما این بدین معنی نیست که سبک زندگی بر سیستم ایمنی تاثیری ندارد و نباید مورد مطالعه قرار بگیرد. دانشمندان در حال بررسی و تحقیق درباره تاثیرات رژیم غذایی، ورزش، سن، استرس و عوامل دیگر بر پاسخ ایمنی، هم در انسان‌ها و هم در حیوانات هستند. در ضمن استراتژی زندگی سالم موقعیت خوبی برای شروع تقویت سیستم ایمنی بدنتان است.

روش های تقویت سیستم ایمنی

 اولین سوالی که ایجاد می شود این است که چگونه سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنیم؟ اولین روش دفاعی، انتخاب شیوه زندگی سالم است که این روش طبق راهنما های سلامتی بهترین روشی است که به کمک آن می‌توانید به طور طبیعی سیستم ایمنی‌تان را قوی و سالم نگه دارید.

هر عضوی از بدن شما از جمله سیستم ایمنی‌تان زمانی عملکرد بهتری دارند که از آن‌ها در برابر آسیب‌های محیطی محافظت شده و به وسیلهٔ استراتژی‌های زندگی سالم مانند موارد زیر تقویت شوند:

  • سیگار نکشیدن
  • رژیم غذایی شامل میوه و سبزیحات
  • ورزش منظم
  • داشتن وزن ایده‌آل
  • عدم مصرف الکل
  • خواب کافی
  • استفاده از روش‌های جلوگیری از عفونت شامل شستشوی دست‌ها و پختن گوشت به طور کامل
  • تلاش در جهت کاهش استرس

رژیم غذایی و سیستم ایمنی

مشابه تمام سیستم‌های دفاعی، سلامت سلول‌های سیستم ایمنی به معده ارتباط دارد. سیستم ایمنی سالم به تغذیه خوب و منظم نیاز دارد. دانشمندان به این نتیجه دست یافته‌اند که افرادی که در فقر و سوء تغذیه زندگی می‌کنند بیشتر به بیماری‌های عفونی مبتلا می‌شوند. اگر چه هنوز مطمئن نیستند که آیا این افزایش میزان ابتلا به بیماری به دلیل اثرات سوء تغذیه بر سیستم ایمنی است یا خیر. هنوز مطالعات کمی در مورد اثر تغذیه بر سیستم ایمنی انسان‌ها انجام شده است.

مدارک و شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهند کمبود ریزمغذی‌های گوناگون – به عنوان مثال، کمبود روی، سلنیوم، آهن، مس، اسیدفولیک و ویتامین‌های A ، B۶ ، C و E – باعث تغییر در پاسخ‌های ایمنی در حیوانات می‌شوند. با این حال تأثیر این تغییراتِ سیستم ایمنی در سلامتی حیوانات خیلی مشخص نیست، و هنوز تأثیر کمبودهای مشابه در پاسخِ ایمنیِ انسان‌ها ارزیابی نشده است.

پس چه باید کرد؟ اگر به این شک دارید که رژیم غذایی‌تان تمام مواد مورد نیاز و ریزمغذی‌ها را تأمین نمی‌کند (مثلاً شاید شما سبزیجات دوست نداشته باشید) می‌توانید از مولتی‌ویتامین و مکمل‌های معدنی که برای سلامت شما و سیستم ایمنی‌تان مفید است استفاده کنید. بهتر است از یک نوع ویتامین به مقدار زیاد استفاده نکنید.

دریافت مکمل ‌های تقویت سیستم ایمنی بدن برای اصلاح کمبودهای بدن بعد از بیماری و بهبود قوای جسمی بیماران لازم است. استفاده از ویتامین‌های D ،E و ریز مغذی‌های روی و سلنیوم در افزایش و تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر بیماری‌ها از جمله ویروس جدید کرونا بسیار موثر است. ویتامین سی: دریافت کافی منابع غذایی غنی از ویتامین سی در بیماران مبتلا به کرونا توصیه می شود.در صورت عدم دریافت منابع غذایی توصیه به دریافت مکمل دوز یک گرم روزانه در ترکیب با ویتامین E به اندازه ۱۰۰۰ واحد بین المللی در تقویت سیستم ایمنی کاآمد است.

نحوه تقویت سیستم ایمنی
نحوه تقویت سیستم ایمنی

فواید قرص جوشان برای بدن

قرص جوشان ویتامین سی به دلیل اینکه به صورت مایع در می آید محبوبیت زیادی در میان مردم دارد. این فواید به شرح زیر هستند:

  • طعم بهتر
  • هضم ساده تر
  • افزایش مایعات بدن
  • مصرف راحت تر
  • اندازه گیری ساده تر

با توجه به اینکه این مکمل در آب و یا مایعات دیگر حل می‌شود شما برای مصرف این مکمل یک لیوان آب را به طور کامل می‌نوشید. بسیاری از افراد با قرصهای معمولی تنها یک یا دو جرعه آب می‌نوشند و همین امر بدن را در معرض ابتلا به کم آبی و بروز مشکلات دیگر قرار می‌دهد.

استفاده از این قرص های جوشان راهکاری مناسب برای جلوگیری از کم آب شدن بدن بعد از مصرف قرص است. به همین دلیل بسیاری از کارشناسان استفاده از این قرصها را به جای قرصهای معمولی پیشنهاد می‌دهند.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها