مقالات

معرفی بهترین مکمل های بدن سازی

معرفی بهترین مکمل های بدن سازی 1

 

مکمل ورزشی برای مصرف ورزشکارانی است که می خواهند با دریافت کالری ‌های بیشتر حجم عضلات خود را افزایش دهند. در حال حاضر در بازار انواع مکمل ورزشی موجود است. مکمل های ورزشی را افراد ورزشکار با توجه به نیاز بدنی خود و سطح تمریناتی که انجام می دهند می توانند تهیه نمایند. مکمل های تقویتی بدن سازی با توجه به مواد لازم برای تأمین نیازهای بدن یک ورزشکار دارای اهمیت بسیاری هستند و ریزمغذی ‌ها و ویتامین های مورد نیاز بدن را برای تقویت سیستم ایمنی بدن تامین می نمایند. در ادامه این مقاله، به معرفی انواع مکمل ورزشی پرداخته ایم.

معرفی بهترین مکمل های بدن سازی 3

این سوال که مکمل ورزشی چیست؟ یک سوال بسیار مهم است که در پاسخ به آن باید گفت انواع مکمل ورزشی دارای عملکرد به خصوصی از جمله: رسیدن به وزن دلخواه، تامین مواد ضروری بدن، افزایش وزن، تسریع کاهش وزن، عضله سازی و بهبود ظاهر فرد هستند. افزایش توانایی ساختن ماهیچه در بدن از جمله مهم ترین وظایف مکمل ها است. مولتی ویتامین ها، پروتئین، کراتین، ال کارنیتین و گینر از جمله انواع مکمل های ورزشی هستند که نیاز فرد ورزشکار را تامین می کنند.

مکمل های ورزشی شامل: مکمل های ویتامین، پروتئین، اسیدهای آمینه شاخه دار، گلوتامین، اسیدهای چرب ضروری، کراتین، محصولات چربی سوز و لاغری و تقویت کننده های تستوسترونی هستند. این مکمل ها یا به صورت یک ترکیب واحد فروخته می شوند یا به صورت تلفیقی از چند مکمل بدنسازی ارائه می شوند. در انتخاب مکمل های بدن سازی سن, جنسیت, نوع ورزش, ابتلا به بیماری های خاص و سطح مسابقات بسیار تاثیر گذار است.

مکمل پروتئین

مکمل پروتئین یکی از انواع مکمل هایی است که برای افزایش توده عضلانی به کار گرفته می شود و به این دلیل که بلوک های ساختمانی را پروتئین ها تشکیل می دهند، دارای اهمیت بسیاری است. این نوع مکمل ها همچنین برای ریکاوری بعد از تمرینات سنگین ضروری هستند. برای رشد انواع مختلف بافت های بدن از جمله عضله وجود پروتئین در بدن لازم است. برای عضله سازی بهتر است پروتئین را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

بر اساس تحقیقات انجام شده برای افزایش قدرت و افزایش اندازه عضله به هنگام تمرینات استقامتی بهتر است از مکمل های حاوی پروتئین استفاده کنید زیرا این مکمل ها شما را سریع تر از آنچه که فکرش را بکنید به نتیجه دلخواهتان می رسانند. ممکن است افراد مسن به دلیل تفاوت در سطح هورمون با افراد دیگر به اندازه بزرگسالان ماهیچه هایشان عضله سازی نکند اما این مکمل ها می تواند از افت عضلات بکاهد و از بروز پوکی استخوان جلوگیری کند. انواع مختلف مکمل های پروتئینی به صورت زیر عبارت است از:

مکمل پروتئین وی

پروتئین وی جزو بهترین مکمل ورزشی برای بدن ‌سازان به شمار می آید. می دانیم که پروتئین برای عضله سازی و تقویت عضلات نیاز است. پروتئین وی به دلیل دارا بودن آمینواسید های ضروری زود جذب و زودهضم بوده و به قدرت سیستم ایمنی، کاهش فشارخون، کاهش استرس و بهبود عملکرد کبد کمک می کند. بر اساس تحقیقات صورت گرفته مصرف پروتئین وی کنار  انجام تمرینات مقاومتی به طرز چشم گیری سبب افزایش حجم عضلات می شود. این محصول به عنوان یک مکمل ماهیچه سازی در بین ورزشکاران و بدن سازان بسیار محبوب است.

این مکمل از محصولات جانبی شیر بوده و در طول رژیم، سبب جلوگیری از دست رفتن حجم عضلات می شود. این را می دانیم که برای ورزشکاران و کسانی که بدن سازی انجام می دهند حفظ حجم عضلانی با توجه به محدودیت جذب کالری بسیار مهم است. ماده وی در واقع همان مایعی است که بر روی شیر دلمه می بندد. بر اساس تحقیقات صورت گرفته توسط دانشمندان مشخص شد مایع وی به عضله سازی و تقویت عضلات کمک کرده و به دلیل دارا بودن تمامی آمینو اسیدهای ضروری بدن از جمله لوسین برای تقویت سیستم ایمنی بدن نیز بسیار ضروری است.

معرفی بهترین مکمل های بدن سازی 5

مکمل کراتین

مکمل کراتین از پر طرفدارترین و معروف‌ترین مکمل‌های مورداستفاده ورزشکاران و بدنسازان است. این مکمل به دلیل دارا بودن ماده نیتروژن به تسریع ریکاوری بعد از تمرینات مقاومتی و افزایش تولید عضله کمک می کند. بر اساس تحقیقات صورت گرفته توسط محققان استفاده از کراتین مونوهیدارت در طول تمرینات مقاومتی، مقاومت بدن را در افراد بالا برده و می تواند حجم عضلات ضعیف را افزایش دهد.

افزایش ذخایر انرژی و سنتز پروتئین در بدن از جمله دیگر فواید باورنکردنی این مکمل است. مطالعات صورت گرفته دیگر در این زمینه ثابت کرده اند که این مکمل از مکمل های محبوب ورزشکاران بوده و می تواند مقاومت بدن را به بالا ترین حد ممکن برساند. این مکمل به بهبود بیماری های نورون حرکتی، آلزایمر، سکته مغزی ایسکمیک، کاهش قدرت حافظه و پارکینسون کمک می کند. کمک به کاهش قند خون، درمان کبد چرب و افزایش عملکرد عضلات از بهترین ویژگی های این مکمل است.

معرفی بهترین مکمل های بدن سازی 7

مکمل کربوهیدرات

مکمل کربوهیدرات به تأمین انرژی در بدن و رفع خستگی ناشی از تمرینات سخت ورزشی کمک می کند. شما می توانید از این مکمل جهت افزایش وزن خود استفاده کنید. همچنین مکمل کربوهیدرات کمبود کالری رژیم غذایی را برای ورزشکار برطرف می کند. کربوهیدرات ‌ها به عنوان منبع انرژی خوب و مؤثر برای بدن به شمار می آیند. بر اساس وزن و سطح تمرینات ورزش کار مصرف کربوهیدرات متفاوت است.

معرفی بهترین مکمل های بدن سازی 9

مکمل گینر

یکی دیگر از انواع مکمل های پروتئینی گینر است که دارای ترکیبات ارزشمندی نظیر کربوهیدرات همراه با پروتئین است. مکمل گینر به افزایش حجم عضلات کمک می کند و معمولاً می توانید در کنار مکمل های دیگر نظیر کراتین از آن استفاده کنید. درصد کربوهیدرات در این نوع مکمل نسبتا بالا است. درصد کالری مناسب را می توانید با گذشت زمان، جذب پروتئین بالا و عضله سازی با انتخاب این نوع مکمل بدست آورید. گینر دارای انواع مختلفی است. زمان مصرف این مکمل بسیار پر اهمیت است و برای نتیجه دلخواه اکثرا این مکمل را کنار مکمل های حاوی کراتین مصرف می کنند.

 گینر افزایش حجم

یکی دیگر از انواع مکمل‌ های گینر است که دارای محبوبیت بسیاری در میان ورزشکاران و بدنسازان است. گینر افزایش حجم دارای ترکیباتی نظیر: پروتئین، کربوهیدرات و چربی است. با مصرف گینر افزایش حجم می توانید عضلات خود را برجسته کرده و عضله سازی خود را تسریع ببخشید. از این مکمل برای دوره ریکاوری و بازسازی ذخایر گلیکوژن عضلات استفاده می کنند. طی مدت زمان مشخصی و با مصرف پی در پی از این مکمل به دلیل تأمین پروتئین و کربوهیدرات مورد نیاز بدن می توانید قدرت فیزیکی خود را افزایش داده و به عضله ساختن خود کمک کنید.

مصرف گینر با افزایش انرژی، خستگی بدن را رفع می کند. بدنسازان حرفه ای و افرادی که ساختار بدن ضعیفی دارند می توانند برای افزایش ذخیره کالری بدن خود از این مکمل استفاده کنند. گینر ها به دلیل دارا بودن ریزمغذی های مورد نیاز بدن سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می شوند و نسبت کربوهیدرات به پروتئین در این مکمل ها بسیار بیشتر است. مکمل گینر برای افرادی که تیپ بدنی اکتومورف دارند توصیه می شود. استفاده از این گینر در کنار تمرینات ورزشی پرقدرت به عضله سازی کمک نموده و تعادل پروتئین را در بدن بر قرار می کند.

بهبود کارایی سیستم گوارشی به واسطه دارا بودن فیبرها، پیشگیری از افت شدید و ناگهانی قند خون در حین تمرینات ورزشی، تامین کالری اضافه به منظور افزایش یافتن وزن و جبران کمبود وزن فرد، تامین نیاز بدن به بسیاری از ریز مغذی ها (ویتامین ها، مواد معدنی، اسید های آمینه)، تامین انرژی بدن به هنگام ورزش و انجام فعالیت های روزانه از جمله فواید و خواص مکمل گینر افزایش حجم است. فرمولاسیون منحصر به فرد این گینر باعث شده است که آسیب وارده به عضلات کاهش یابد و مقاومت فرد در ورزش‌های حرفه‌ای بالا رود. مکمل گینر افزایش حجم به دلیل دارا بودن مقدار کافی از ویتامین ها و مواد معدنی نیاز بدن را تامین می کند.

معرفی بهترین مکمل های بدن سازی 11

مکمل چربی سوز

مکمل‌های چربی سوز از مکمل های پرطرفدار میان افراد چاق به شمار می آیند. عملکرد این مکمل ها به این صورت است که با مکانیسم ‌های مختلف به کاهش چربی ‌های بدن و کاهش وزن افراد کمک می‌کنند. کاهش اشتها، افزایش متابولیسم، کاهش سطح هورمون کورتیزول و افزایش تولید گرما در بدن یا ترموژنز از جمله فواید مکمل های چربی سوز به شمار می رود. مکمل چربی سوز بدون هیچ ماده محرک به کاهش وزن افراد کمک می‌کند.

معرفی بهترین مکمل های بدن سازی 13


مکمل ‌های آمینواسید

آمینواسید ها به دو دسته ضروری و غیر ضروری تقسیم شده و جزو بلوک ساختمانی پروتئین ‌ها به حساب می آیند. آمینو اسید های ضروری را می توان از طریق رژیم غذایی و یا مکمل های حاوی این آمینو اسید تامین کرد اما دسته دوم آمینو اسید های غیر ضروری فقط در بدن ساخته می‌شود.

مکمل گلوتامین

در معرفی انواع مکمل ورزش می توان گفت این مکمل از مهم ترین مکمل ها به شمار می آید. مکمل گلوتامین جزو مکمل های پروتئینی است که با تأمین آمینواسیدگلوتامین سبب کاهش درد های عضلانی، افزایش حجم سلول‌های عضلانی و تسریع فرایند ریکاوری می شود. مکمل گلوتامین بهترین مکمل ورزشی جهت افزایش خون‌ رسانی به اندام ‌های مختلف بدن و افزایش عملکرد ورزشی فرد هنگام تمرینات مقاومتی است. گلوتامات و آمونیاک از ترکیبات این مکمل است که سبب ترمیم آسیب ها و ارتقای سطح سیستم ایمنی بدن می شوند.

مصرف مکمل گلوتامین در زمان آسیب دیدگی و ضرب دیدگی بسیار موثر است. بهبود دستگاه گوارش، درمان بیماری های سرطان، جلوگیری از بیماری های روده ای و درمان مشکلات مربوط به زخم معده از جمله دیگر مزایای این مکمل است. هنگام انجام تمرینات بدن سازی ممکن است آسیب ببینید و با این آسیب سطح این آمینواسید با ورزش سنگین در خون شما کاهش یابد. شما می توانید با مصرف این مکمل عضلات خود را ترمیم و بازسازی نمایید. این مکمل مواد مغذی بدن را تامین کرده و به افزایش متابولیسم سوخت چربی ها در بدن کمک می کند. این آمینو اسید باعث ساخت گلوکز در بدن شده و مقدار انسولین را تغییر نمی دهد. بر اساس مطالعات صورت گرفته اثبات شده است که مصرف گلوتامین در مواقع استرس به حفظ عضلات بدن کمک می کند.

مکمل آلانین

آلانین یک نوع آمینواسید است که سطح این ماده در عضلات بسیار زیاد است. مصرف مکمل آلانین به تولید پروتئین و گلیکوژن در عضلات منجر می شود. گلیکوژن در حین تمرینات سخت با تبدیل به گلوکز نیاز بدن به انرژی را برطرف می نمایند. منابع غذایی آلانین عبارت است از: سویا، ماهی، بوقلمون، مرغ و گوشت. کاهش آسیب مغزی، کاهش استرس و رفع خستگی از جمله دیگر مزایای این مکمل ورزشی است.

مکمل لوسین

این مکمل به عنوان یکی از مکمل های پرورش اندام سبب کمک به افزایش حجم عضلات، افزایش سنتز پروتئین و بهبود ریکاوری پس از تمرینات مقاومتی می شود. برای کسب نتیجه دلخواه و در نهایت کاهش کاتابولیسم، بالا رفتن قدرت و ریکاوری عضلات باید دو مرتبه در روز به میزان 4 تا 6 گرم از مکمل لوسین استفاده کنید. این مکمل دارای مزایای باورنکرنی برای ساختار بدن است.

شما می توانید از این مکمل برای جلوگیری از افزایش سن ساختار عضلات، ایجاد ضعف و تحلیل رفتن عضلات استفاده کنید. بهبود روند ریکاوری عضلات، تثبیت سطح قند خون، جلوگیری از نابودی عضلات و عضله سازی از جمله ویژگی های این مکمل است. مصرف مواد مغذی حاوی پروتئین به افزایش تاثیر ماده لوسین در بدن کمک می کند. تخم مرغ، عدس، پنیر محلی، زرشک و بوقلمون از جمله منابع غذایی حاوی لوسین است. کاهش تجمع چربی، افزایش وزن ناشی از بالا رفتن سن و کاهش فعالیت بدن از جمله مزایای این مکمل است.

مکمل مولتی‌ ویتامین

مکمل مولتی ویتامین، ویتامین های مورد نیاز بدن را تامین کرده و از کمبود احتمالی ویتامین‌ها در بدن مورد مصرف ورزشکاران جلوگیری می کند. بدن انسان نیازمند ویتامین ها برای انجام واکنش ‌های بیوشیمیایی است. ویتامین ها به دو دسته ویتامین‌های محلول در آب و چربی تقسیم می شوند. خستگی زودرس و نارسایی بدن از جمله علائم کمبود ریز مغذی ها در بدن است. برای تقویت سیستم ایمنی بدن به ترکیبات آلی جهت انجام کار های روزانه و حجیم کردن عضلات نیازمند است.

برای استفاده ویتامین ها باید به این نکته توجه کنید که فقط داشتن رژیم غذایی کفایت نمی کند و باید از مکمل ها استفاده شود. ویتامین های A و K، E ، D از ویتامین های محلول در چربی هستند و ویتامین های محلول در آب مانند ویتامین C برای عضله سازی بسیار لازم هستند. ورزشکاران و کسانی که تمرینات سخت بدنسازی انجام می دهند به ویتامین ها و مواد معدنی بیشتری نیاز دارند و این نکته را فراموش نکنید که با توجه به سن و جنسیت خود از این مکمل استفاده کنید.

آیا مصرف مکمل ورزشی مضر است؟

آیا مصرف مکمل برای سلامتی خطر دارد این سوالی است که ذهن بسیاری از ورزشکاران را به خود مشغول کرده است. برای رسیدن به نتیجه دلخواه می توانید از این موارد کمک بگیرید. اما در صورتی که دچار حساسیت هستید یا از بیماری خاصی رنج می برید باید قبل از مصرف مکمل با پزشک مشورت کنید. برخی از شایع ترین مضرات مصرف مکمل های ورزشی عبارت اند از: بروز نوسانات خلقی، سردرد، ناراحتی های گوارشی، بروز واکنش های آلرژیک در صورت حساسیت به مواد تشکیل دهنده آن ها و کاهش آب بدن. در جواب این سوال که آیا مصرف مکمل ورزشی مضر است؟ باید گفت که خیر و شما باید قبل از مصرف هر گونه مکمل با پزشک مشورت کنید تا از بروز عوارض آن جلوگیری نمایید.

عوارض مکمل های بدنسازی برای بانوان

این عوارض همچنین برای بانوان نیزممکن است، رخ دهد. در نهایت بهتر است برای جلوگیری از عوارض ناخواسته از مصرف بیش از حد مکمل های بدنسازی بپرهیزید و مطابق با دستور پزشک و متخصص تغذیه از این مکمل استفاده کنید. شما زمانی می توانید اثر بخشی مکمل را مشاهده کنید که به اندازه از آن مصرف کنید. افزایش میزان مصرفی هرگز به معنای افزایش کارآیی و کیفیت مکمل های بدنسازی نیست.

مکمل ورزشی خوب چیست؟

این موضوع که مکمل ورزشی خوب چیست یکی از موضوعات بسیار مهم در خصوص انتخاب بهترین مکمل است. مکمل خوب دارای ویژگی هایی است که باید در انتخاب یک مکمل به آن توجه کنید. همانطور که می دانید مکمل های ورزشی انواع مختلفی دارند. شما باید مکمل مورد نظر خود را با توجه به نیاز جسمی، سن، جنسیت و نوع مصرف خود انتخاب کنید. یک مکمل ورزشی خوب باید بتواند مکمل برنامه تغذیه ورزشکار باشد. یعنی فرد یک برنامه غذایی سالم و جامع دارد، اما برای کامل شدن برنامه خود به سراغ مکمل می‌رود.

این نکته را فراموش نکنید که برای مصرف مکمل ها باید یک برنامه غذایی درست و کامل داشته باشید. بسیاری از افراد به جای داشتن یک تغذیه کامل سعی می کنند از مکمل ها فقط استفاده کنند و نیاز بدن خود به ویتامین ها و موا غذایی را تنها از طریق مکمل ها تامین کنند که این کار بسیار خطرناک و نا مناسبی است. قیمت بالای مکمل های ورزشی از جمله مشکلات بزرگ آن ها به شمار می رود. انواع مکمل های ورزشی را می توانید در برند ها و مارک های مختلف تهیه نمایید. همچنین توصیه می‌شود قبل از مصرف مکمل حتما با یک متخصص مشورت کنید.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها